Spiksplinternieuwe Octavia, maar de interface/ het infotainment systeem is absurd slecht?

Hallo allen!

Sinds gisteren trotse eigenaar van een helemaal nieuwe Octavia. Super fijn.

Maaaaarr….

Ik kom gek van het infotainment / multimedia / audio /…etc. systeem.

Heeft er nog iemand problemen hiermee?

Apple carplay… werkt heel moeilijk.
Zowel met een kabeltje als draadloos geeft ie problemen.
Spotify lukt al helemaal niet.
Mijn vrouw en ik zijn dus 2 gebruikers, maar dit stuurt het hele zootje nog meer in de war.

Mijn telefoon is hoofdgebruiker en haar telefoon als “gast”. Maar overschakelen, telefoon zoeken en vinden en effectief functioneren is een ramp.

Dan maar muziek via bluetooth verbinden. Probleem die daar op volgt is dat ik Waze niet kan gebruiken via Carplay én muziek kan luisteren via bluetooth. Want alles schakelt over naar Carplay, en net daar lukt muziek niet.

Radiozenders en startscherm.
Gisteren een uurtje bezig geweest met alles naar wens te zetten.

Start ik vandaag de auto op, mijn favoriete radiozenders zijn gewoon weg en vervangen door andere.

Mijn startscherm en shortcut buttons die je ziet wanneer je op home drukt, ook helemaal weg.

Waar mijn radio en navi stond , staat opeens wagenstatus.

De virtual cockpit toonde brandstof bereik links, huidige snelheid in het midden en tijd/datum rechts.

Ook deze instellingen / screens waren veranderd door andere info of data die wordt getoond…

Wat is er aan de hand? Als ik een gloednieuwe wagen koop kan dit toch niet dat er een mediasysteem inzit die anno 2024 zo belachelijk slecht werkt?
 

JeSko

Forumguru
Veel, heel veel, leesplezier. ;)


Edit: misschien kan @Peter-036 dit topic samenvoegen met bovenstaand topic.
 
86 pagina’s met wat ik vermoed voornamelijk storingen betreffende het infotainment systeem … :-/

Schandalig gewoon.

Ik geef het nog een week. Ik gooi de 2 telefoons er eens uit en begin eens volledig opnieuw…

Als het blijft duren ga ik er terug mee naar de garage. Er moet toch iets van oplossing zijn?

Mijn collega heeft prijs gevraagd om apple carplay op zijn Audi A1 (2022) te installeren. Dat grapje zou hem 800€ kosten bij de dealer.

Het gaat er bij mij niet in dat voor deze kostprijs er zo’n slecht systeem bestaat en/of kan geïnstalleerd worden?

Ik had er nog mijn plezier in dat mijn Octavia wel lekker standaard met de Carplay kwam… dat zal me leren haha
 

JeSko

Forumguru
Volgens mij heeft @Antera een update die veel verhelpt indien je nu de laatste software versie nog niet hebt, maar ik weet niet of hiermee al je problemen weg zijn. Bij deze is hij voor je getagd.
 

Rallye

Forumguru
Sorry, maar je post is wat vaag. De frases “geeft ie problemen” en “lukt niet” helpen niet: wat gaat er precies mis? Wat heb je al geprobeerd?

”Mijn telefoon is hoofdgebruiker en haar telefoon als “gast”. Maar overschakelen, telefoon zoeken en vinden en effectief functioneren is een ramp.” Niet je telefoon is de hoofdgebruiker, maar jij. De auto herkent je aan de gebruikte sleutel, en dat gaat inderdaad niet altijd goed. De overgang van de ene gebruiker naar de andere blijft bij mij soms ook hangen. Je moet inderdaad kiezen tussen óf Carplay óf bluetooth - dat is overigens bij alle auto’s zo.

Soms gaat ook alles terug naar fabrieksinstellingen na een update. Zou je auto een update gehad kunnen hebben?
 
Laatst bewerkt:
Een update? Hij is gisteren pas de garage uitgerold :unsure:

Er is 1 sleutel (van de 3) in verbinding gedtelf in de garage…en daarop zijn er twee gebruikers gemaakt. Dit zodat de verkoper ons wegwijs kon maken met de functies en het werken van de auto voor we wegreden.

Die andere 2 werken gewoon wel… maar ik heb geen besef dat deze moeten “geinstalleerd” worden elk afzonderlijk per gebruiker?

Dus zowel mijn vrouw als ik hebben de app ( zelfde email en login) , en ik ben de hoofgebruiker. Zij staat als gast. We hebben geen sleutel toegekend aan onszelf. We nemen de sleutel die vooraan aan het sleutelhaakje hangt. Er is ook niets gecommuniceerd hierover bij de dealer. Dus sleutel = bestuurder?

Ik zet morgen eens wat screenshots wat er misgaat als ik carplay wil gebruiken. Maar het is voornamelijk spotify doe vervelend doet. En dus eigenlijk niet werk.

Sorry voor de onduidelijkheid, het is ook niet evident uit te leggen want voor mij is óók alles vrij onduidelijk en belabberd in omgang op dit moment o_O

Edit: uiteraard allen al bedankt voor de reeds gedane replies!
 

Rallye

Forumguru
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat het net zo werkt als in mijn Golf uit 2021. Als ik je goed begrijp zijn de gebruikers niet aangemaakt “op de telefoon” maar via de telefoon op de internetpagina van Skoda? Vervolgens moet je de auto op het infotainment van de auto de gegevens van de verschillende gebruikers invoeren, waarbij je er één hoofdgebruiker maakt. De hoofdgebruiker heb je al. Als er twee gebruikers zijn aangemaakt zou je vrouw geen “gast” moeten zijn, maar haar eigen account moeten hebben - zo heeft ze ook haar eigen instellingen. Met haar accountgegevens logt ze ook in op de Skoda app - en dus niet met jouw account.

De auto herkent de gebruiker aan de laatst gebruikte sleutel (al gaat dat niet altijd perfect). De laatste van het haakje pakken is dan dus niet handig. Dus sleutel = gebruiker. De auto begroet de gebruiker dan ook met zijn/haar naam. Eventueel moet je de gebruiker beveiligen met een pincode, maar dan moet je die bij elke start opnieuw invoeren, dus heb ik daarvan afgezien. Wel slecht van de dealer dat ze je dit niet hebben uitgelegd.

Mogelijk heeft de auto jouw dus als “gast” herkend en stonden daarom je instellingen er niet meer in?

Ben benieuwd naar je screenshots, bij mij werkte Carplay meteen - al valt er de praktijk best iets op aan te merken. Spotify heeft echter altijd goed gefunctioneerd.
 
Laatst bewerkt:
Ja mijn excuses, interface/infotainment/media/… termen gaan door elkaar. Maar ik refereer dus wel naar de console in de auto.

Met de gebruikers zit het zo:

Elk hebben we de skoda app op onze mobiel geinstalleerd.

Vervolgens werd de auto ( + sleutel ) geconfigureerd met mijn account (= app/login/naam/email/… )

Mijn vrouw gebruikt de app ook, maar haar login is ook mijn emailadres + pass. Dus 2 verschillende iphones, met elk de skoda app op en we gebruiken beiden mijn account.

Vervolgens is zij “de gast” in de auto zelf. Of is dat toch de bedoeling, of is dat hetgeen we probeerden te bereiken.

De dealer zei ons : 1 account gebruiken en je kan op eenzelfde account tot 5 profielen aanmaken. ( die profielen worden in ds auto aangemaakt en gekoppeld met desbetreffende mobiel)

Dit doordat 2 gebruikers met elk hun eigen account op de app blijkbaar niet mogelijk is of was. Je kan niet dezelfde auto koppelen aan 2 accounts wist men me te vertellen?

Wat doe ik nu best morgen? Even verder gaan met mijn account en die van mijn vrouw/“de gast” even “uit de auto verwijderen/vergeten”?

Vervolgens haar een volledig ander account laten opmaken met haar eigen email en hopen dat ze dezelfde auto ook kan registreren in de app? En dan haar sleutel met haar account koppelen met de wagen?

Verwarrend boeltje … maar nogmaals alvast bedankt!!
 

jesse_s93

Donateur
Helaas heeft de dealer je niet helemaal goed ingelicht.

Het is inderdaad zoals @Rallye hierboven beschrijft hetzelfde als bij de Golf. Als je een gebruiker in de auto aanmaakt, is dat middels een MySkoda account. Wat mijn inziens dus het beste zou werken is als jij een MySkoda account hebt en jouw vrouw ook een eigen account. Het gast account is een standaardaccount dus hoef je niet per se te verwijderen. Ik zou dus enkel een gebruiker toevoegen en dat is dan het nieuwe account van je vrouw. De instellingen worden dan in jouw MySkoda account opgeslagen en mocht je een reset doen of overstappen naar een nieuwe/andere auto, dan gaan de instellingen met je mee.

Overigens kan enkel de hoofdgebruiker alle opties van de auto gebruiken in de MySkoda app gebruiken. In de auto zelf is er geen onderscehid. Ik heb dus wel op de telefoon van mijn vriendin ingelogd met mijn account (hoofdgebruiker). Anders zou zij bijvoorbeeld niet kunnen voorverwarmen.

In de instellingen onder profielen kun je aangeven of hij de sleutel moet koppelen aan een profiel. Dat vinden wij erg handig aangezien direct bij het ontgrendelen van de auto de gebruiker al wordt gewisseld, niet pas als je de auto start. Dat koppelen van de sleutel aan het profiel gaat verder automatisch.

Daarnaast ervaar je problemen met CarPlay. Die herken ik totaal niet, behoudens het te warm worden van de iPhone op de draadloze lader. Dat is dus wel wat vreemd. Het zou goed kunnen zijn dat hij op de achtergrond wat zaken aan het bijwerken was door het binnenhalen van de meest recente kaarten of een OTA update. Heb je toevallig een cijfer staan in de onderste balk boven info? Als je hierop drukt, kom je in het notificatiescherm. Hier zou een update tussen kunnen staan en die zou ik eerst nog eens uitvoeren.

Btw, het topic "regelmatig foutmeldingen" is inmiddels wat achterhaald. In dit topic gaat het globaal over twee hardnekkige en grote problemen: de problemen met de travel assist waar een update voor is uitgekomen en de reboot issue van het infotainment als je op een versie van 1900 of ouder zat. Ook daar heeft een software update soelaas geboden. Beide is niet op jouw gloednieuwe auto van toepassing, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken. Feit blijft wel dat het blijkbaar nu nog niet goed werkt. Dit lijkt wel een beetje overeen te komen met de gloednieuwe wagen van @Mick die ook initieel wat problemen had, maar na het uitvoeren van alle updates niet meer.
 

Rallye

Forumguru
Overigens kan enkel de hoofdgebruiker alle opties van de auto gebruiken in de MySkoda app gebruiken. In de auto zelf is er geen onderscehid. Ik heb dus wel op de telefoon van mijn vriendin ingelogd met mijn account (hoofdgebruiker). Anders zou zij bijvoorbeeld niet kunnen voorverwarmen.

@jesse_s93 Misschien moet je toch nog eens naar de mogelijkheden van de app voor je echtgenote kijken. Bij mijn Golf heeft mevrouw Rallye met haar account in namelijk dezelfde opties als ik: knipperen en claxonneren, verbruik zien maar ook voorverwarmen. Het enige dat ze niet kan is de auto met de app openen en sluiten. Daarvoor moet ze namelijk worden geïdentificeerd en dat vond ze niet nodig.
 

jesse_s93

Donateur
Helaas werkt dat niet zo bij Skoda @Rallye. Dat hebben ze bij Volkswagen dan wel beter voor elkaar! Dit was al de situatie bij de MySkoda Essentials app en nu ook nog bij de nieuwe MySkoda app.

Ik heb net weer even gewisseld tussen accounts op mijn telefoon. Direct na inloggen geeft hij aan dat de auto geactiveerd dient te worden. Als je deze stappen volgt wordt haar account de hoofdgebruiker en mijn account dus niet meer. Dan zie ik niets meer. In de app kun je met je eigen account als je niet de hoofdgebruiker bent eigenlijk niets..

Ik heb er toen ook al eens naar gekeken of ik iets fout doe, maar zie overal dezelfde issues:
https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=456
 

Rallye

Forumguru
@jesse_s93 Geldt dat. Or alle Skoda’s of alleen voor de Enyaq of alleen voor de elektrische auto’s? Je tweede link zegt overigens niet dat het niet werkt zoals bij de Golf…. Wel meerdere users in de auto maar geen meerdere app gebruikers lijkt me erg vreemd.

Gebaseerd op deze link lijkt er bij Skoda nog een verschil te zijn tussen de toegang via de app en als gebruiker in de auto via de sleutel: https://www.briskoda.net/forums/topic/493533-2-users-and-2-keys-set-up/. Hier ook: https://www.briskoda.net/forums/topic/497941-user-accounts-set-up/

Hier staat er ook iets over: https://www.briskoda.net/forums/topic/487098-users-key-assignment-personalisation/
 

Antera

Donateur
Welke software versie staat erop?

PS niet met 2 sleutels instappen want dat vind hij niet altijd leuk. Daarnaast moet je gebruikers aanmaken en die koppelen dan zullen normaal de instellingen daarop gaan als je instapt. Let wel niet op privacy hebben staan want dan werkt het niet
 
Het heeft 2 uren in beslag genomen vandaag, maar het lijkt eindelijk te werken.
Ik heb de iPhone's nog niet ingeplugd via kabel, want ik heb schrik dat het systeem weer alles zal kwijtspelen.

1 account nu , met 2 gebruikers.
Tot zover lukt het wel om te switchen tussen accounts.

Uiteindelijk de vrouw haar telefoon doen vergeten. En mijn account opnieuw gekoppeld als hoofdgebruiker mét de 2 sleutels.
Vervolgens 1 sleutel binnen gaan leggen en verder gegaan met mijn telefoon en de gekoppelde sleutel.
Daarna hetzelfde met de vrouw haar telefoon... mijn gsm en sleutel binnen en de auto ingestapt met haar telefoon en haar sleutel.

Heel veel miserie gehad dat 'ie de telefoon(s) niet kon vinden en/of koppelen.
Als de telefoon dan wél gekoppeld was gaf Spotify geen geluid. Toen ik de setting" Focus autorijden" had aangevinkt ging het opeens wel.

Hetzelfde fenomeen met de vrouw haar telefoon... wat deze setting ook maar te maken heeft met het verkrijgen van audio is me een raadsel. Maar het werkt dus wel...
Hopelijk kan ie nu de settings onthouden en komt dit niet meer voor.

Hieronder enkele foto's van meldingen die keer op keer terugkwamen. ( mijn telefoon was ook ten allen tijde aanwezig in de auto )
Sorry voor de slechte kwaliteit, het resizen ging precies niet zo vlotjes.
 

Bijlagen

  • tempImagebzXktF.jpg
    tempImagebzXktF.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 18
  • tempImagetz46PG.jpg
    tempImagetz46PG.jpg
    1 MB · Weergaven: 18
  • tempImageXJbIMA.jpg
    tempImageXJbIMA.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 18

Chrisjemol

Forumguru
Gewoon aan wennen dat infotainment gewoon ruk is in deze wagen. Heb me er maar bij neergelegd
Mijn octavia is uit oktober 2023 en multimedia is de slechtste die ik ooit in een auto heb gehad (en dan tel ik de jaren 90 ook mee)

Gelukkig rijden ze wel fijn
 

Canon-Eye

Forumguru
niet met 2 sleutels instappen want dat vind hij niet altijd leuk.
Lekker handig is dat... :nono:
Als mijn vrouw en ik samen met de auto op pad gaan, letten we er juist speciaal op dat we allebei onze "eigen" vaste sleutel bij ons hebben. Niet alleen omdat dit handig is als we tegelijkertijd - maar los van elkaar - verschillende boodschappen doen (die wil je immers tussentijds in de auto kunnen zetten), maar ook gewoon voor alle zekerheid. Immers, mocht een van ons iets overkomen, bv. afgevoerd worden per ambulance of zo (we zijn aardig op leeftijd inmiddels), dan wil je niet dat die ene sleutel ook per abuis mee wordt afgevoerd. Geldt ook voor de huissleutels trouwens: altijd zelf alles bij je hebben, zo simpel is het.

Dus als dit problemen oplevert met de eigenzinnige elektronica die autoontwerpers voor ons hebben uitgedacht, dan is dat géén vooruitgang en voor mij een goeie reden om zo'n auto te laten staan.
 
Bovenaan Onderaan