Spook in mijn Skoda

Mannen,
Ik heb sinds een aantal maanden last van een spook in mijn Roomster. ;) Verschillende wel te verstaan.

Het eerste spook is dat de interieur ventilator af en toe op hol slaat voor enkele seconden en dan vanzelf weer uit gaat. Het is geheel willekeurig en doet zich voor tijdens het rijden, warm, koud weer, geen verschil. Standaard staat die op snelheid één of twee en altijd op frisse lucht. Wie oh wie herkent dit spook en wat te doen?

Het tweede spook is dat de automatische deurvergrendeling ook willekeurig aan of uit springt tijdens het rijden. Meer irritant is dat het me ook al een paar keer is overkomen dat als ik het bestuurders portier open en dicht gooi en de sleutel nog in het contact zit de boel op slot slaat! Gelukkig was er telkens een andere deur of achterklep open.

Ik verdenk dat er een loos contact aan de bestuurderskant zit want op het dashboard registreert de auto niet meer als die deur open gaat. Dwz, hij knippert deur open als die net open geduwd wordt en dan verdwijnt de melding van het display en is het deur dicht op het plaatje. De rest van de deurindicaties werken goed.

Dit verklaart voor mij echter nog niet waarom die willekeurig vergrendeld of niet.

Wie oh wie kan me een beetje helpen?
 

oco1979

Forumguru
Voorgedaan bij Skoda Roomster [ 2006 - * ]
Foutcode: 01273 - Airco / Airco/verwarming
Frisseluchtventilator
Frisseluchtventilator niet in orde

Oorzaak Ventilatormotor defect. Volgfout: ventilatoreindtrap defect.
Oplossing
Ventilatormotor en ventilatoreindtrap controleren. Indien nodig defecte onderdelen vervangen.
Eventueel defecte component
Eindtrap ventilator

OF

Oorzaak Bekabeling schuurt tegen houder van dashboard achter de middenconsole. Volgfout: oververhittingsbeveiliging in voorweerstand van ventilator in werking getreden.
Oplossing
Bekabeling controleren, zo nodig repareren/vervangen. Voorweerstand van ventilator controleren, indien nodig vervangen.
Eventueel defecte component
Weerstandseenheid interieurventilatie
 
Zo ff een update, het spook is uit de deurvergrendeling! De microswitch van de bijrijders zijde heeft de geest begeven. Maar dat was niet het echte probleem. Dat kwam van dezelfde microswitch aan de bestuurders kant waarvan de 'stroomdraad' af en toe geen contact meer maakte. Een nieuw stukje draad ertussen gesoldeerd en het werkt weer als tevoren.

Via de diagnostic rechtstreeks op het climatronic systeem (toets econ en lucht recyclen) komt er de foutcode 4F9 tevoorschijn. Wat idd met de ventilator te maken heeft.

Nou wil ik het dashboard kaste eruit hebben om die ventilator open te schroeven om die te controleren maar dat zit goed verborgen! De airbag is er uit. Maar het lijkt alsof het hele dashboard er uit geschroefd moet worden voordat het dashboard kastje er uit kan niet?
 
Nou zit er ook nog iets van een sensor in dat ventilator systeem geschroefd op de foto bij mijn duim. Zou dit dat 'puls' ding zijn. Weet even geen beter omschrijving.....

p5pb15737717.jpg
 
Bovenaan Onderaan