Sporadisch alle lampjes aan + vermogensverlies motor - chip-tuning?

ena

Forumguru
Goedemiddag allemaal,

Sinds een paar weken geleden heb ik sporadisch - vooral bij lange afstanden - plots dat alles piept, lampjes geel/oranje oplichten (EPC, Lane Assist, direhoekje etc) en de auto in "vermogensverlies" stand gaat, waarbij ik dus plankgas geef en auto maar heel klein beetje vermogen krijgt.

Tijdelijke oplossing is dan telkens: Auto uit, auto en, en weer lekker doorrijden (tot de volgende keer).

Auto heeft sinds Oktober vorig jaar stage-1 chiptuning die in eerste instantie perfect heeft gewerkt t/m Juli dit jaar (ik ga hier niet vertellen welke tuner het betreft).

De vraag is nu vooral, wat denken mijn forumgenoten: is dit probleem door verkeerde instellingen van tuning of heeft het er niets mee te maken? Volgens tuner dit laatste, met als motivatie dat als het met tuning te maken zou hebben, het probleem zich al veel eerder had moeten voordoen.

Ik ga in ieder geval morgen de auto terug standaard (af-fabriek) laten resetten door de tuner. Dan tijdje afwachten of het probleem zich opnieuw voordoet (dit weekend direct lange rit als test...) en sowieso terug naar Skoda-garage voor verder onderzoek.

Alvast bedankt voor jullie constructieve bijdrage en/of tips/suggesties!
 

EdK

Forumguru
Ik ga in ieder geval morgen de auto terug standaard (af-fabriek) laten resetten door de tuner.
Denk dat je hiermee in ieder geval goed doet om in ieder geval uit te sluiten of het hierdoor wel of niet komt !?
Al zou de tuner ook moeten kunnen zien waar het probleem zich voordoet lijkt me, bij VAG Techniek zou men dit zonder meer kunnen.
En tsja als de dealer wil dan kan hij evengoed zien dat de motor is getuned, word in algemeen toch weggeschreven.
 

AnjoZ

Actief lid
Ik had na tuning door Hartog ook een paar maal vermogensverlies en heb dat aan tuner gemeld.
Die heeft een nieuwe aanpassing gedaan en nadien geen last meer gehad.

Fabia uit 2012, 1.2 met standaard 86 PK.
 

ena

Forumguru
als de dealer wil dan kan hij evengoed zien dat de motor is getuned, word in algemeen toch weggeschreven.
Hoi, dat kan hij toch niet meer nadat de tuning ongedaan is gemaakt...? De dealer had aangegeven evt. met diagnose-box testrit te gaan doen om te proberen het probleem te achterhalen. Dat is dus enkel relevant als ik het probleem nog kan "simuleren" met standaard fabrieksintellingen...

Is ook beetje lastig omdat ik ook tussendoor al probleemloos een rit van bijna 1000 km met volgeladen (vakantie-)auto heb gemaakt, maar gisteren bij een rit van 100 km ik het probleem wel opnieuw had (1 keer maar). Moeilijk touw aan vast te knopen zo...
 

ena

Forumguru
Ik had na tuning door Haetog ook een paar maal vermogensverlies en heb dat aan tuner gemeld.
Die heeft een nieuwe aanpassing gedaan en nadien geenlast meer gehad.

Fabia uit 2012, 1.2 met standaard 86 PK.
Bedankt hiervoor. Interessant gegeven. Tuner zegt natuurlijk dat het feit dat het gedurende ruim 8 maanden goed ging, niet aan de tuning ligt. Zit enerzijds wel wat in; anderzijds lijkt het echt wel op iets van verkeerde verhoudingen - te veel of te weinig van iets - in bepaalde situaties; en dat zou dan zeker met tuning te maken kunnen hebben
 

EdK

Forumguru
Hoi, dat kan hij toch niet meer nadat de tuning ongedaan is gemaakt...?
Het schijnt van wel, en dit kun je hier op forum zeker ook wel één en ander over terug vinden.
Maar goed als ze niets zeggen of vragen dan doe je even of je neus bloed.
Komen ze er wel mee, ga dan niet ontkennen maar speel open kaart.
Maar eerst maar eens laten achterhalen wat de oorzaak is , als je die weet dan weet je zelf ook wel of een tuning er de oorzaak van zou kunnen wezen.
En anders zijn er hier altijd wel leden die het anders wel weten...
 

Frup

Forumguru
Zonder kennis van zaken: het zou best eens iets heel anders kunnen zijn. Iets met vocht bij het besturingssysteem misschien. Een kennis van mij had dat.
Benieuwd wat de dealer gaat vinden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wel jammer dat je niet wil vertellen welke tuner het betreft, want dat is wel een relevant gegeven. Hier rekent men tot de gerenommeerde en betrouwbare tuners: JD, VagTechniek, JB autoservice, TVS, VVT, Hartog. Wellicht kun je wel aangeven of het bij één van deze bedrijven was.
Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn . Dat merk je snel genoeg als de tuning er af is
 

Tees

Donateur
Als er een dusdanig storing is geweest, zou dat weggeschreven moeten zij in t foutgeheugen. En op basis daarvan kan dan gekeken wordt of t met de tuning te maken kan hebben.
Maar zonder meer de tuning ongedaan maken en dan verder kijken vind ik een wat aparte methode...
 

ena

Forumguru
***Knip***
Het probleem is dat de auto ik niet met tuning naar de garage wil brengen omdat het een nieuwe auto is, en ze dan zullen zeggen dat de garantie vervalt. Bovendien is het nog een leasebak ook. Tunen is voor zowel dealer als leasemaatschappij uit den boze…
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Elke fatsoenlijke garage kan foutcodes uitlezen, en ik mag hopen elke tuner ook. En velen hier op t forum kunnen t zelfs (waaronder ondergetekende). Ik begin me ondertussen wel af te vragen of je naar een goede tuner geweest bent.

@Rosinfield had al een lijstje van in NL zeer goed bekend staande VAG tuners gegeven, als de jouwe daar niet tussen staat, dan had je misschien eerder voor advies je oor hier te luister moeten leggen ;)
 

EdK

Forumguru
Maar goed dat is achteraf een koe in zijn kont kijken @Tees
Maar zoals @Rosinfield al zei, ben wel benieuwd welke tuner is bezig geweest ?
Maar krijg steeds meer het idee dat het een beun de haas is geweest !?
 

Cordoba

Forumguru
Het probleem is dat de auto ik niet met tuning naar de garage wil brengen omdat het een nieuwe auto is, en ze dan zullen zeggen dat de garantie vervalt. Bovendien is het nog een leasebak ook. Tunen is voor zowel dealer als leasemaatschappij uit den boze…
Heeft geen enkele zin: voor garantie moet de dealer de auto koppelen met het fabriekssysteem, en dan zien ze direct dat er 2 keer met de software gerommeld is, zonder dat dit in het fabriekssysteem is geregistreerd. (iedere software aanpassing wordt door de auto geregistreerd, ook de software updates vanuit de fabriek om bugs op te lossen)

Het probleem zou door tuning kunnen komen, maar dan is het een probleem dat ontstaat na langdurig met deze tuning te rijden, en zal dan ook niet na een ritje met originele software opgelost zijn. Stel dat door de tuning bijvoorbeeld meer opbouw is van vervuiling in de inlaat, dan is de vraag of dat ook weer verminderd na langdurig met originele software rijden. De tuning is niet mijn eerste verdachte, ik denk eerder dat er ergens een slechte sensor of bekabeling is (of aangevreten door bijv. een marter). Alleen met uitlezen wordt je op het juiste spoor gezet, en van daaruit kun je verder speuren naar de exacte oorzaak.
 

Sharky

Actief lid
Veel autobezitters kijken eerst naar wat het hun waard is, en daarna naar de vakkundigheid van de tuner.... terwijl dit eigenlijk (in mijn ogen) andersom zou moeten zijn.

Als je het geld er op een bepaald moment niet voor hebt (of het er niet voor uit wil geven) spaar dan effe door, of doe het helemaal niet!
Tegenwoordig zit zo ongeveer op elke hoek van de straat een tuningsbedrijf, die snel geld willen verdienen.... maar slechte kwaliteit leveren.

Wat ook verstandig is; wacht tot de garantie voorbij is en dan pas tunen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Fmoon

Forumguru
Correct, dat ermee gerommeld is gaan ze zeker zien. Dus hou er rekening mee dat de oplossing uit eigen zak zal moeten komen.

Verder lijkt het mij niks met de tuning te maken hebben, niet een marter of dergelijke onder de kap gehad?
 

hemi24

Forumguru
Marter zou kunnen, maar dan zou je de problemen toch vaker verwachten en niet alleen bij langere ritten?

Lijkt net alsof er een soort timer/counter actief is, wat de storing bij langere ritten activeert…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ena

Forumguru
Bedankt allen voor jullie input. Wat betreft de tuner, ik weet dat dit bij velen een gevoelig topic is en daarom heb zeer bewust gekozen om niet te zeggen om welke tuner het gaat. Temeer ook omdat ik niet denk dat het door het tunen komt (immers 9 maanden zonder problemen gereden). Ik heb wel goed vertrouwen in de vakkundigheid van mijn tuner.

Ik heb nu de wagen laten resetten naar af-fabriek standen en wacht af of/wanneer de melding zich opnieuw voordoet. Omdat ik weinig lange ritten doe, kan dit eventjes duren.

Ondertussen mis ik mijn extra vermogen enorm! Wat een verschil...
 
In mijn Kodiaq (jan 2022) een Race Chip geplaats. 25.000km zonder problemen gereden. Afgelopen zomer met een caravan van 1700kg naar Frankrijk gereden bij 39 graden, na ca 700km storing EPC gehad. Denk dat storing mede komt door het zwaar belasten in zeer warme omstandigheden. Na afkoeling motor was storing weer weg. Daarna weer paar duizend km gereden en geen meldingen meer gehad. Tuning de oorzaak?
 

Cordoba

Forumguru
Marter zou kunnen, maar dan zou je de problemen toch vaker verwachten en niet alleen bij langere ritten?

Lijkt net alsof er een soort timer/counter actief is, wat de storing bij langere ritten activeert…
Het zou kunnen dat een ader deels is aangevreten door een marter, als daar serieus wat stroom doorheen loopt, kun je bij zo'n beschadiging extra hitte (meer elektr. weerstand) en kan het dus alleen bij langere ritten problemen geven. Ik zal niet zeggen dat het de meest voor de hand liggende optie is, maar zeker niet bij voorbaat uitsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan