Speed-Limiter/Cruise control ??

Eduardo

Forumguru
Hallo,

Mijn vrouw heeft sinds gisteren een prachtige Fabia combi III Drive uit 2017. In een poging de Cruise control aan te zetten vind ik alleen maar een speed-Limiter.
Wie weet of er op dit type ook Cruise control zit en hoe je die aanzet ??

Vr.groet,
Eduardo
 

Canon-Eye

Forumguru
Moet je niet gewoon de hele CC-hendel indrukken of uittrekken om over te schakelen van CC naar Limiter en terug?

Zo werkt het althans wel bij de VW LT bus die ik af en toe meekrijg als vervanger van de Mercedes Sprinter buurtbus. Of er zit een knopje aan de onderkant van de CC-hendel, dat meen ik bij een ander VAG-produkt wel eens te hebben gezien.

Maar dat staat vast en zeker ook wel omschreven in het instructieboekje:nailbiting:...
 

Eduardo

Forumguru
Helaas Skoda-vrienden,

De hendel is niet in te drukken of uit te trekken en aan de onderkant vd hendel zit geen schakelaartje om te schakelen tussen de speed-limiter en de CC. Aan de afbeelding in de manual (dank aan Peter-036) blijkt dat deze auto niet over Cruise-control beschikt.
Kon me haast niet voorstellen dat er auto's nog verkocht worden zonder Cruise-control.
Gelukkig vind mijn vrouw het geen enkel probleem, ze zegt dat ze de CC in haar vorige Fabia slechts sporadisch heeft gebruikt...
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad een vreemde keus. CC is een comfort-item, nut van een speed limiter heb ik nooit ingezien. Hardwarematig kan er nauwelijks verschil zijn. Bijna duurder om er geen CC in te zetten dan om er wel één in te zetten.

Overigens heb ik vorig jaar meteen huurauto (Ford Fiësta) op Mallorca hetzelfde gezien: wel een limiter, geen cc.
 

EdK

Forumguru
Ach bij VAG Techniek in Neunen bouwen ze in een half uurtje een CC in.
En al zegt de dealer dat het onmogelijk is dan altijd vragen bij VT want bij mijn vraag toendertijd met een Caddy was antwoord dat dit geen enkel probleem zou zijn

Kenteken en RDW gegevens er ff bij sturen en je hebt doordeweeks snel een antwoord van hun.....
 

V-Strom

Actief lid
Hallo,

Mijn vrouw heeft sinds gisteren een prachtige Fabia combi III Drive uit 2017. In een poging de Cruise control aan te zetten vind ik alleen maar een speed-Limiter.
Wie weet of er op dit type ook Cruise control zit en hoe je die aanzet ??

Vr.groet,
Eduardo
Je zegt dat er enkel een snelheidsbegrenzer op zit,
waar bedien je de snelheidsbegrenzer dan ?
 

ertromp

Forumguru
Die is zeker achteraf in te bouwen voor de Fabia 3. Dat heb ik al eens gelezen bij Skodacommunity.de
Wel moet er een stuk software extra geladen worden.
Prijs hardware reken op een goede €250,- zie onderdeel nummer 6v0054690A
 

Nielzzz

Actief lid
...nut van een speed limiter heb ik nooit ingezien...

Beetje of-topic.

De keren dat ik er mee gereden heb gebruikte ik het bijvoorbeeld in de spits. Door de drukte was CC onhandig, maar ik wilde niet constant mijn snelheid in de gaten houden. Eigenlijk een soort CC met distance control
 

Vlaar032

Senior Member
Ik heb wel ns een Faab II 1,2 TDi "niet Greenline" gekocht, Belgische import. Daar zat ook geen CC op. Heb ik er in NL toen maar op laten zetten. Doei, importvoordeel LOL omdat ik ff niet goed had opgelet.
Mocht iemand m hebben hier...Kenteken GL-885-J
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Infofolder Fab 3.jpg Op mijn Fab 3 die één van de vroegste is waarschijnlijk, zit wel een CC en tevens limiter.
Het is een Style Combi met DSG, op de weg begin 2015, besteld vanuit de voorlopige folder in 2014.
Er zijn veel meer verschillen tussen de 90 PK en de 110 PK, zoals achter schijfremmen. Dat rechtvaardigt mss ook het prijsverschil.
Het is niet alleen een andere chip voor het motormanagement.

grtss

p.s.
Zoals bij de schijfremmen:
7.3.3 RBS – Brake Disc Drying
When it is raining, a thin water film may develop on brake discs. In such a case, the water film delays the brake effect. Brake segments slide on the water film until heated water evaporates or until it is removed by the brake segments. Only then a full brake effect becomes possible.
For this reason, the RBS assistance system – brake disc drying was developed. The function shortens the brake effect delay while driving in a rain. It is achieved by short-term mild contacts between the brake segments and brake discs, while the driver senses no vehicle deceleration. Resultantly, the brake discs get dry, full brake effect becomes available, and the vehicle braking distance may be shortened.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan