Spiegel vervangen en glas herkennen

Hallo,

Helaas heeft de spiegel van mijn Superb een aanvaring gehad met een andere spiegel... Nu kan ik een gebruikte spiegel krijgen, maar hoe weet ik of deze voldoet? De spiegel moet voorzien zijn van verwarming, elektrische verstellingen, elektrisch inklappen, knipperlicht, verlichting en dimmen.
Hoe herken ik of het glas een dimbaar glas is?
Verkopende partij heeft aan dat de spiegel 11 draads is.
De stekker zit deze midden achter het deurpaneel?

Zoekfunctie levert me weinig bruikbaar resultaat op.
 

Cordoba

Forumguru
Even voor de juiste info: is alleen het spiegelglas kapot of ook het huis? Bij kapot glas hoef je alleen dat te vervangen, dat is een stuk simpeler en goedkoper dan totale spiegel vervangen.
 

CDK

Forumguru
een spiegelglas die verwarmd en dimbaar is kost overigens wel een klein vermogen....
je kan het glas herkennen aan een zichtbaar opvallend randje van enkele mm’s. (vooraanzicht)
 
Het glas en het huis is kapot. Een losse spiegel laten spuiten + een nieuw glas (gedimd en verwarmd) is erg duur. Een gebruikte is dan een beter alternatief.

Bedankt voor de antwoorden zover, kan ik wat mee. Nog de vraag, zit de stekker achter de deurplaat?
 
Ik heb het even uitgezocht binnenin de huidige, kapotte spiegel, daar tel ik 11 draden. Ik kan geen stekker ontdekken bij de spiegel dus dan maar de deurplaat eraf bij monteren. Spiegelglas van donorspiegel lijkt ook de rand voor het dimmen te hebben. Het kapotte spiegelglas bevat tussen de glaslagen een vieze gele smurrie, dus dat zal dan wel het dimspul zijn.

Bedankt voor de hulp!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Dit gele smurrie is mogelijk kopervet (ziet er een beetje uit als mosterd). Het dimmen gebeurt tussen het glas en de spiegelende metaallaag. Voor het begrip zal ik de lagen even op volgorde zetten:
  1. glas (drager en beschermer voor het lagenpakket aan de achterkant van het glas)
  2. TCO (Transparant Conductive Oxide), dat is vaak tinoxide of indium-tinoxide, dat is een laag die vrijwel kleurloos is, maar wel elektrisch geleidend. Deze laag is nodig om de stroom voor de schakellaag (dimlaag) onder spanning te kunnen zetten.
  3. De schakelende laag, ik heb 'm zelf ook wel eens aangebracht, ik dacht dat het wolfraamoxide was, maar ik kan me vergissen. Door over deze laag wel/geen spanning te zetten kun je de laag transparant of juist donker maken.
  4. de spiegellaag (metaal), vaak aluminium, soms chroom heel soms nog een ander metaal, dit is tegelijk de andere elektrode om spanning over de schakellaag te kunnen zetten
  5. de beschermlaag, deze heeft alleen als functie om het onderliggende lagenpakket te beschermen tegen corrosie en krasjes en de spiegellaag electrisch te isoleren van de omgeving.
  6. hier komt de spiegelverwarming: soms een soort weerstandsdraad (net zoals je kent van de achterruitverwarming van de auto), soms is het een soort sjoelsteen die achterop de spiegel wordt gelijmd en via een inwendig verwarmingselement de hele spiegel verwarmt.
 
Ondertussen is de spiegel vervangen en wordt deze vergoed door de verzekering. Na montage kwam ik er achter dat één ledje in het knipperlicht kapot is, dus nog maar een keer het knipperlicht vervangen.
Ik heb uiteindelijk alle delen van de spiegel overgezet, behalve het metaal, de verstelling en het inklapmechanisme, gezien dit nog allemaal werkt. Dat was veel minder werk dan een portierplaat verwijderen. Al met al ben ik er een 3 kwartier mee bezig geweest. De dimmende functie doet ook.

Bedankt voor de tips allen!


Kleine uitleg om spiegel te demonteren, gezien ik dit nergens goed kon vinden:
Gereedschap: vingers, punttang oid, torx t10.
Alle schroeven zijn gelijk behalve de schroeven die in het metalen deel schroeven. Deze zijn voorzien van 'metrisch' schroefdraad (geen idee of het metrisch is). De rest draait in kunststof, dus heeft geen fijne draad.

- Spiegelglas verwijderen, makkelijkst door spiegel naar beneden te kantelen en dan vingers achter glas zetten om deze naar buiten te wippen. De spiegel klikt vast op het verstelmechanisme, kan enige kracht kosten.
- De spiegelkap zit met twee schroefjes vast op het metalen deel. Verwijder de schroefjes.
- De spiegelkap klikt ook nog met 2 weerhaakjes in het metalen deel, vlak bij de schroefjes. Druk het weerhaakje in en beweeg de spiegelkap recht omhoog, eerst bij de binnenkant van de spiegelkap, dan bij de buitenkant van de spiegelkap.
- De spiegelkap komt nu langzaam los.
- Het onderste deel van de spiegel, waar het knipperlicht en de verlichting in zit zit met twee schroefjes vast aan het metalen deel. Verwijder eerst de fitting van de verlichting, deze is van rubber en gaat stroef. Gebruik een punttang. De schroefjes zijn nu te verwijderen. Het onderste kunststof deel waar de verlichting in zit het knipperlicht op zit kan nu worden verwijderd.
- Om het knipperlicht van het kunststof deel te verwijderen moet eerst de verlichting worden verwijderd, anders is een schroef van het knipperlicht niet toegankelijk.
 
Bovenaan Onderaan