Spontaan extreem hoog olieverbruik Octavia 1.2TSI... Weet geen raad meer...

haggard

Senior Member
Help!

Sinds kort is mijn Octavia 1.2TSI extreem veel olie gaan verbruiken.... ca. 1 liter per 500km!!!
Auto is (jaren geleden) getuned door TVS en heeft in al die tijd nooit problemen gegeven.

Onlangs zijn bougies vervangen en is auto voor onderhoudsbeurt bij de garage geweest (VAG dealer in Assen).
Ook bij onderhoud aangegeven dat auto extreem veel olie is gaan verbruiken.
Ook was mij opgevallen dat de luchtpijp vanaf turbo naar inlaat aan de turbo zijde nat is met olie.
Is ook specifiek naar gekeken, maar ze kunnen niets vreemds vinden zeggen ze.... Geen lekkage, geen pakkingen lek, geen vreemde vermeldingen in de ECU.
Olie bij de luchtpijp was volgens monteur "normaal" en niet verontrustend o.i.d. LMM (zit vlak bij de inlaat) is droog.
Voor de rest nieuwe olie en oliefilter, luchtfilter e.d. ingekomen....

Auto rijdt zoals altijd... geen horten of stoten, geen rookpluim o.i.d. uit de uitlaat, koppel is ook als voorheen...

Ik moest het oliepijl in de gaten houden....

nou, na ca. 300km was er al een halve liter weg (pijlstok oliepijl exact tussen de 2 stepen....

Wat zou dit kunnen zijn?!

Schraapveren van de ene op de andere dag vast? Maar dan zou er toch flinke rook uit te uitlaat moeten komen?
Turbo lek? Dan toch ook rook?

Garage had het al over kosten van meer dan € 2000,- als ze het moeten gaan uitzoeken...

Wie weet raad?
 

Paul(B)

Nieuw lid
wordt de turbo niet gesmeerd door de motorolie?
verdwijnt de olie niet door een lek in die omgeving aangezien je daar olie ziet?
 

haggard

Senior Member
@Paul(B)
Zo'n idee had ik ook al, maar dan zou ik verwachten dat er blauwe rook uit de uitlaat zou komen....
Echter is er totaal niets te zien, ook als ik vol gas geef...

Monteur gaf aan dat het "zweten" van olie bij de luchtpijpen bij de turbo een normaal verschijnsel is bij dit type motor met deze kilometerstand (163.000)
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Verhoogde carterdruk door een verstopte ontluchting kan ook voor hoog olieverbruik zorgen, dat zou het plotsklapse verbruik verklaren. Schijnbaar is dit wel een dingetje bij enkele VW motoren, bron autoweek forum.

 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd krijg ik grote twijfels over de vakkundigheid van de monteur bij deze dealer. Ik zou zeggen neem eens contact op met JB autoservice in Dieverbrug, dat is een Vagspecialist met kennis van zaken, en goedkoper dan de stealer.
 

haggard

Senior Member
@JeSko bedankt voor de tip met de oliedop.... Ga ik morgenvroeg meteen even proberen... (Had verstopte ontluchting ook al voorgesteld bij monteur, maar was het volgens hem ook niet)
Zat echter onder de oliedop op het blok ook allemaal olie.... Is de ontluchter het zwarte ding met het korte slangetje naar de luchtfilterbox?

@Cordoba zal morgen meteen even vragen bij JB autoservice of ik even langs kan komen om er naar te kijken.... Is gelukkig niet al te ver..
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
vind ik vreemd dat je veren ineens vast zouden gaan zitten,
vaak komt dit door lange stilstand of geen onderhoud.

denk eerder dat er een veer gebroken is
 

haggard

Senior Member
@Thijs4motion aannemen doen ze in de bouw...
Auto is dealer onderhouden, jaarlijks...
Er wordt dagelijks mee gereden, gemiddeld minimaal 200 kilometer per week, soms 1000 kilometer in een weekend...
Regelmatig met aanhanger van minimaal 300 kilo...
Wordt regelmatig op de staart getrapt (na opgewarmd te zijn), dus geen slome rijder...

Dus vandaar.... inderdaad vreemd.
 

haggard

Senior Member
Probleem is na de engine flush ook na meerdere honderden kilometers nog steeds aanwezig...
Ik begin toch steeds meer het gevoel te krijgen dat de turbo het probleem is.... Heel af en toe hoor ik ook tikkende/schrapende geluiden bij de motor vandaan komen die alleen bij opvragen veel vermogen te horen zijn... (gas los, meteen geluid weg)
Bij een rustige rijstijl is het olie verbuik significant minder.

Probleem is, hoe kom je er achter dat het daadwerkelijk de turbo is die lekt?
Auto zelf merk je niks aan.... motor draait goed/rustig/zonder horten, rookt niet....
 

s-line

Forumguru
Nou het zijn gewoon de zuigerveren die vol zitten.. dure reparatie om te laten verhelpen (ca1500/200€) is gewoon een 1.2 tsi probleem niet alleen de 1.2 trouwens. Het hele internet staat vol met de VAG shit motoren. Maar volgens VAG is het normaal….
Mijn zoon heeft het zelfde “probleem” hij kocht begin dit jaar met zijn moeder en vriendin zijn eerste autootje,een mooie golf 7 high-line met alles erop en eraan, maar met die kutmotor, dus ik al wat septisch en heb het maar ff in de gaten gehouden en ja hoor elke 1000/1200 km kan er 1liter bij. Auto rijd verder prima en naar behoren rookt ook niet trekt prima maar zuipt olie. 1 voordeel heb ik nu ik hoef geen olie te verversen elk jaar wat dat gebeurt nu maandelijks..
Dus ook jij behoort nu tot de gelukkige…
En laten we alsjeblieft ophouden over onderhoud bij de dealer wat dat zijn wel de grootste klunzen die daar rond lopen in de werkplaats. Je kan beter op zoek naar een garage of iemand die nog liefde heeft voor auto’s of een bepaald merk daar is je auto 100 maal in betere handen
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat het olieverbruik vooral bij de EA111 generatie voorkwam, en vooral bij de 1.4 en 1.8 TSI, en véél minder bij de 1.2 TSI. Bij de EA211 die sinds 2013 in de VAG auto's ligt en dus ook in de O3, komt t volgens mij nog maar incidenteel voor...
 

s-line

Forumguru
De latere 1.2tsi’s vanaf 2014/2015 die waren weer wat beter. De eerste waren bagger motoren Google maar eens voor de grap als je durft….
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

s-line

Forumguru
Die van mijn zoon is van 2013 met 2ton op de teller. Bij een particulier gekocht. Ook alle boekjes erbij…. maar ze zullen vast niet geweten hebben van het olie verbruik….
 

EdK

Forumguru
Die S-line die moest ff stoom afblazen, t kwam uit ze oren !!!
ca1500/200€
Tsja en dat valt toch wel mee tussen de 200 en 1500 eurie.....:deuk:

Maar goed wat zal jij lekker slapen nu je het van je af hebt kunnen schreeuwen........
 
Bovenaan Onderaan