Staat van de schokbrekers, lek of zweten?

Vanavond andere velgen gemonteerd en het viel me op dat de schokbrekers vrij nat zijn.
Bijgevoegd een foto, wat denken jullie?
Zijn ze lek of zweten ze een beetje?

Bijlagen

• IMG_1179.jpeg
    IMG_1179.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 35

VAG-man

Forumguru
Hoeveel kilometers zitten de dempers er onder?
Is er ergens een druppel waarneembaar? Dan is dit een APK afkeeurpunt.

serum

Forumguru
Ik heb hetzelfde op onze 1.0 tsi met 161k op de teller. (beide dempers voor), hij is er gewoon mee door de APK gekomen, ook dergelijk zweten.

andrehj

Forumguru
Vanavond andere velgen gemonteerd en het viel me op dat de schokbrekers vrij nat zijn.
Bijgevoegd een foto, wat denken jullie?
Zijn ze lek of zweten ze een beetje?
Zweten en lek is bij mij hetzelfde. Een schokbreker hoort gewoon droog te zijn, dat is deze duidelijk niet. Je zult ze moeten vervangen dus.

Overigens zijn de originele (Sachs) schokbrekers van mijn S2 na 15 jaar en 170.000 km nog steeds droog.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ben het wel enigszins eens met @andrehj: zweten is een klein lek. Geen APK afkeur, maar goed is t ook niet, eerder t begin van het einde. Afhankelijk van de km-stand kan dat vroeg zijn of helemaal niet zo gek, maar aangezien je een 5E lijkt te hebben is dat niet perse gek gok ik zo.

Het is ook een beetje geluk hebben, en een beetje afhankelijk van rijstijl en waar je rijdt. Veel drempels en daar hard overheen is natuurlijk ook niet erg goed ervoor.

Eltjo

Forumguru
Overigens zijn de originele (Sachs) schokbrekers van mijn S2 na 15 jaar en 170.000 km nog steeds droog.
Die van mijn S2 uit 2010 waren dat in januari dit jaar ook nog bij 394dkm. Dus je kan nog even....

Een breker van de Trevis van mijn vrouw lekte ook. Na het verwijderen van een klemzittend stukje vergane hoes langs de zuiger en schoonmaken, was het probleem ook opgelost en blijft alles droog.
Is het bij meer brekers?

Ik zou het nu schoonmaken en na een X aantal km's inspecteren. Nu weet je niet hoeveel het lekt of zweet.
Hoe goed functioneren ze nu?
Daarna kan je je plan trekken.

Bovenaan Onderaan