Spontane herstart infotainment systeem (Columbus)

Raosc

Lid
Sinds een tijdje herstart het infotainment systeem zichzelf. Meestal in de eerste 5 minuten van een rit. Het betreft een Kodiaq 2019 met Columbus. Het systeem start normaal op maar dan reageert de touchscreen niet meer en schakelt het systeem zichzelf uit en herstart. Dit kan soms 2 a 3 keer achter elkaar gebeuren en daarna werkt het weer. Bij de volgende rit kan het hele riedeltje zich weer herhalen maar soms werkt het een paar dagen tot een week goed.

Wat mij zelf opvalt is, dat als ik geen telefoon (via kabel) aansluit, het heel lang duurt voordat hij een radio zender heeft gevonden voor zowel FM als DAB (DAB lijkt zelf langer te duren) Navigatie start gewoon op en laat ook juiste lokatie zien en blijft dat ook doen als het systeem lijkt vast te lopen. Zonder dat de telefoon (via kabel) is aangesloten lijkt het probleem vaker voor te komen dan wanneer ik bij opstarten de telefoon via de kabel aansluit en in de Carplay modus zit. In de Carplay modus heb ik er veel minder last van. Wat me verder opvalt is dat als ik het vermoeden heb dat het systeem weer raar doet, ik op het stuur het volume aanpas van de radio. Als dit niet werkt dan weet ik al dat het systeem hangt en een herstart nodig heeft. Ik start dan zelf al het systeem opnieuw op door de powerknop 10 sec. ingedrukt te houden.

Ik ben onlangs bij de garage geweest en zij geven aan dat de laatste update erop staat. Verder had ik problemen met het SOS noodoproep systeem maar hier bleek een software update voor dat onderdeel de oplossing te zijn. Die melding komt niet meer terug. Zij gaven aan dat het eventueel mogelijk is om een custom update te laten maken waarbij dit probleem "hopelijk" kan worden opgelost.

Heeft iemand hier ervaring mee of herkent iemand dit probleem? Is het iets in de software of moet in het ergste geval de hele unit vervangen worden?

CharlesTucker

Forumguru
Je ervaring lijkt wel heel erg op mijn ervaring, in een Octavia uit 2018, ongeveer sinds een jaar. Omdat het na een tweede poging, en een heel enkele keer na een 3e poging, wel gewoon bruikbaar en betrouwbaar werkt heb ik er verder nog niet naar (laten) gekeken. Er is inderdaad ook een keer een recente versie van de software opgezet, dat heeft niet geholpen. Dat had ik ook niet verwacht, want als iets 6 jaar gewoon wel goed werkt met een bepaalde versie van de software is die software echt wel goed.

Een aanvulling, waar ik zelf niets mee kan, ik heb sinds vorig weekend zo'n OBD11 apparaatje, dat geeft een en of andere tijdelijke storing op een optische aansluiting aan. Dat lijkt te alleen te gebeuren na zo'n spontane herstart. Ik heb de melding inmiddels gewist, ik zal de exacte foutcode wel hier posten als ie terug komt (wat ik wel verwacht binnen een week).

Iets anders opvallends, als ik echt lange ritten maak, zoals laatst rond de kerstdagen, een heen en weertje naar Hongarije, dan blijft het probleem wat langer weg, zowiezo de hele vakantie geen last gehad. Dat suggereert mogelijk een slechte accu (zou ik ook niet raar vinden na bijna 8 jaar en 250.000lm), maar volgens de garage was de accu nog prima (en volgens OBD11 ook), ik heb ook geen andere rare meldingen die hier op het forum wel eens voorbij komen en waarvan de deskundigen dan roepen dat dat aan een matige accu zou kunnen liggen.

Raosc

Lid
De accu is recentelijk (±1,5 jaar geleden) vervangen dus dat is niet het eerste waar ik aan zou denken. Dat het bij langere ritten minder aanwezig is, dat zegt mijn gevoel ook. Qua intervallen voelt het alsof het 1 a 2 dagen achter elkaar wat meer optreedt en dan een langere periode niet. Maar het lijkt alsof het niet fysiek aansluiten van mijn telefoon ervoor zorgt dat het probleem eerder/sneller terugkomt.

Eltjo

Forumguru
Ik herken een hoop van je problemen bij het Columbus systeem (software train MHI2_ER_SKG13_K4524 schijnt de laatste te zijn) van mijn 'verse' Superb 3 van half 2018. Soms start het in 10 minuten 3 x op en soms een uur prima met navigatie en radio.
Na aankoop heb ik het systeem meermaals een fabrieksreset gedaan (ik dacht geen hoofdgebruiker te zijn in de Skoda app). Ook heb de laatste 2026 navi-kaarten geïnstalleerd.
De 128Gb usb stick met muziek is verwijderd en AutoAndroid uit om deze invloed niet te hebben. Wel is mijn telefoon verbonden via BT en Hotspot. DAB duurt idd wel een straatlengte om op de starten, maar de ene of andere zender scheelt ook.

Ik heb geen personalisatiemenu en weet niet of het voor de reset er wel/niet was (misschien tijdens een andere S3 proefrit).
Verder verstelt de rechter spiegel zich regelmatig terwijl de handmatige verstelling normaal is.
Nee, tig keer de instellingen op de stoel Set en Voorkeuze 1, 2 en 3 opgeslagen. Het synchroon verstellen en mirror dip bij achteruit is uitgezet.

Ik heb nu het idee dat ik als het systeem de eerste paar minuten met rust laat en geen nieuw route ingeef b.v., dat het daarna beter gaat.

Ik heb vooralsnog begrepen van AI en een hardware reparatiebedrijf dat zeer waarschijnlijk het geheugen versleten is. Vervanging € 360. Langer opstarten van DAB schijnt ook een indicatie te zijn voor een slechter geheugen.

Foto's van de systeeminformatie hieronder.

Bijlagen

• 1000041340.jpg
    1000041340.jpg
    308,9 KB · Weergaven: 14
  • 1000041339.jpg
    1000041339.jpg
    318,5 KB · Weergaven: 9
  • 1000041341.jpg
    1000041341.jpg
    275,5 KB · Weergaven: 9
  • 1000041338.jpg
    1000041338.jpg