haggard
Senior Member
Help!
Sinds kort is mijn Octavia 1.2TSI extreem veel olie gaan verbruiken.... ca. 1 liter per 500km!!!
Auto is (jaren geleden) getuned door TVS en heeft in al die tijd nooit problemen gegeven.
Onlangs zijn bougies vervangen en is auto voor onderhoudsbeurt bij de garage geweest (VAG dealer in Assen).
Ook bij onderhoud aangegeven dat auto extreem veel olie is gaan verbruiken.
Ook was mij opgevallen dat de luchtpijp vanaf turbo naar inlaat aan de turbo zijde nat is met olie.
Is ook specifiek naar gekeken, maar ze kunnen niets vreemds vinden zeggen ze.... Geen lekkage, geen pakkingen lek, geen vreemde vermeldingen in de ECU.
Olie bij de luchtpijp was volgens monteur "normaal" en niet verontrustend o.i.d. LMM (zit vlak bij de inlaat) is droog.
Voor de rest nieuwe olie en oliefilter, luchtfilter e.d. ingekomen....
Auto rijdt zoals altijd... geen horten of stoten, geen rookpluim o.i.d. uit de uitlaat, koppel is ook als voorheen...
Ik moest het oliepijl in de gaten houden....
nou, na ca. 300km was er al een halve liter weg (pijlstok oliepijl exact tussen de 2 stepen....
Wat zou dit kunnen zijn?!
Schraapveren van de ene op de andere dag vast? Maar dan zou er toch flinke rook uit te uitlaat moeten komen?
Turbo lek? Dan toch ook rook?
Garage had het al over kosten van meer dan € 2000,- als ze het moeten gaan uitzoeken...
Wie weet raad?
Sinds kort is mijn Octavia 1.2TSI extreem veel olie gaan verbruiken.... ca. 1 liter per 500km!!!
Auto is (jaren geleden) getuned door TVS en heeft in al die tijd nooit problemen gegeven.
Onlangs zijn bougies vervangen en is auto voor onderhoudsbeurt bij de garage geweest (VAG dealer in Assen).
Ook bij onderhoud aangegeven dat auto extreem veel olie is gaan verbruiken.
Ook was mij opgevallen dat de luchtpijp vanaf turbo naar inlaat aan de turbo zijde nat is met olie.
Is ook specifiek naar gekeken, maar ze kunnen niets vreemds vinden zeggen ze.... Geen lekkage, geen pakkingen lek, geen vreemde vermeldingen in de ECU.
Olie bij de luchtpijp was volgens monteur "normaal" en niet verontrustend o.i.d. LMM (zit vlak bij de inlaat) is droog.
Voor de rest nieuwe olie en oliefilter, luchtfilter e.d. ingekomen....
Auto rijdt zoals altijd... geen horten of stoten, geen rookpluim o.i.d. uit de uitlaat, koppel is ook als voorheen...
Ik moest het oliepijl in de gaten houden....
nou, na ca. 300km was er al een halve liter weg (pijlstok oliepijl exact tussen de 2 stepen....
Wat zou dit kunnen zijn?!
Schraapveren van de ene op de andere dag vast? Maar dan zou er toch flinke rook uit te uitlaat moeten komen?
Turbo lek? Dan toch ook rook?
Garage had het al over kosten van meer dan € 2000,- als ze het moeten gaan uitzoeken...
Wie weet raad?