Page_Container

Spiegel vervangen en glas herkennen

Topic in 'Superb II' gestart door mdpluimers, 06-12-2017.

  1. Hallo,

    Helaas heeft de spiegel van mijn Superb een aanvaring gehad met een andere spiegel... Nu kan ik een gebruikte spiegel krijgen, maar hoe weet ik of deze voldoet? De spiegel moet voorzien zijn van verwarming, elektrische verstellingen, elektrisch inklappen, knipperlicht, verlichting en dimmen.
    Hoe herken ik of het glas een dimbaar glas is?
    Verkopende partij heeft aan dat de spiegel 11 draads is.
    De stekker zit deze midden achter het deurpaneel?

    Zoekfunctie levert me weinig bruikbaar resultaat op.
     

  2. Highway

    Highway Forumguru

    Laatst aangepast: 06-12-2017
  3. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Even voor de juiste info: is alleen het spiegelglas kapot of ook het huis? Bij kapot glas hoef je alleen dat te vervangen, dat is een stuk simpeler en goedkoper dan totale spiegel vervangen.
     
  4. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    een spiegelglas die verwarmd en dimbaar is kost overigens wel een klein vermogen....
    je kan het glas herkennen aan een zichtbaar opvallend randje van enkele mm’s. (vooraanzicht)
     
  5. Het glas en het huis is kapot. Een losse spiegel laten spuiten + een nieuw glas (gedimd en verwarmd) is erg duur. Een gebruikte is dan een beter alternatief.

    Bedankt voor de antwoorden zover, kan ik wat mee. Nog de vraag, zit de stekker achter de deurplaat?
     
  6. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Normaal zit er ook een stekker in het spiegel huis.
     
  7. Ik heb het even uitgezocht binnenin de huidige, kapotte spiegel, daar tel ik 11 draden. Ik kan geen stekker ontdekken bij de spiegel dus dan maar de deurplaat eraf bij monteren. Spiegelglas van donorspiegel lijkt ook de rand voor het dimmen te hebben. Het kapotte spiegelglas bevat tussen de glaslagen een vieze gele smurrie, dus dat zal dan wel het dimspul zijn.

    Bedankt voor de hulp!
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  8. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Dit gele smurrie is mogelijk kopervet (ziet er een beetje uit als mosterd). Het dimmen gebeurt tussen het glas en de spiegelende metaallaag. Voor het begrip zal ik de lagen even op volgorde zetten:
    1. glas (drager en beschermer voor het lagenpakket aan de achterkant van het glas)
    2. TCO (Transparant Conductive Oxide), dat is vaak tinoxide of indium-tinoxide, dat is een laag die vrijwel kleurloos is, maar wel elektrisch geleidend. Deze laag is nodig om de stroom voor de schakellaag (dimlaag) onder spanning te kunnen zetten.
    3. De schakelende laag, ik heb 'm zelf ook wel eens aangebracht, ik dacht dat het wolfraamoxide was, maar ik kan me vergissen. Door over deze laag wel/geen spanning te zetten kun je de laag transparant of juist donker maken.
    4. de spiegellaag (metaal), vaak aluminium, soms chroom heel soms nog een ander metaal, dit is tegelijk de andere elektrode om spanning over de schakellaag te kunnen zetten
    5. de beschermlaag, deze heeft alleen als functie om het onderliggende lagenpakket te beschermen tegen corrosie en krasjes en de spiegellaag electrisch te isoleren van de omgeving.
    6. hier komt de spiegelverwarming: soms een soort weerstandsdraad (net zoals je kent van de achterruitverwarming van de auto), soms is het een soort sjoelsteen die achterop de spiegel wordt gelijmd en via een inwendig verwarmingselement de hele spiegel verwarmt.
     
    Horkje vindt dit leuk.

Deel deze pagina