Spuitfout Fabia GL combi

Ahr

Nieuw lid
Beste Fabiarijders,

Gisteren, tijdens het wassen van mijn Fabia GL Combi, viel mijn oog op een plek onder de dakrand waar de kleur afwijkend was. Eerst dacht ik dat het aan de lichtinval lag maar bij nader inzien blijkt dat er net onder de dakrand, afgedekt door de achterklep, alleen grijze primer te zien is. Onder bijna de complete breedte van de achterklep is een strook van ca 1 cm breed geen aflak gespoten. Deze plek is moeilijk zichtbaar omdat de achterklep dit grotendeels afdekt.
Ik ben nog niet bij de dealer geweest maar ben erg benieuwd wat men van dit spuitfoutje denkt en de oplossing die men daarvoor heeft. Heb geprobeerd dit op de foto te zetten, maar met het licht en de ruimte tussen de carosserie en de klep gaat dit erg lastig. Ga dit nog met andere camera proberen. Zijn er meer leden die dit probleem hebben? Mijn Fabia heeft de black magic pearl lak.

Groet Arjan
 

Cordoba

Forumguru
Gekke vraag misschien, maar weet je zeker dat die streep lichtgrijze primer is, en bijvoorbeeld niet een restant van wax? Ook al heb je zelf die wax niet aangebracht, dat kan ook gebeurd zijn bij bijvoorbeeld de afleveringsbeurt, of na een herstel van transportschade van de (nieuwe) auto. Een andere mogelijkheid is dat het van een wasstraat met waxprogramma komt (kan bijvoorbeeld door een garage bij onderhoud gebeurd zijn).
Die streep van 1 cm breed kan dan ontstaan zijn door wax die via de spleet tussen achterklep en dak naar binnen is gekomen.


Omdat auto's tegenwoordig door robots worden gespoten, zal de kans dat er één exemplaar is dat niet goed is gespoten erg klein zijn. Normaal gesproken is er dan direct een hele serie waar wat aan mankeert.
 

Ahr

Nieuw lid
Heb net gekeken en het is geen waxllaag. Zwarte spuitnevel is goed op de grijze laag te zien. Heb geprobeerd wat foto's met andere camera te maken. Lichtinval maakt het wel wat moeilijk, maar het is wel zichtbaar. Met gesloten en geopende achterklep valt het helemaal niet op. Pas als de klep er tussenin ballanceert is de plek zichtbaar.

20110427_002.jpg 20110427_004.jpg 20110427_011.jpg 20110427_009.jpg
 
lijkt mij idd een stukje dat gewoon niet is gespoten.
om wat voor een reden:ahum:
misschien een stukje reparatie van transportschade??
dit soort plekken kom je ook vaak tegen in de motorruimte en bedekte delen aan de binnenzijde van de auto.
ik zou er eens mee terug gaan naar de dealer.
 

Cordoba

Forumguru
Op de foto's is mij niet helemaal duidelijk wat ik nu precies zie.

Wat misschien ook nog de oorzaak kan zijn: iets van verpakkingsmateriaal/tape dat tijdens de fabricage op die plek is terechtgekomen voor het spuiten, waardoor de streep is ontstaan.
 

Ahr

Nieuw lid
Vorige week ff tijd gehad om bij de dealer langs te gaan. Goed geholpen bij mijn dealer. Daar inderdaad vastgesteld dat er deels geen laklaag op de carrosserie zat (onder de bovenzijde van de klep tussen de scharnieren) te zien was. De dealer gaat een melding maken bij Pon en binnenkort kan ik een schade-expert verwachten zodat eea hersteld kan worden.
Ik vraag me wel af gezien het geautomatiseerde fabricageproces of er niet meer Fabia's rondrijden met een zelfde fout.
 

Ligflits

Senior Member
Stukje vergeten te verven bij nieuwe Fabia combi GL

Ik zag vandaag bij mijn nieuwe Fabia Combi Greenline (zaterdag opgehaald) dat bij beide voorschermen een deel niet was gespoten. (te zien met de voorportieren open)
Hier zit alleen primer, geen lak. (voelt ook stroef ipv glad) het beste is het te zien midden tussen de scharnieren (zie de pijl op bijgevoegde foto)

Willen anderen eens bij hun auto kijken of jullie dit ook hebben (en het blijkbaar normaal zou moeten zijn)?

100_3929.jpg
 

Ahr

Nieuw lid
Bij mijn Fabia combi GL heb ik het ook op dezelfde plaats gezien. Dit ook al bij een andere Fabia combi GL gezien. Blijkbaar wordt er gespoten met de deuren er al in. Mogelijk dat delen dan niet meegenomen worden.
Vandaag toevallig onder garantie een zelfde lakprobleem laten verhelpen onder de achterklep bij de dakrand. Daar zat ook alleen wat primer en dat vond ik wel erg minimaal. Maar dit is door mijn garage prima opgelost!:) (zie eerdere discussie).
 

Ligflits

Senior Member
De dealer vindt het normaal, en doet er niets aan. "de panelen zijn verzinkt en geprimerd, dus je zult geen roest krijgen. Anders heb je nog 10 jaar lak garantie"...:(
Zowel een fabia combi als een hatchback in de showroom had hetzelfde, evenals een seat in de showroom.
 

Ligflits

Senior Member
Ik verwacht ook niet echt problemen, maar het is meer esthetisch. (wel gelijk die gekke stickertjes boven de richtingaanwijzers laten verwijderen)
 

Hetzer

Forumguru
kan wel zijn maar bij mij is de binnenzijde van boven naar beneden wel gewoon gespoten.

2i8yjo1.jpg


Kan me niet voorstellen dat dit bij alle nieuwe vergeten is, ook een raar antwoord van je dealer, bij jouw kleur valt het nog wel mee, maar als je een zwarte hebt ziet het er toch niet uit.
 

laagvlieger

Forumguru
Bij mij is het gewoon gespoten. Ik heb wel een lichte kleur (arctic green) waardoor het helemaal niet zou opvallen. Als ik eraan voel is het inderdaad ruwer dan aan de buitenkant.
 

djmshell

Senior Member
Bij aflevering vanmorgen gelijk alle hier in het topic genoemde plaatsen gecontroleerd.
Alles bij mij netjes (groen) gespoten.
 

Ligflits

Senior Member
Bij mij is het gewoon gespoten. Ik heb wel een lichte kleur (arctic green) waardoor het helemaal niet zou opvallen. Als ik eraan voel is het inderdaad ruwer dan aan de buitenkant.

Zoals op mijn foto te zien is, heb ik ook arctic green.
Dat bij de achterklep kan ik bij mij niet ontdekken.
Het kleurverschil is idd niet groot, maar je voelt wel dat het ruwer is en lichter van kleur (grijze primer)
Bij de 10-jaar oude suzuki alto van mijn vrouw is het op dezelfde plek ook ruw ipv glad. Dus ik berust in mijn lot, omdat het blijkbaar gebruikelijk is bij de autofabrieken.
 
Bovenaan Onderaan