Staat distributieriem

Mijn 2018 1.0L TSI heeft net de 230.000 aangetikt. Een tijd geleden zag ik dat er niet een heel duidelijke interval is voor de distributieriem, maar dat het boven de 210k (?) een geval van kijken is. Onderstaande foto doet me twijfelen of het nou echt enorm tijd is om te vervangen, of dat dit misschien normaal is voor de riem die op dit type motor zit. Om eerlijk te zijn ziet het er echt wel heel dramatisch uit, bij een auto met een 120k/10jaar interval zou ik wel in de stress schieten. Maar misschien is dit slijtage patroon meer dan normaal en is er nog niet echt iets mis.

Iemand hier een idee over?

image001.png

Ja absoluut. Ik zit al een jaar in een verhuizing en verbouwing en het onderhoud is me ontschoten. Nu zit ik met een vakantie die over 2 weken begint en ik weet niet of ik een garage ga vinden die voor die tijd nog plek heeft. Dus ik probeer een inschatting te maken hoe verantwoord het is. Liefst laat ik de auto staan tot hij naar de garage kan.

Zeker!

Huh, nee. Dat is heel anders dan ik in mijn hoofd had. Ik dacht zwart en veel gladder, veel meer als rubber. Dan ziet het er inderdaad minder schokkend uit dan ik dacht. Dan ben ik bijna gerustgesteld.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Wat je ziet aan gelige kleur is de kevlar. Deze riemen gaan zo lang mee omdat ze kevlar-versterkt zijn, en dat zit op 2 plekken: middenin de riem (als je goed kijkt zie je een dun geel laagje midden tussen de 2 rubberlagen) en op het oppervlakte. De een zorgt ervoor dat de riem niet zo snel breekt (of rekt), en de ander dat de 'tanden' niet zomaar breken of hard slijten.
En die toplaag is getextureerd om voldoende grip te hebben.

Ik zie ook nergens droogtescheuren of rafelrandjes oid op de foto, dus ook daar geen reden tot zorg. Ik zou met een gerust hart op vakantie gaan!

Tees, super achtergrondinformatie, bedankt! Dit vraag ik me al heel lang af: hoe kunnen deze riemen ZO VEEL langer meegaan dan de distributieriemen van eerdere auto's die ik gehad heb. Ik vond het al moeilijk te begrijpen dat ze a) sowieso 2x zo lang meegaan en b) niet eens een aantal jaar genoemd wordt als maximale levensduur. Maar als deze riemen met kevlar gemaakt worden, dan snap ik misschien wel meer van. Want dat hadden oude riemen dan niet? Wonderbaarlijk dat er na zo veel jaar nog verbetering zit in een onderdeel als dit. Toch een beetje mind blown.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan