Speed limiter

Piet FGLHB

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb sinds 28 apr 2016 een Fabia III HB Ambition Businessline. Mooie complete auto.
Alles er op en er aan, werkt allemaal perfect. Ben er heel blij mee.

Toch een vraag.

Wat is het nut van de speed limiter als er cruise control op zit?

Weet iemand of die speed limiter helemaal uit gezet kan worden? Gedeactiveerd zeg maar?

Het is me al een paar keer gebeurd dat ik bij het richting aangeven naar rechts, onbedoeld de speed limiter aan zet. Dat gaat eigenlijk veel te gemakkelijk. Als er niks 'ge-set' is, is er niks aan de hand, maar als je op de snelweg zit, met de cruise control aan, dus de voet niet op het gas, dan springt de speed limiter aan op de snelheid die je op dat moment rijdt, maar omdat je geen gas geeft, valt meteen de snelheid terug.

Ik had de eerste keer niet in de gaten wat er aan de hand was, totdat ik op het maxi dot display de letters LIM zag branden. Bij weer indrukken van de knop, gaat ie weer uit, maar moet je de cruise control opnieuw 'setten'.

Kortom.. kan die speed limiter gedeactiveerd worden?

oco1979

Forumguru
Welkom.

Je vraag is of je deze volledig kan laten uitzetten?

Men vrouw vind speedlimiet handig op wegen waar je voorbeeld 70 en 90km/u mag.

Ik persoonlijk gebruik dat niet, CC wel,met de skoda ook bijna niet,met werkvoertuig altijd,is ook begrenst op 90,dus ja.

Skoda-MAN

Forumguru
ik heb liever een speedlimiter als CC, omdat ik niet weet waar ik mijn rechtervoet moet laten. Bij lim laat je lekker je voet op het gaspedaal staan.
In stedelijke omgeving is een lim erg fijn om niet te snel te rijden. CC aan en uit is dan waardeloos.

Ieder voor zich wat hij/zij prettig werken vindt natuurlijk.

Maar ik heb er even naar gekeken en als je het mij vraagt zit de knop om de modus aan te passen (cc/limiter) behoorlijk ver naar rechts, onderop de hendel thv het volume wieltje, zo ver dat ik hier niet eens in de buurt kom. De oplossing zal eerder een andere manier van de richtingaanwijzer bedienen zijn, 'light touch' zeg maar ;)

ertromp

Forumguru
Optie speed limiter wordt ook wel gebruikt bij montage van winterbanden waar een snelheidsbegrenzing voor staat in te stellen

Behalve dat die limiter dan met elke keer starten weer aan moet, dat doe je toch ook niet elke keer lijkt me? Ik vind dat aanzetten nog niet zo gemakkelijk gaan.. Als ik 'em op limit probeer te zetten zonder de hele hendel vast te pakken springt ie er niet op, maar gaat de richtingaanwijzer aan. Precies omgekeerde probleem dus ;) Zit bij jou het knopje misschien iets te "los"?

35mmfilm

Nieuw lid
Voor zover ik weet van mijn Fabia III combi zit er onderop de richtingaanwijzerschakelaar een drukknop waarmee je kan schakelen tussen cruise control en limiter.
Als de limiter is ingeschakeld kan je dat zien op je matrix-scherm er staat dan "lim" bij de aanduiding.
Je kan beide systemen uitschakelen met het schakelaartje bovenop de richtingaanwijzerschakelaar.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
@Skoda-MAN omschrijft het perfect. In Nijmegen bijvoorbeeld staan overal flitskasten en mobiele flitsers, dan is de limiter erg fijn. Je kunt dan gewoon meerijden in het verkeer en hoeft niet de hele tijd je snelheid in de gaten te houden.

Rallye

Forumguru
Tja. Dat hoort toch bij autorijden?

Edit: hoewel het, nu ik erover nadenk, ook wel één van de voordelen van mijn radar cruisecontrol is.....

OT: Blijft overigens ergerlijk dat een vierbaansweg waarvan langs een groot deel niet gewoond wordt kilometerslang 50 is en voorzien van veel camera's. Lijkt er toch een beetje op alsof je als overheid een hekel hebt aan je burgers......

Laatst bewerkt:

Piet FGLHB

Nieuw lid
Bedankt voor alle reacties en advies over mijn vraag over de speedlimiter.
Het blijkt dus dat de limiter niet gedeactiveerd kan worden.
In mijn geval, als ik bijv bij het verlaten van een rotonde, waarbij je toch behoorlijk je stuur aan het verdraaien bent, naar rechts richting aan geeft (ja, ik doe dat nog!) raak je heel gemakkelijk de knop van de limiter aan. Als dan je cruisecontrol aan staat (die zet ik persoonlijk nooit uit om hem indien mogelijk met een druk op SET meteen te kunnen gebruiken) dan activeer je de limiter. En inderdaad, dat zie je op je display. Dat zijn alleen de letters LIM onderaan je display boven het kleine snelheidsmetertje. Als je dat niet merkt of ziet, dan set je dus daarna de limiter aan als je denkt dat je de cruisecontrol weer aanzet. Dat was eigenlijk mijn probleem en vraag. Die is nu beantwoord.
Ik zal er aan moeten wennen dat ik heel precies alleen het uiteinde van de richtingaanwijzer naar rechts aanraak. Of altijd de cruisecontrol uitzet na gebruik.
Maar nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik wil toch ook nog even vermelden dat ik mijn Fabia III HB Ambition Businessline nog steeds een heerlijk complete auto vind.

35mmfilm

Nieuw lid
Bovenop de richtingaanwijzerschakelaar zit een schakelaar met 3 standen.
Twee van deze standen ("ON" en "OFF") zijn voor het uit- en aanschakelen van limiter en cruise control, afhankelijk in welke stand de "MODE" schakelaar ingesteld staat. ( onderaan de richtingaanwijzerschakelaar).
De middelste stand (CANCEL) van de bovenste schakelaar is om de ingestelde limiter of cruise control tijdelijk uit te schakelen. ( nadat "CANCEL" is ingeschakeld veert deze terug naar "ON" maar de limiter of cruise control schakelen pas weer aan als een van de knopjes op het uiteinde van de richtingaanwijzerschakelaar wordt bedient.

Met de"MODE" schakelaar kan gekozen worden tussen Limiter of Cruise Control

Hoe kan ik een foto plaatsen?

Hans.

Canon-Eye

Forumguru
Bovenop de richtingaanwijzerschakelaar zit een schakelaar met 3 standen.
Twee van deze standen ("ON" en "OFF") zijn voor het uit- en aanschakelen van limiter en cruise control, afhankelijk in welke stand de "MODE" schakelaar ingesteld staat. ( onderaan de richtingaanwijzerschakelaar).
De middelste stand (CANCEL) van de bovenste schakelaar is om de ingestelde limiter of cruise control tijdelijk uit te schakelen. ( nadat "CANCEL" is ingeschakeld veert deze terug naar "ON" maar de limiter of cruise control schakelen pas weer aan als een van de knopjes op het uiteinde van de richtingaanwijzerschakelaar wordt bedient.
Tot zover dus niks nieuws.
Dit alles (maar dan zonder de limiter, dus ook zonder de 'mode'schakelaar) had c.q. heb ik ook op al mijn Skoda's vanaf 2002, te weten een F1C, een O2C, een F1HB en de huidige F2C.

Ik merkte alleen maar op dat er twee uitspraken werden gedaan die niet allebei waar kunnen zijn. Da's al.

Foto plaatsen: druk onderaan het reactie-vak op "Bijlagen", selecteer de foto en geeft aan of je 'm als miniauur of op volledig formaat wilt plaatsen.
Bij voorkeur in een lage resolutie, 150 tot 180 dpi is ruim voldoende voor beeldschermgebruik, zodat het een vrij klein bestand is dat snel wordt geladen (ook bij mensen die om welke reden dan ook geen breedbandverbinding hebben).

Bakkertje

Forumguru
Tja. Dat hoort toch bij autorijden?
Edit: hoewel het, nu ik erover nadenk, ook wel één van de voordelen van mijn radar cruisecontrol is.....

Ik heb ook ACC, maar vind dat zeker in de bebouwde kom vaak niet zo prettig rijden. ACC anticipeert toch anders dan ik het zou doen. Hij ziet bijvoorbeeld niet dat er in de verte remlichten branden.. Buiten de bebouwde kom is het echt ideaal die ACC en zou ik het ook zeker weer bestellen op een volgende auto.

Verder zijn de auto's van vandaag de dag zo comfortabel en vlot dat je zonder het te merken al snel te hard rijd, zeker in de bebouwde kom. Ik vind de limiter dan echt een toevoeging die het allemaal een stuk makkelijker maakt. Daarbij heb je de ogen op het verkeer in plaats van je snelheidsmeter en dat is natuurlijk alleen maar veiliger.

Simply clever was het toch?

Bakkertje

Forumguru
Dat lijkt me nou typisch meer een produkteigenschap dan een tekortkoming.
De oplettende bestuurder ziet dat wel en die heeft o.a. dat "Cancel"-knopje ter beschikking.

Precies, daarom schrijf ik ook dat ik de ACC in de bebouwde kom niet prettig vind. Ik zeg ook helemaal niet dat het een tekortkoming is, ik schrijf juist dat ik daarom liever zelf gas geef en rem in de bebouwde kom.

Canon-Eye

Forumguru
ik schrijf juist dat ik daarom liever zelf gas geef en rem in de bebouwde kom.
Dat is een oplossing, maar in veel gevallen niet de mijne.
Ik gebruik mijn - gewone - cc ook veel binnen de bebouwde kom, zolang het verkeer niet ál te dicht is, om ook op vrije stukken van een paar honderd meter of meer (zonder op de instrumenten te moeten vliegen) toch zeker te weten dat ik op de ingestelde 30 of 50 blijf.
Dat heeft me in het verleden op bepaalde, bij oom agent erg populaire, "uitlok-routes" toch menigmaal ongeschonden langs de snelheidscontroles geholpen.

Remmen moet ik trouwens toch al zelf, en dat vind ik eigenlijk ook wel prima als ik zo die verhalen over onnodig eigenmachtig ingrijpen zo lees.

Bovenaan Onderaan