Speed limit warning uitschakelen

Ik heb nog geen auto met speed limit waarschuwing, maar irriteer me er nu al mateloos aan. Is het mogelijk om de instelling hiervan net als bijvoorbeeld de lane assist te laten onthouden met wat codering?
En als dat kan, wat zijn dan eventuele juridische en verzekeringtechnische consequenties?
 
Ik zie het niet op z'n website staan, dus ben bang van niet. Gelukkig redelijk makkelijk uit te zetten elke keer, maar wel irritant. En een beetje wassen neus...
 

Polvo

Actief lid
Nog geen auto met speedlimit waarschuwing en op voorhand al ergeren?

Het hangt er vanaf hoe het is uitgevoerd, bij de Vitara was een groot knipperend snelheidsbord midden tussen de meters erg irritant, die begon al bij 1 km/h overschrijding en had ik binnen een week permanent uitgezet.
Dat kon bij die auto nog, bij de Kamiq van nu is het heel subtiel, werkt pas bij 4km/h overschrijding en het irriteert me nauwelijks, maar kan ook niet permanent uit.
Ik neem ook niet de moeite om het elke keer uit te zetten.

Wat ook scheelt is dat de Kamiq de helft minder vaak de fout in gaat, alleen bij het scannen van ventwegen gaat hij de mist in en daar zijn hier in de omgeving veel van.
Daar mogen ze echt nog wel stevig mee aan de slag om te verbeteren.
De CC is daardoor op de lokale 80km wegen niet bruikbaar terwijl ik vroeger (toen de auto's nog geen borden scanden) de CC veel gebruikte.
Scheelt ook bekeuringen.
Nu ik de auto een paar maanden heb merk ik dat ik er nog nauwelijks acht op sla zolang ik op bekende wegens rij.
 

hemi24

Forumguru
Afgelopen vrijdag een leenauto van de garage mee gehad, een nieuwe Ibiza, met het systeem; hoewel het een redelijk beschaaft piepje is: irritant!!!
Met een paar klikken op het stuur is het uit te schakelen, maar het is gewoonweg een onbenullig, betuttelend iets!
Brussel bedankt...! :mad:

Blij om nog een auto te rijden die dit systeem nog niet heeft!
 

EdK

Forumguru
Brussel bedankt...! :mad:
Tsja daar zitten al die gastjes die vroeger in hun jeugd zijn gepest, en nu worden we terug gepest ......

Veiligheids systemen prima, maar betuttelende systemen die ergernis opleveren???
Tsja gaat mij iets te ver....

Net als het SOS knopje, op zich mooi idee. Maar op me mobiel kan ik hetzelfde doen met hulpdiensten bellen..
 

Polvo

Actief lid
Als je onder weg bent kun je heel vaak niet precies zeggen waar je bent, zeker niet na de klap van een ongeluk.
Dit systeem geeft dankzij GPS de exacte locatie door.
Dat kan kostbare zoektijd schelen voor de hulpdiensten.
Het systeem moet dan natuurlijk nog wel werken, maar als de auto dusdanig in de kreukels ligt dat het niet meer werkt ben je zelf waarschijnlijk ook niet meer in staat om te bellen.
Ik vind het wel een nuttige aanvulling.
Maar ik ben ook niet zo fanatiek tegenstander van andere rijhulpsystemen, al loop ik ook best wel tegen de beperkingen aan.
De voordelen vind ik altijd nog beter dan de nadelen.
 

Rallye

Forumguru
Welke voordelen hebben die ander systemen dan? Eerdere systemen als ABS en ESP doen zaken die je zelf niet kunt. Lane assist en travel assist vervangen echter zaken die je zelf wel moet kunnen en sussen je alleen in slaap. Als je een actieve rijhouding hebt, heb je er alleen maar last van. Lane assist positioneert je auto in het midden van de rijbaan, terwijl iets naar links of rechts vaak meer overzicht biedt. Travel assist maakt het stuur onnodig licht en stuurt zelf terwijl jij je handen aan het stuur moet houden - dan kun je zelf toch net zo goed ook sturen? Bovendien raak je hierdoor je focus op het rijden kwijt. Ze laten je in de steek als het echt spannend wordt.

Die snelheidswaarschuwing is gewoon pesterij. Ik rij zelden onbewust harder dan toegestaan.
 

Polvo

Actief lid
De snelheid waarschuwing had beperkt moeten blijven tot de gegevens in de navigatie.
Dat is op paar uitzonderingen na meestal beter dan de scanners van borden.
En hoe je verder tegen rijhulpsystemen aankijkt is heel persoonlijk, travelassist gebruik ik wel, alleen als het regent zet ik het uit, dan is het door spoorvorming gewoon onbruikbaar.
 

hemi24

Forumguru
@Rallye : je hebt gelijk, excuus; ik heb niet goed gelezen….!

Wat nog wel het absurde aan het systeem is: de leenauto had geen (bruikbare) navigatie, maar gezien de werking van het systeem zit er dus wel een dergelijk systeem in de auto…?!?
 
Beetje late reactie, maar vandaag uitgebreider getest en misschien nog nuttig voor anderen die willen weten hoe het precies zit met recente modellen.

Polvo heeft gelijk: De snelheid waarschuwing had beperkt moeten blijven tot de gegevens in de navigatie. Nu worden ook verkeersborden onderweg gelezen, en veel te vaak gaat dat mis: dan wordt bijvoorbeeld het verkeersbord van een parallelweg gepakt. Bij aankoop liet te dealer me niet wegrijden nadat hij bij de Adaptive Cruise Control (ACC) de instellingen "Reactie op toegestane snelheid" (Speed Limit Response) en "Reactie op trajectverloop" (Road Layout Response) had uitgezet. Terecht, je wil niet dat de auto op de snelweg op rem gaat omdat hij op de parallelweg een 80 km/h bord heeft gezien. Levensgevaarlijk. Na uitzetten blijft dit gelukkig ook uit.

Side note: Navigatie klopt ook niet altijd, maar je kan suggesties doorgeven. Wat ik 3 weken geleden doorgaf was vrijwel meteen op here.com aangepast, en na twee weken in de map op de MyŠkoda app op de telefoon. In de on-board navigatie nog niet, dat hopelijk komt dat na een update.

Helaas is het niet mogelijk de vekeersbordherkenning volledig uit te zetten: dit heeft voorrang op de kaartgegevens. En de display geeft ook altijd deze maximumsnelheid weer.

Het goede nieuws: de meeste rijhulpsystemen zijn uit te zetten:
* Snelheidswaarschuwing (speed limit warning): uit te zetten, maar staat altijd aan bij een nieuwe rit. Bij uitzetten zie je de maximumsnelheid nog wel in beeld, maar krijg je geen waarschuwing (geen irritante "hallo bord op de parallelbaan-piepjes" zoals ze bij ons thuis genoemd worden)
* Lane assist: uit te zetten, en blijft uit
* waakzaamheidswaarschuwing en vermoeidheidswaarschuwing: uit te zetten, niet getest of het uit blijft (ik laat het aan, heb ik geen last van)
* etc.

De snelheidswaarschuwing (speed limit warning) staat altijd aan zodra de auto aangaat. Zoals hierboven al genoemd is dat niet aan te passen: combinatie van EU regelgeving die blijkbaar voorschrijft dat het standaard aan moet staan, en SFD2 beveiling op modellen van 2024 en nieuwer waardoor je het ook niet permanent aan kan passen met een codering via de OBD2 interface. Jammer. Gelukkig is het redelijk makkelijk handmatig uit te zetten. Er zijn drie manieren:
* Via het menu op je display in vier handelingen. Onhandig.
* Via stuur, met de rijhulpsystemen.png -knop op je stuur, en dan de optie "Snelheidswaarschuwing" kiezen. Let op: niet alle Škoda's hebben dit. Bij mijn Enyaq krijg zelf alleen de keuze uit "Travel Assist"; "Automatische Afstandsregeling (ACC)"; en de (gevaarlijke) "Snelheidsbegrenzer".
* Met de fysieke rijhulpsystemen.png ASSIST-knop onder het middenconsole, dan toont het middenscherm gelijk de "Instellingen bestuurdershulpsystemen" waar je "Snelheidswaarschuwing" kan uitzetten. Twee klikken: dit is mijn favoriete manier.
 

EdK

Forumguru
JA @Rallye
Alleen noemt men het eigenlijk niet uit !
@Antera kan het ook en de wagen onthoud de laatste stand na uitzetten.
MAw als die uit stond dan start hij ook weer in uit stand op.
Is bij me Fabia ook gedaan en werkt perfect en komt dus ook niet meer aan bij me dat onding
 

EdK

Forumguru
Volgens de laatste berichten inderdaad niet, of er moet iemand zijn die het toch lukt !?
Waren er ook al niet berichten dat er bij sommige de trekhaak nu was te coderen !?
 
Bovenaan Onderaan