Spatbord rechtsvoor zelf vervangen?

Goedemiddag Skoda rijders,

Deze keer een eenvoudige vraag: is het mogelijk om met huis-tuin en keuken gereedschap zelf het rechter voorscherm te vervangen? Zit een lelijke deuk in, en als er dan toch groot onderhoud aankomt (zie ander Topic), maak ik hem maar gelijk netjes... Indien dit kan, zijn er bijzonderheden of andere zaken waar je rekening mee moet houden?

Wederom bedankt!
Piet
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb jaren geleden als leek een spatbord van 626 en later van een Legacy II ge(de)monteerd.
Dat was niet moeilijk. Tegenwoordig heb je er natuurlijk een binnenscherm in zitten, dat eerst verwijder moet worden.
Je hebt kans dat de kunststof bumper verbonden zit met het spatbord en dat boutje of schroef is misschien lastig te vinden.
Wellicht dat je op zoek moet gaan naar een tekening met de locatie van het bout- en schroefmateriaal. Zoiets was handig voor mijn S2 waarvan ik de koplamp een keer gedemonteerd heb.

Maar het alternatief van de deuk herstellen is misschien een ander scherm in de juiste kleur.
Daaraan kan je ook weer zien hoe het op je auto geschroefd zit.
 
Ben ff aan het inventariseren geweest. Meest boutjes, maar aan de portierzijde zie ik 3x dit. Lijkt op een popnagel? In ieder geval geen bout...
Hoe kan ik dit probleem tackelen?
 

Bijlagen

  • 20230926_134608.jpg
    20230926_134608.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 30

Antera

Donateur
Zo zit deze vast.

Als je geen linkerhanden hebt dan kom je er vast wel aan uit.
 

Bijlagen

  • scherm octavia.pdf
    252,3 KB · Weergaven: 14

Eltjo

Forumguru
Van binnenuit het spatbord 3 moeren en 2 bouten vanaf de deuropening dus - zit wel stevig zo.
 
hmm, idd, dat lijmen is wel ff een dingetje, schroeven etc, dat lukt wel....enfin. ff en nachtje over slapen, zo handig ben ik ook weer niet, denk ik...
 

EdK

Forumguru
Tsja als je zo denkt dan lukt het nooit !
Inlezen en daarna spullen bijeen zoeken en dan op een dag beginnen dat je de gehele dag er vrij voor hebt en dus geen gezeur aan je hoofd hebt.
En wat ook prettig kan zijn is dat je een dag kiest dat leveranciers open zijn, dat als je opeens tochhhhh wat nodig hebt dat je dan baalt dat het zondag is en alles dus dicht.....
En ja een eerste keer is onwennig, en duurt het vaak wat langer...... maar als het dan is gelukt dan krik je je eigen zelfvertrouwen zo op dat een volgende keer het weer wat makkelijker gaat en je minder blokkades op werpt voor jezelf
 

Eltjo

Forumguru
Ik begrijp het ook niet. Je wilt het spatbord er af halen om een deuk te herstellen. (Kan dat overigens niet (beter) met het spatbord aan de auto?) Een deuk er uit halen lijkt mij nou weer lastiger dan het spatbord (de)monteren.

Tja, ik weet het ook niet, maar dat lijmen lijkt mij alleen aan de bovenzijde langs/onder de rand die onder de motorkap valt en niet direct zichtbaar is. Als je het mij vraagt is dit lijmen net zoals een tegelvoeg kitten, alleen dan wat makkelijker omdat het geen superstrakke voeg hoeft te worden zoals bij tegelwerk die in het zicht is.
 
Bovenaan Onderaan