Beetje late reactie, maar vandaag uitgebreider getest en misschien nog nuttig voor anderen die willen weten hoe het precies zit met recente modellen.
Polvo heeft gelijk: De snelheid waarschuwing had beperkt moeten blijven tot de gegevens in de navigatie. Nu worden ook verkeersborden onderweg gelezen, en veel te vaak gaat dat mis: dan wordt bijvoorbeeld het verkeersbord van een parallelweg gepakt. Bij aankoop liet te dealer me niet wegrijden nadat hij bij de Adaptive Cruise Control (ACC) de instellingen "Reactie op toegestane snelheid" (Speed Limit Response) en "Reactie op trajectverloop" (Road Layout Response) had uitgezet. Terecht, je wil niet dat de auto op de snelweg op rem gaat omdat hij op de parallelweg een 80 km/h bord heeft gezien. Levensgevaarlijk. Na uitzetten blijft dit gelukkig ook uit.
Side note: Navigatie klopt ook niet altijd, maar je kan
suggesties doorgeven. Wat ik 3 weken geleden doorgaf was vrijwel meteen op here.com aangepast, en na twee weken in de map op de MyŠkoda app op de telefoon. In de on-board navigatie nog niet, dat hopelijk komt dat na een update.
Helaas is het niet mogelijk de vekeersbordherkenning volledig uit te zetten: dit heeft voorrang op de kaartgegevens. En de display geeft ook altijd deze maximumsnelheid weer.
Het goede nieuws: de meeste rijhulpsystemen zijn uit te zetten:
* Snelheidswaarschuwing (speed limit warning): uit te zetten, maar staat altijd aan bij een nieuwe rit. Bij uitzetten zie je de maximumsnelheid nog wel in beeld, maar krijg je geen waarschuwing (geen irritante "hallo bord op de parallelbaan-piepjes" zoals ze bij ons thuis genoemd worden)
* Lane assist: uit te zetten, en blijft uit
* waakzaamheidswaarschuwing en vermoeidheidswaarschuwing: uit te zetten, niet getest of het uit blijft (ik laat het aan, heb ik geen last van)
* etc.
De snelheidswaarschuwing (speed limit warning) staat altijd aan zodra de auto aangaat. Zoals hierboven al genoemd is dat niet aan te passen: combinatie van EU regelgeving die blijkbaar voorschrijft dat het standaard aan moet staan, en SFD2 beveiling op modellen van 2024 en nieuwer waardoor je het ook niet permanent aan kan passen met een codering via de OBD2 interface. Jammer. Gelukkig is het redelijk makkelijk handmatig uit te zetten. Er zijn drie manieren:
*
Via het menu op je display in vier handelingen. Onhandig.
* Via stuur, met de

-knop op je stuur, en dan de optie "Snelheidswaarschuwing" kiezen. Let op: niet alle Škoda's hebben dit. Bij mijn Enyaq krijg zelf alleen de keuze uit "Travel Assist"; "Automatische Afstandsregeling (ACC)"; en de (gevaarlijke) "Snelheidsbegrenzer".
* Met de fysieke

ASSIST-knop onder het middenconsole, dan toont het middenscherm gelijk de "Instellingen bestuurdershulpsystemen" waar je "Snelheidswaarschuwing" kan uitzetten. Twee klikken: dit is mijn favoriete manier.