Spannings probleem?

Vanderweyden

Nieuw lid
Misschien kan iemand mij met volgende probleem: Als mijn auto iets langer heeft gelopen, dan...
... Dimmen mijn lichten af en toe (net of ze te weinig stroom krijgen)
... Valt mijn Radio soms spontaan uit
... Werkt soms mijn stuurbekrachtiging plots niet meer (dit laatste heb ik dit najaar nog niet gehad).

Het probleem lijkt zich vaker voor te doen met warm weer.
Iemand een idee? En waarom zou dat het moeten zijn?
 

Cordoba

Forumguru
Stuurbekrachtiging is typerend voor een accu die aan het eind van zijn levensfase zit (of een slechte dynamo). Radio heb ik ook wel eens gelezen, maar is zeldzaam dat ie uitgeschakeld wordt vanwege te lage accuspanning. Door de combinatie van dimlichten en radio begin ik te denken aan mogelijk een slecht (haperend) relais of contactslot (waardoor X-contact mogelijk niet goed functioneert).

Mijn advies is om de auto eerst uit te (laten) lezen op foutcodes. Sta er op dat je niet de omschrijving maar het nummer van de foutcode krijgt (niet zelden wordt bij een omschrijving een net niet juiste of volledige omschrijving gegeven, waardoor je bij verder zoeken op het verkeerde been staat). Met de foutcode kun je bijvoorbeeld op de site van Gerrit Speek de omschrijving van de foutcode opzoeken, en ook wat de mogelijke oorzaken zijn, en hoe je die kunt verhelpen.
 

Tees

Donateur
Helemaal eens met @Cordoba! In aanvulling daarop: je schrijft dat het met lopende motor gebeurt? Gaat starten wel soepel? Hoe oud is je accu?

Als je bij een garage bent om te laten uitlezen zou ik ook meteen de accu laten checken, en misschien ook de laadspanning van de dynamo (kan je ook makkelijk zelf met een multimeter op de accupolen bij draaiende motor). Ik neig iets meer richting dynamo dan accu, maar accu's geven vaker de geest.
 

Ted

Forumguru
Ik neig naar de generator omdat de lichten iets dimmen. Accu is statisch en niet dynamisch!
Of de elektrische stuurbekrachtiging krijgt kuren en dan trekt hij random veel stroom met gevolg dat de spanning weggedrukt wordt van de generator.
 
Laatst bewerkt:

Vanderweyden

Nieuw lid
Starten gaat soepel en de accu zou ik even moeten opzoeken.
Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb stiekem ook iets verder gekeken dan mijn neus lang was en zo kwam ik bij het volgende uit: https://www.skodaforum.nl/forum/i/fabia-stuurprobleem-en-knipperende-lampen.20754/#post-350926 (mijn probleem lijkt hier sterk op) en op youtube vond ik het volgende filmpje (van ook mijn probleem)"

Het lijkt er dus op dat ik de "steering angle sensor" oftwel de stuurhoeksensor moet vervangen? Maar goed... eerst alles even doormeten.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan