'Springende' voorbanden

hemi24

Forumguru
Waarom zou dat door de ET waarde bepaald worden?

Juist bij een afwijkende ET waarde zou je bij sterk insturen extra wringen van banden mogen verwachten.
Dit heeft te maken dat opbouw van het stuursysteem altijd een benadering is van de gewenste stuurhoek van beide wielen aan een as.

F1FBE9A0-14AD-4F76-98EF-EAB0F92BDA71.jpeg
 

nakharry

Forumguru
Ik lees in dit (al oude) item niks over de ET-waarden van de velgen terwijl naar mijn idee dat ook kan zorgen voor het genoemde gedrag.
Wat wordt beschreven lijkt op een Ford Transit jaren '90. Bij PTT/TPG Post werd niet zachtjes gereden, plank gas geven in een bocht en "springen" die banden...
In mijn geval gebeurt het eigenlijk alleen bij het wegrijden vanuit stilstand uit bijvoorbeeld een parkeervak en voornamelijk bij het insturen naar links.
 

nakharry

Forumguru
Juist bij een afwijkende ET waarde zou je bij sterk insturen extra wringen van banden mogen verwachten.
Dit heeft te maken dat opbouw van het stuursysteem altijd een benadering is van de gewenste stuurhoek van beide wielen aan een as.

Bekijk bijlage 99752
Hier snap ik geen pepernoot van @hemi24 :pieker: , maar ik mag toch aannemen dat bij de 19 inch sportvelgen die er af fabriek op zitten bij de Sportline de ET waarde moet kloppen en dat ze er een bijpassende band bij hebben geselecteerd? :thinking:
 

hemi24

Forumguru
@nakharry : mee eens, at je mag verwachten dat alles af-fabriek zou moeten kloppen!
Feit is én blijft dat bij ver insturen je de grootste afwijking hebt tussen de hoek die het wiel theoretisch zou moeten maken en de hoek die het weer wiel daadwerkelijk maakt.
Dit is een direct gevolg vanuit de geometrie van het stuurmechanisme. Dit heeft elke auto, alleen verneem je het bij sommige wagens net iets meer. Brede banden leveren daarnaast ook nog een wringend moment op binnen de breedte van het loopvlak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

MarcoO2

Forumguru
Hier snap ik geen pepernoot van @hemi24 :pieker: , maar ik mag toch aannemen dat bij de 19 inch sportvelgen die er af fabriek op zitten bij de Sportline de ET waarde moet kloppen en dat ze er een bijpassende band bij hebben geselecteerd? :thinking:
Iedere auto heeft te maken met de wetten van de natuurkunde en mechanica ;)
 
Bovenaan Onderaan