Standaard bandenmaat bij 16inch skodavelg

EdK

Forumguru
Ben me beetje aan orriënteren mbt een Fabia 3 combi 90Pk uitvoering 5 versnellings handbak
Nu wil ik meteen de Lichtmetalen velgen 16 inch Antia eronder nemen vanaf fabriek wat mogelijk is.
Alleen wil ik niet de meegeleverde banden hebben ( afvragen welk merk eronder zit dan )
Wil dan naar de Vredestein zomer of vier seizoenband.

Alleen ben ik benieuwd welke breedte hoogte etc band er standaard word gemonteerd op de 16 inch velg van Skoda.

Wie kan me aan deze maatvoering helpen maw wie rijd er Fab 3 met 16 inch velgen ?

Hoort graag en bij voorbaat alvast mijn eeuwige dank
 

andrehj

Forumguru
215/45R16 is inderdaad de maat die af-fabriek op 16" wordt geleverd, maar mits de velg niet te breed is (max 6.5J), zou ik liever 195/50R16 monteren. Heeft dezelfde afrolomtrek en is wat zuiniger.
Ook omdat 215 me rijkelijk breed lijkt voor een Fabia. Zelfs een S2 werd standaard gewoon op 205 breed geleverd.
 

EdK

Forumguru
Ook omdat 215 me rijkelijk breed lijkt voor een Fabia.
Maar met een lichte verlaging erbij wel bruut....
En met zijn 90PK motortje trekt ie dan op als een dacia duster...:deuk:


Maar dat 90 PK laten we in neunen dan wel even updaten met een fabriekstuning.....:pieker:
 

Noord26

Forumguru
Enige verschil met de 110pk is de 5-bak (110pk heeft een 6-bak) en trommelremmen achterzijde. Verder identiek blok welke allemaal naar 140pk gaan na een update.
 

Cordoba

Forumguru
Kan me wel voorstellen dat @Peter-036 en @andrehj pleiten voor een wat smallere band: de Fabia III weegt minder, maar krijgt wel bredere banden dan zijn voorgangers. :banghead: Zowel vanuit brandstofconsumptie als vanuit het risico op aquaplaning, is er reden om voor een iets smallere band te gaan.

(hierbij ga ik er vanuit dat een eventuele verlagingsset niet uit een stel zandzakken bestaat maar uit veren/dempers)
 

Fabia 123

Forumguru
Ben me beetje aan orriënteren mbt een Fabia 3 combi 90Pk uitvoering 5 versnellings handbak
Nu wil ik meteen de Lichtmetalen velgen 16 inch Antia eronder nemen vanaf fabriek wat mogelijk is.
Alleen wil ik niet de meegeleverde banden hebben ( afvragen welk merk eronder zit dan )
Wil dan naar de Vredestein zomer of vier seizoenband.

Alleen ben ik benieuwd welke breedte hoogte etc band er standaard word gemonteerd op de 16 inch velg van Skoda.

Wie kan me aan deze maatvoering helpen maw wie rijd er Fab 3 met 16 inch velgen ?

Hoort graag en bij voorbaat alvast mijn eeuwige dank

@EdK Onder de Skoda Fabia 3 die ik heb liggen Continental banden. Dat is niet verrassend omdat Continental banden onderdeel is van Pon. Jammer is het wel de banden zijn vrij stug. Bij vervanging van banden gaat er bij mij altijd Michelin onder. Soepeler, betere vering en gaat langer mee. Nu heb ik altijd een gewone velgenmaat en bandenmaat en merk dan al flink verschil. Bij 16 of 17 inch lijkt mij de invloed van de band op veercomfort nog groter. Maar bandenkeuze en velgmaat is een kwestie van smaak.
 

EdK

Forumguru
Dat is niet verrassend omdat Continental banden onderdeel is van Pon
Ja zo was het vele jaren, maar bij de Yeti had ik er vanaf fabriek Dunlop opzitten, en weet dat er weer anderen bridgestone onder hadden.
Maar meneer pon kan dan wel willen dat ik zijn bandjes ga rijden, maar ik wil mijn nieuwe wagen afgeleverd hebben op Vredestein daar die ik nu ook op mijn Yeti heb zitten en dit gewoon een fijne / stille en slijtvaste band vind en prijstechnisch ook aantrekkelijk.
Dus de dealer mag de Conti's vervangen voor de Vredesteins en geloof me die is hij ook zo weer kwijt hoor !!
Maw hoeft de prijs zeker niet op te drijven !!
En tsja met garantie moet ik ook bij me dealer zijn en niet bij PON !! Ik koop en onderhandel met mijn dealer en zij kopen bij PON die voor mij geen partij is in deze.....
 

Noord26

Forumguru
Dunlop, Vredestein, Continental: allemaal prima banden. Alleen als je all-season wilt zou ik er moeilijk over doen.
 

EdK

Forumguru
Alleen als je all-season wilt zou ik er moeilijk over doen.
All season / zomerbanden..... ik wil ze gewoon op Vredestein afgeleverd hebben..... ( met beide ben ik dus moeilijk )
Heb nu verschillende keren Conti's gehad en de Dunlops, maar nu met de Vredestein op de Yeti merk ik gewoon dat dit een voor mij een fijne band is...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Ben ik helemaal met je eens @EdK, voor high performance banden heeft Michelin het beste in huis, maar voor het gewone werk heb ik met Vredestein erg goede ervaringen. De Kodiaq wordt trouwens ook afgeleverd met Vredestein (Quatrac 5) sloffen :jaja: Met Continental en Dunlop heb ik beduidend minder goede ervaringen helaas.
 

EdK

Forumguru
@Corné de Kluijver heb jaren de conti gereden onder de Fab1 en de RR en toen ik onverhoed in noorwegen een klapband had met de RR en op zoek ging naar een Conti zat ik vast aan een Nokian banden.
Toen viel me opeens op dat dit al een stillere band was en uiteindelijk is de RR verkocht aan dealer met 4x Nokian.
Hierna werd het de Yeti die standaard met Dunlops afgeleverd en vanuit mijn motorfietsleven had ik met Dunlops al erg slechte ervaringen.
En toen een onverlaat een houtenbalk op de weg had achter gelaten en ik deze niet geheel kon ontwijken bleek het dat ik in de wang van de dunlop een uitstulping had ter grote van een kippen ei.

En ik had hiervoor al goede recensies gelezen mbt de Vredesteins dus in overleg met mijn banden leverancier de 2 voorbanden verwisseld voor de Vredesteins, en tot heden totaal geen spijt van.
Goede grip / Stil en redelijk slijtvast met mijn rijstijl.

En zoals met de motorfiets ik op bepaald moment alleen nog op de Metzeler banden reed vanwege het goede gevoel met het wegdek heb ik dit gevoel nu met de Vredestein en dus de reden dat ik de wagen hierop afgeleverd wil hebben zodra we gaan praten tot koop van een nieuwe wagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

fanSkoda-VW

Donateur
Tevreden en goede ervaring met Vredestein All Season onder de F1c én F2C.

Nu F3C met Kleber /All-season-banden/Quadraxer 1 / extra load op 17" LM Clubber velg 215 x 40 R17 87V
Rijdt idd ietsje stugger maar met er na 30.000 km aan gewend, met verbruik 1:16.

Misschien dat t.z.t. er weer Vredestein Quatrac 3 maat 205-45-17 onder komt.

Weet wel dat als het profiel minder dan 4 mm is, het géén winterband meer is.

grts
 

Hetzer

Forumguru
@EdK Onder de Skoda Fabia 3 die ik heb liggen Continental banden. Dat is niet verrassend omdat Continental banden onderdeel is van Pon. Jammer is het wel de banden zijn vrij stug. Bij vervanging van banden gaat er bij mij altijd Michelin onder. Soepeler, betere vering en gaat langer mee. Nu heb ik altijd een gewone velgenmaat en bandenmaat en merk dan al flink verschil. Bij 16 of 17 inch lijkt mij de invloed van de band op veercomfort nog groter. Maar bandenkeuze en velgmaat is een kwestie van smaak.

Kan ik je uit de droom helpen, banden zijn echt random, de fabriek heeft verschillende leverancier, ik had ook gelijk met mijn Conti banden, maar het had net zo goed Bridgestone of Dunlop kunnen zijn
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Hetzer :
Auto's worden zo kaal en standaard mogelijk door Pon besteld én aangeleverd.
Op hun terrein in hun garage wordt alles aangepast.
Levering banden af fabriek is idd random. Maar Pon verwisselt alles naar Conti, tenzij anders besteld.
En b.v. Michelin banden worden opgespaard en 'gedumpt' b.v. in Frankrijk.
Bij Pon worden ook de verdere zaken als leer, parkeersensoren etc. meestal aangebracht.

Ik heb het met eigen ogen gezien, 8 augustus 2011, rondleiding bij hun op het terrein.
1/2 dag binnen, lunch, en 1/2 dag buiten.
08-08-2011 Pon Leusden.jpg
 
Bovenaan Onderaan