Sportuitlaat/custom uitlaat Fabia1

darkprojectx

Forumguru
Tijdje terug helaas moeten ondervinden dat er een schotje in mn einddemper los zit en een beetje rammeld als hij koud is.
Goed excuus dus om eens te gaan shoppen voor wat nieuws.

Een originele einddemper ging het niet worden, want die kon de dealer alleen maar van staal leveren. Dan ben ik over 5 jaar weer aan de beurt.
Dus er komt een RVS einddemper onder.

Een RVS sporteinddemper kost toch zo tegen de 200 euro maar dan komt hij onder de bumper uit en slaat hij op drempels (wegens verlaging), of je moet een gat in je bumper gaan zagen waar hij doorheen komt. Beide niet echt mijn voorkeur.

Nu ben ik naar de lokale tuner gegaan en heb daar alles laten opmeten voor een RVS uitlaat op maat. Het wordt een RVS uitlaat die kwa ophangpunten etc overeen moet komen met een originele demper, en als eindstuk komt er een dubbel dieselpijpjes eind op die dus naar beneden wijzen (net als de standaard 2.0 8V demper). Alleen klinkt hij wat sportiever. Prijsje : 320 euro incl montage.

Waarom dan geen katback systeem hoor ik je denken, nou daar is een simpel antwoord op;

de middendemper:

GroteFoto-XYOXSPE6.jpg


is al vervangen voor:

GroteFoto-XYIHRESL.jpg


ongeveer 1,5 meter RVS :471:

Nu is de vraag eigenlijk, wie heeft er al een sportuitlaat onder zijn Fabia zitten?
Wat voor motor heb je en heb je toevallig het geluid op youtube gezet?

ik moet nog 2 weken wachten helaas omdat de demper op dit moment gefabriceerd wordt...
 

turboturbo

Forumguru
Haha, hier ook. Tenminste, geen sport uitlaat. Wel een compleet RVS uitlaat systeem. Een familielid heeft zo'n sport uitlaat onder z'n peug hangen en ik ben daar eens mee op vakantie geweest. Op lange ritten heeft dat geluid absoluut niet mijn voorkeur....:grin:
Mijn middendemper is ook al goed bruin en pruttelt er ook gezellig op los bij koude motor. Een monteur van de Skoda dealer vertelde me dat dat niks gaf omdat de demper dubbelwandig is.
Ik had echter al eens gegooglet naar RVS uitlaten, en ik vind die prijzen enorm meevallen. Voor een complete nieuwe uitlaat, gaat nooit meer roesten en weer toegevoegde waarde bij verkoop.

Maarrreh... @darkprojectx, die middendemper vervangen door een stukkie pijp, 'mag' dat wel? Die middendemper zit er toch niet voor niets? Is het geluids niveau nu toegenomen?
 

darkprojectx

Forumguru
De middendemper mag je gewoon vervangen voor een stuk pijp, geen probleem.
De auto gaat er IETS meer geluid door maken maar dan hebben we het echt over een minimale verhoging.
Als je in de auto zit hoor je hem net lopen zeg maar.
kwa wetgeving mag je zoveel aan je uitlaat prutsen als je maar wil, als je maar niet boven de 90 dB uit komt en hij moet gasdicht zijn, en er moet een kat onder zitten vanaf... 1996 volgens mij.
 

darkprojectx

Forumguru
Zojuist de auto op gehaald!

Holy crap! :1884:
Een vol en zwaar geluid!!! Een beetje TE zwaar zeg maar! Dus ik ben direct even terug gereden en ze maken er maandag een RVS tussendempertje tussen.

Ik heb weleens een dikke uitlaat onder mn Golf 2 1.8 GTI 16v gezet en dat klonk uber stevig, maar deze gaat er toch nog wel even dik overheen :1884:

Dus tot maandag wordt er niet veel gereden, of met oordoppen in :680:
 

turboturbo

Forumguru
...
De auto gaat er IETS meer geluid door maken maar dan hebben we het echt over een minimale verhoging.
Als je in de auto zit hoor je hem net lopen zeg maar.
Enige tijd later...
...
Een vol en zwaar geluid!!! Een beetje TE zwaar zeg maar! ...
Dus tot maandag wordt er niet veel gereden, of met oordoppen in :680:

Hihihihi vet! :laugh:
Merk je nog performance / verbruik verschil? Voor dat laatste is het waarschijnlijk iets te vroeg om iets over te kunnen zeggen...
 

darkprojectx

Forumguru
Qua performance win je vrij weinig als je alleen de uitlaat wijzigd, en het verbruik dit weekend zal behoorlijk laag zijn :icon_smile_dead:

Ik heb geprobeerd om een geluids opname te maken met mn blackberry, maar dat ding is niet echt hoogstaande techniek... Vanmiddag moet ik ff bij een vriend aan de auto klussen en die heeft een Iphone, kijken of zijn microfoon er wel tegen opgewassen is.
 

turboturbo

Forumguru
... en die heeft een Iphone, kijken of zijn microfoon er wel tegen opgewassen is.
Dat zal zeker goed gaan; ik heb gisteren ook een geluid opgenomen met mijn iPhone om hier op het forum te laten luisteren. Tip: ga juist níet te dichtbij staan, dan overstuurt het geluid. Dus doe een paar 'takes' waarbij je steeds verder gaat staan van de auto / uitlaat. :xyxthumbs:
 

darkprojectx

Forumguru
Helaas vandaag er niet aan toegekomen..
Ik was wel bij die vriend maar moest zijn airride fixen en de toplagers van zn vriendin zn lupo vervangen, dus dat heeft de dag wat opgegeten helaas.
 

piair1982

Forumguru
Hahaha ok, sorry.
Is het nog wel apk proof?

En hoe heb je dat gedaan? De voor de hand liggende manier: spuitbus verf?
 

darkprojectx

Forumguru
inderdaad, en het is ook apk afkeur, maar als ik bij de apk 2 reflectortjes afchterop plak dan is hij goed gekeurd.
Na de apk er weer af en lekker verder kachelen.
 

Chatslet

Forumguru
Had vroeger op me Ford Fiesta de standaard uitlaat vervangen voor een 3 inch dikke RVS Ashley pijp, inclusief spruitstuk en in plaats van de kat een lege katvervanger. Daar kwam echt een vet geluid uit en bij gas los laten dikke vlammen en knallen! Ook de topsnelheid ging van 165 naar 180 en hij trok wat harder. Ik heb daarbij alleen wel ook het luchtfilter vervangen voor een K&N paneelfilter en de normale bougies voor Denso Iridium bougies vervangen dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Het grote nadeel was alleen dat ik er bij lange snelweg ritten helemaal gek van werd en zelfs een DB killer hielp maar minimaal. APK was trouwens geen probleem want de emissienormen werden nog steeds gehaald en de keurmeester zag de katvervanger voor een echte kat aan.

Sportuitlaatje is best grappig maar persoonlijk zal het persoonlijk niet zo snel meer doen. Maaruh.. laat es hore! ;)
 
Bovenaan Onderaan