Spontane ingreep Front Assist

Barrokok

Actief lid
Ik reed vandaag naar huis en uit het niets een piepend geluid en een rode Maxidot. Als ergste ging de auto ook op de rem. Het was maar heel kort, maar toch ik schrok me dood.

Voor me was de rijbaan vrij, dus geen reden tot ingrijpen. Wel reed ik in een bocht en haalde ik een auto in. Het systeem kan de auto op de rechter rijbaan door de bocht mogelijk hebben aangezien voor een object, maar ik vind het erg vreemd en eigenlijk een erg onprettig idee.

Zijn er meer ervaringen met het spontaan ingrijpen van de Frons Assist?
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt me een angstige ervaring Barro. Volgens mij zijn er meer gevallen van twijfelachtig ingrijpen van het FA systeem bekend, en is dat ook de reden dat het na een poosje ook niet meer geleverd/geactiveerd wordt bij nieuwe auto's.
 

tha a

Senior Member
nee hoor, t word niet meer geleverd op nieuwe auto's omdat ze t simpelweg niet aangeleverd krijgen.

@Barrokok: in de gebruiksaanwijzing staat het volgende: (wellicht van toepassing?)

De sensor kan onder bepaalde omstandigheden niet alle objecten correct onderscheiden.
De Front Assist daarom niet in de volgende gevallen gebruiken -
gevaar voor ongevallen!
■ Bij het rijden door plaatsen waar zich metalen objecten bevinden (bijvoorbeeld
metalen loodsen, spoorbanen en dergelijke).
■ Bij het rijden door ingedeelde gesloten ruimtes (bijvoorbeeld parkeergarages,
veerboten en dergelijke).

en:

Front Assist kan bijvoorbeeld in de volgende situatie beperkt of niet
beschikbaar zijn.
› Bij slecht zicht (bijvoorbeeld mist, stortregen, hevige sneeuwval).
› Bij het maken van "scherpe" bochten.
 
Ik heb het ook een keer gehad. Schrok mij een ongeluk... :sterretjes: Maar dat was alleen in het begin. Toen had gaf hij ook weleens de harde piep en de rode auto zonder dat er een reden voor was. De laatste paar maanden geen last meer van gehad.
 
Ook een keer ingreep gehad: anticipeer altijd op snelheid van de auto die voor me rechts afslaat. Dan vlak er achter langs recht door rijden. Vond de FA niet leuk ....
Piept soms ook als je gelijk met een vrachtwagen de bocht door gaat (1 keer gehad).
Wel zinvol als ze na oprijden toch plots weer stil staan.

Je kunt het simpel via de maxidot uitzetten.
 

Canon-Eye

Forumguru
anticipeer altijd op snelheid van de auto die voor me rechts afslaat. Dan vlak er achter langs recht door rijden.
Dat heb ik - vanaf de overkant, gelukkig - eens aardig mis zien gaan, toen de rechtsafslaander (of -slager?) op het laatste moment een rechtdoor gaande fietser op het fietspad spotte.
Leermomentje voor de man die er wel achter zat, maar er toch niet langs kon... :cry:
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het zo lees, (metalen voorwerpen) kan ie dus ook ingrijpen als je een bocht met een vangrail hebt, zoals bijvoorbeeld bij een bepaald type op- en afritten van de snelweg (met 180 graden bocht), of op verbindingslussen van de ene naar de andere snelweg.

Het is mooi als het systeem een aanrijding voorkomt, maar met ongewenst/onverwacht ingrijpen loop je ook het risico dat er iemand via de 'achterdeur' op bezoek komt.:sterretjes:
 

VWim

Forumguru
Nog geen spontane onverklaarbare ingrepen gehad die ik niet kon verklaren. Ik denk daarom dat het in de praktijk zal meevallen.
 

turboturbo

Forumguru
Wat een faal dat je zelf volgens de handleiding moet beoordelen wanneer het systeem jou in gevaar kan brengen (ipv dat het je ervoor behoedt)

En dan vind ik de beschreven omstandigheden zoals uitgelegd in de handleiding, erg vaag en ruim (behalve dan het punt over parkeergarages en veerboot, die is wel concreet)
 

VWim

Forumguru
Het is waarschijnlijk meer om de fabrikant in te dekken, ik heb in een parkeergarage namelijk nog nooit een melding gezien.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wacht wel op verdere ontwikkelingen om de kinderziekten eruit te halen, denk ik.
Verder blijf ik ook dan wel gewoon zelf opletten... :)
 

ertromp

Forumguru
Op skodacommunity.de staan meer van dit soort ervaringen.
Zal wellicht met software updates weer verbeterd gaan worden
 

Wild Chocolate

Senior Member
Als ik het zo lees, (metalen voorwerpen) kan ie dus ook ingrijpen als je een bocht met een vangrail hebt, zoals bijvoorbeeld bij een bepaald type op- en afritten van de snelweg (met 180 graden bocht), of op verbindingslussen van de ene naar de andere snelweg.
(...)

Ik neem aan dat het systeem wel zo "slim" is om te kijken neer je stuuruitslag, en dus niet op de rem gaat voor zaken waar je voorlangs stuurt. Een voor je rijdende/afslaande auto moet hij wel voor remmen, want jouw auto kan tenslotte niet inschatten of je voorganger op tijd weg is.
 
Bovenaan Onderaan