'Springende' voorbanden

Frankie

Actief lid
Beste mensen,

Wij hebben sinds 2018 een Karoq 1.6 TDI DSG7 waarmee we de nodige problemen hebben mogen ervaren (zie andere berichten). Het gedrag van de Bridgestone Potenza zomerbanden op 18" wielen is daar 1 van.
Wat is het probleem?
Ik weet niet precies vanaf wanneer of vanaf welke kilometerstand, maar de buitenste voorband springt van zijn plaats bij scherpe bochten. Vooral als het nat is, maar nu ook al bij droog weer. Het lijkt alsof het buitenste wiel een te kleine draai maakt, gaat wringen en opeens terugspringt naar buiten. (kleine toevoeging; dit is uiteraard bij lage snelheden, gezien de scherpe bochten)
De Potenza's hebben tot vandaag in winterslaap gelegen. De wielen met winterbanden hebben hier totaal geen last van. Deze zijn echter ook op 17" en hebben grover profiel en dus meer grip en iets meer zijdelingse flex denk ik. Ze hebben bij terugzetten zomer-wielen/banden van voren en achter gewisseld want de achterbanden waren significant beter in profiel diepte. Maar ook dat heeft niks geholpen. Sterker nog, de originele voorbanden sprongen alleen bij nat wegdek, deze dus ook bij droog.
Ik had op een eerdere Octavia ook al Potenza banden dus ik vermoed dat dit een vrij standaard Skoda band is. Komt iemand dit probleem bekend voor?

Groet, Frank
 
Laatst bewerkt:

nakharry

Forumguru
Ik heb het ook bij koud en nat weer bij de 19 inch Bridgestones..

Zal ook wel een "producteigenschap " zijn vrees ik..
 

tim_j

Senior Member
Ooit gehad met een ford ka van 2012, nieuwe banden lostte het op.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Potenza’s worden na verloop van tijd knetterhard en slijten dan meestal ook afwijkend. Dat zal ook hier het geval zijn, gok ik zo.
Winterbanden hebben een zachtere samenstelling en doordat ze een maat kleinere velg hebben zit er ook meer flexibiliteit in de flank, waardoor je het minder zult merken.
 

nakharry

Forumguru
Ik heb m in oktober nieuw gekregen met 225/40R19 93Y Potenza's en gelijk last van springende voorbanden, dus ouderdom of slijtage kan het euvel niet zijn lijkt mij.

Van de week bij iemand op visite met een nieuwe Golf 8 R-Line met 18 inch wielen en 225 40 R18 Potenza's en die had het ook...:pieker:

Ik heb de dealer er destijds over gebeld en die had een logische verklaring wat het kon zijn (iets van doorslippen van de band op koud of vochtige bestrating of asfalt) en zei dat het geen kwaad kon...

Mijn gevoel zegt dat het te maken heeft met de geringe hoogte van de band maar kan er naast zitten.
 

Stakie75

Senior Member
Ik heb mijn nieuwe Karoq sinds afgelopen vrijdag en daarop liggen 19" Bridgestone Turanza. Zal het eens in de gaten houden of deze het ook hebben.
 

nakharry

Forumguru
Wacht maar tot het kouder wordt en vochtig en dat moet je scherp insturen als je de parkeerplaats uit rij.
 

nakharry

Forumguru
Nog andere leden last van dit fenomeen met Turanza's en iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Met deze vrieskou weer last van een ontzettende springende voorband (rechter).
 
Mijn Superb doet het ook en er liggen ook zomerbanden op (Pirelli). Ik denk dat het door de koude komt dat de band weinig meegeeft en hij daarom 'springt'. De afstand die de binnenste en buitenste band aflegt is nogal verschillend en something gotta give. Morgen gaan de allseasons erop en benieuwd of hij het nog gaat doen. Ik zou me er alleszins geen zorgen over maken :-)
 

nakharry

Forumguru
Jammer dat ik er geen geluidsfragment van kan maken want momenteel hoor je soms een vijftal "knallen" achter elkaar en moeder de vrouw die graag met een warme derriere en warme handen in de auto zit maakt zich zorgen of het echt geen kwaad kan.
 

EdK

Forumguru
Weet niet wat je bandenspanning is die je nu toepast, maar gooi die eens een 2 a 3 tiende lager in beide voorbanden.
Met deze kou is natuurlijk ook de rubber samenstelling harder en absorbeert dus ook minder.
 

Tees

Donateur
Het advies is juist om bij temperaturen onder de 5-7 graden om 0.3 bar hógere druk te nemen. Vroeger gold dat advies voor winterbanden, tegenwoordig is dit een algemeen advies voor alle soorten banden. Ik vermoed ter compensatie van de lagere temperaturen.
 

EdK

Forumguru
En als je gaat rijden zal de temp in de band dan evengoed niet oplopen ?
Altijd minder dan een zomerse dag uiteraard.
 

EdK

Forumguru
5-7 graden om 0.3 bar hógere druk te nemen.
Maar op welke bandenspanning
Want rij je alleen doordeweeks dan is die lager dan in weekend met een volle bak, als je het plaatje moet geloven
En velen gaan al hoger zitten met de bandenspanning dan normaal en dan ook nog eens de koude erbij, dan kan het net teveel zijn en gaat die ene band stuiteren....
Wij hebben meerdere transporters op zaak en as banden vervangen moeten worden dan kun je zelf bepalen of je naar euromaster of een lokale bandenboer om de hoek bedrijf gaat.
Dan hebben we nog 2 collega die in noorden wonen en daar naar hun garage gaan.
En zaten er op bepaald moment op ochtend enkele met elkaar te discuseren welke bandenspanning er nu in moest. 4 personen en alle 4 verschillende spanning opgekregen van de banden leverancier.
Maar geen enkele die volgens boekje reed !
En omdat harrienak het op 1 band heeft heb ik nu zoiets van gooi die bandenspanning eens met enkele tiende naar beneden en kijk of het dan verdwijnt.
Word het erger dan iets meer dan wat was en resulteert dit ook in niets dan weer terug naar af en eens met de dealer gaan praten want dan is er toch wel iets gaande
 

EdZ

Donateur
Ik lees in dit (al oude) item niks over de ET-waarden van de velgen terwijl naar mijn idee dat ook kan zorgen voor het genoemde gedrag.
Wat wordt beschreven lijkt op een Ford Transit jaren '90. Bij PTT/TPG Post werd niet zachtjes gereden, plank gas geven in een bocht en "springen" die banden...
 

Tees

Donateur
Waarom zou dat door de ET waarde bepaald worden? Ik zou eerder denken dat t te maken heeft met de verhouding breedte band tov velg. Dat kan namelijk best wat verschil maken in zijdelingse krachten.

Om nog even op de bandenspanning terug te komen (lees deze nu pas weer): ik zet mijn bandenspanning jaar rond op ongeveer 3/4 tussen het lage en hoge getal in de tankklep. Zo zorg ik ervoor dat ik geleidelijk verlies van druk opvang en dat ik aan de harde (dus zuinige) kant rij. Als ik vol bepakt op vakantie ga, dan gaat ie wel altijd op volle druk. Bandenboeren of garages vertrouw ik sowieso niet met bandenspanning, de laatste keer was t ok. Maar heb ook wel eens 3.0 bar rondom gehad daarna...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan