stabiliteit icm caravan en merk band?

octaaf11

Actief lid
We zijn voor het eerst met de octavia en d ecaravan op pad geweest, wat een heerlijke auto die 2.0TDI en DSG!!
Ik heb een vraag: bij het rijden van een 90 a 95 ervaar ik een nare schommeling overdwars in de auto. Alsof de auto wat naar links en rechts beweegt, ipv omhoog en omlaag. En vooruit natuurlijk:grin:
Nu zit om beide achterwielen een mij volstrekt onbekend merk band; General Altimax UHP. In de maat 205/55/R16, 91V.
Op zich voelt het tijdens het rijden wel alsof het in de achteras zit, de banden dus. De rest van de vering is los geweest bij JB voor het plaatsen van hulpveren.
Solo is er geen enkel probleem of raar gevoel. Alleen met de caravan van 1200kg erachter.
Kan dit door de band komen? Voor zitten michellins, waarschijnlijk ga ik achter ook 2 michellins plaatsen.
Caravannende O2ers, herkennen jullie een zekere mate van instabiel rijgedrag, en zou banden vervangen de oplossing kunnen zijn.
Johan

RPAR

Nieuw lid
Dit verschijnsel is mij geheel ombekend, heb zelf ook een 1200Kg zware caravan gehad met daarvoor een O2 1.9 TDI en O2FL 1.4 TSI met de zelfde banden maat.
Heb dit als een zeer stabiele combinatie ervaren. Heb wel altijd A-merk banden gehad.

Monteurtje

Forumguru
Of heb je de caravan ook volgestouwd met spullen. Heb geen ervaring met caravans. Maar heb een keer wat gezien bij blik op de weg. En daar lieten ze zien wat de gevolgen zijn van een verkeerde belading. Dat was hetzelfde als wat jij omschrijft.

octaaf11

Actief lid
Ja ik heb dat op de TV gezien. Op het caravanforum was daar uitgebreidt op gewezen. Gelukkig hebben we al jaren ervaring met het goed laden van vouwwagen en caravan.
Goed om ervaring te horen dat het een stabiele combinatie is met A banden. Onder onze vorige auto's zaten ook steeds A banden. Onder deze in februari gekochte O2 zitten dus achter die general banden.
Ronnie, de kogeldruk heb ik heen en terugweg afgewogen op 65 a 70 kg, met een disseldrukweger(mooi woord)
Disseldrukweger%20manueel.jpg

zoiets dus. is simpel in gebruik en redelijk betrouwbaar, uiteraard 1 malig even gecheckt met een weegschaal.
Ik weet van onze vorige auto dat het bepalen van de kogeldruk van groot belang is. Een 30 kg of een 70 kg rijdt echt heel anders.
vandaar dus ook mijn vraag over banden en de O2. En dus eigenlijk ook een ervaringsvraag van andere O2 rijders met caravan.
Johan

snel

Actief lid
kijk bij deze belading na / kogel druk is zeer belangrijk zware spullen dicht bij as laag / lichte spullen in boven kastjes aan
nu wordt door rij wind caravan gelift aan voorkant indicatie is ook slingeren /deinen bij inhalende vrachtautos
heb zelf nu een yeti 1.8 tsi met caravan 1650 kg maar rij al caravan sinds 1984 toen ook een keer gehad belading aangepast weg dit euvel.
Maar heb je misschien een fietsendrager achter op dan de zelfde hefboom werking dit namelijk is de slechtste plaats hiervoor

octaaf11

Actief lid
Naast onze ervaring heb ik gelukkig ook oa deze site gevonden met zowel theoretische als ervarings verhalen over oa slingeren etc;
http://www.trekauto.info/algemeen/slingeren.php
http://www.trekauto.info/algemeen/slingeren_vervolg.php
Het tweede artikel is uitgebreider.
Al jaren haal ik daar praktische informatie weg.
Voor wat betreft het rijden; ik ben van het type dat niet aarzelt om de caravan zo te laden dat er nog verplaatst/geschoven kan worden met gewichten.
Ik ken het gevoel van verschil tussen 50 en 70 kg kogeldruk.
De vorige week op de heenreis ben ik gestopt om de tafel te gebruiken als schuif gewicht. Daarmee kan ik de kogeldruk 10 kilo beide kanten op verhogen/verlagen. Dus spelen met 20 kilo!
Bij twijfel ook nog eens met de stokken, die kunnen in de auto, maar ook op de vloer vast komen te liggen. Dat is bv van belang wanneer we onze fietsen meenemen om de fietsendrager die op de dissel zit! Toen we de caravan kochten zat er een fietsendrager achterop. Dat maakte echter de kogeldruk te lastig regelbaar.
Het frapante is dat inhalen van een vrachtauto, of even doortrekken tot 100km/h geen grote schommelingen/instabiliteitsgevoel geeft.
De bandendruk van auto en caravan had ik ook gecheckt, caravan 4.2 bar, auto max zoals op plaatje vermeld.
Deze week maar eens de banden en de uitlijning laten checken.
Welke banden(merk gebruiken jullie eigenlijk?
Johan

Mark

Banned
Mijn Dacia was uitgerust met Barum banden (kun je zelfs hier niet vinden op de bandenmarkt), na 30000 kilometer deze vervangen voor Goodyears (banden met lage rolweerstand). Solo gaven deze al een veel betere wegligging aan de wagen maar met de caravan erachter was het verschil haast 2 keer zo goed voelbaar. Alles ligt veel stabieler op de weg, en de weerstand is zelfs zo ver gezakt dat ik nu zonder problemen de 5 de versnelling kan gebruiken zonder bij het minste terug te moeten naar 4 de versnelling. Bij mij komen er allezins geen goedkope banden meer onder de wagen!

RPAR

Nieuw lid
Op de O2 1.9 TDI had ik de Dunlop SP Sport (af-fabriek), na vervanging Fulda Carat Progresso (goeie band trouwens).
Op mijn huidige O2FL 1.4 TSI liggen Continental SportContact 2.

octaaf11

Actief lid
Vandaag achter 2 nieuwe banden om laten zetten, Michellin Primacy. Voor lagen deze banden er al om. Met zeker een 5.5 mm profiel.
Wat een verschil!!!!!!! Ik reed met de fietsendrager achterop en mijn grote zware fiets. Al met al een kilo of 40. Alsof de auto op rails liep, het voelt gewoon stabieler aan.
Morgen op de snelweg ook maar eens uitproberen.
maar de 1e indruk is: verbetering!
johan

octaaf11

Actief lid
Inmiddels wat meer kilometers gemaakt met de nieuwe banden, ook op de snelweg. En wat een verschil. wanneer ik voorheen op de snelweg reed en we werden ingehaald door een snel busje met een 130 of 140km/h, dan voelde ik de auto even trekken door het aanzuigen. Dat is over!!!
Mijn vrouw gaf aan dat ze weer in de auto kon zitten lezen(wanneer ze niet zelf rijdt :D.
De auto ligt echt stabiler op de weg!!!!!
Nog niet met caravan, maar ik raak steeds overtuigder dat de banden die er onder zaten zorgden voor het instabiel rijgedrag.
Johan

Bovenaan Onderaan