Standkachel inbouw

Wie heeft er ervaring met de inbouw van een standkachel in de yeti?
Wat het grote voordeel is het voorverwarmen van de motor wat veel reparaties kan voorkomen.
Als je de koudstart kunt voorkomen, heb je minder belasting van de motor.
Het slechtste voor de motor is de koud start, dit geeft extra slijtage, slechtere verbranding, roetvorming etc.
Daarom wil ik op den duur een standkachel inbouwen, maar wil graag weten of hier al ervaring mee is opgedaan zodat ik niet opnieuw het wiel wil gaan uitvinden.:cheers:
Ook zijn er verschillende merken , Webasto, Eberspacher en misschien nog wel een paar, ook dat zou mooi zijn om die te vergelijken.
Het hoeft voor mij geen nieuwe standkachel te zijn, misschien past een van een VW ook wel in de Skoda.
Roept u maar ik ben een en al oor :lezen: :)
 

Sjoerdb

Forumguru
Sta je open voor een andere optie? Als je altijd parkeert op een parkeerplek met eigen wandcontactdoos kun je ook kijken naar electrische verwarming van Defa. Diverse opties mogelijk alleen ben je afhankelijk van een wandcontactdoos
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat dekt maar maximaal de helft van je koude starts tenzij je veel ritten maakt die zonder langdurige onderbreking weer op je eigen stroomplek eindigen, want dan neemt dat percentage iets toe. Maar wie doet dát...?
 

Captain Hook

Forumguru
Wie heeft er ervaring met de inbouw van een standkachel in de yeti?
Wat het grote voordeel is het voorverwarmen van de motor wat veel reparaties kan voorkomen.
Als je de koudstart kunt voorkomen, heb je minder belasting van de motor.
Het slechtste voor de motor is de koud start, dit geeft extra slijtage, slechtere verbranding, roetvorming etc.
Daarom wil ik op den duur een standkachel inbouwen,...

Jij vindt/denkt dat in jouw situatie de aanwezigheid en gebruik van een standkachel veel reparaties kan voorkomen. Maar ondertussen zeg je ook dat je op den duur een standkachel wil inbouwen?!?

Dan ben je nu toch al te laat? :pieker:

En wat zijn dan die 'veel reparaties'? Ik heb nog nooit aantoonbaar ergens gelezen/gezien dat de meerprijs van een standkachel 'veel' reparaties rechtvaardigt?

Dat een standkachel b.v in de Alpenlanden of in Scandinavië een groot voordeel kan zijn, zeker qua comfort en als je vele korte bergritjes maakt; accoord. Maar hier in Nederland?
 

VAG-man

Forumguru
@Captain Hook ik ben het ook niet eens met @skodafryslân.

Tenzij je weinig (1x in de week) en korte stukjes rijdt. Bij normaal gebruik en het eerste kwartier rustig rijden weegt het achteraf inbouwen van een standkachel niet op tegen de kosten.
Als het puur op comfort (behaaglijk interieur) gaat bekijken is het een ander verhaal.
 
Wat ik mij afvraag; wordt je motor daadwerkelijk warm van je standkachel, of komt ie alleen maar sneller op temperatuur omdat het interieur al voorverwarmd is en dus niet alle door de motor geproduceerde warmte eerst in het warm stoken van het interieur gaat zitten ?
 

Sand3r

Senior Member
Het koelwater wordt opgewarmd. De koelvloeistof(of een extra) pomp en kachel ventilator moeten dan ook aangestuurd worden.
 

Yeti2015

Forumguru
Ik heb een standkachel in de Passat maar ik heb de kachel deze winter niet 1 maal gebruikt.
Het is makkelijk als we een echte winter hebben en de ramen bevroren zijn.Dan zet ik hem 15 minuten voor ik weg moet aan en zijn de ramen schoon. (de kachel zat al in de auto bij aankoop)
 

Rallye

Forumguru
Ik heb sinds 2012 een standkachel in de auto. Qua comfort erg fijn, maar ook qua veiligheid. Ruiten altijd vrij, auto altijd warm. Heerlijk. Ook deze winter heb ik hem redelijk veel gebruikt; bij bevroren of natte ruiten. Als je het geld hebt: doen. Tip: bediening via de telefoon.

Kleine tegenvaller was in 2016 wel dat mijn “oude” standkachel niet overgebouwd kon worden van de Octavia II naar de III. Dat was wel even slikken.
 
Zo wat een reacties zeg,:cheers: ja wanneer ben je te laat om het in te bouwen? de vorige eigenaar reed vaak langere stukken en dan komt de motor lekker op temperatuur.
Naar mijn werk is 9 km en dan is het wel fijn om een standkachel te hebben om de motor voor te verwarmen zodat de koude start wegvalt en daarbij veel slijtage kunt voorkomen.

Er zijn 2 soorten standkachels, sommigen verwarmen alleen het interieur op zodat de ramen ijsvrij zijn en de auto van binnen lekker warm en er is een type die het koelwater verwarmd waardoor het koelwater op 70 graden wordt voorverwarmd en daardoor ook het kachel systeem zodat bij het aanzetten van de ventilator het interieur gelijk op temperatuur is.

Het is natuurlijk wel een luxe maar het heeft wel enige toegevoegde waarde voor het motor behoud.
En natuurlijk met de koudere dagen een zeer welkome luxe. :thumbsup:

Ik dacht om zelf een 2e hands in te gaan bouwen maar dat moet natuurlijk wel een beetje passen, en zal een op de link zoeken die ertromp heeft aangegeven.:dankje:
 
Ik heb sinds 2012 een standkachel in de auto. Qua comfort erg fijn, maar ook qua veiligheid. Ruiten altijd vrij, auto altijd warm. Heerlijk. Ook deze winter heb ik hem redelijk veel gebruikt; bij bevroren of natte ruiten. Als je het geld hebt: doen. Tip: bediening via de telefoon.

Kleine tegenvaller was in 2016 wel dat mijn “oude” standkachel niet overgebouwd kon worden van de Octavia II naar de III. Dat was wel even slikken.


Zeker jammer dat deze niet kon worden overgebouwd, maar het comfort is wel degelijk een groot pluspunt.
Ik hoop nog eens een tweedehandsje tegen te komen die op de Yeti past, maar anders op den duur een nieuwe uiversele die ook weer kan worden overgeplaatst op een andere auto.
Dit inderdaad met telefoon bediening zodat je hem een kartiertje voor vertrek instelt.
 
Bovenaan Onderaan