Sos storing noodoproep functie.

Daar lijkt het wel op.
Heb op BRISKODA ook gelezen dat dit door batterij hickups kan komen.

En soms een reset helpt.
Binnenkort de lokale garage maar een vragen uit lezen.

Flem_nl

Forumguru
Ga er niets meer aan doen. Moet binnen nu en max 2 weken mijn Skoda inleveren en het "VAG kamp" (en daarmee dit forum) helaas voor de komende jaren even verlaten.

EdwardP

Forumguru
Bij mij sinds een paar weken ook dezelfde melding. Software bijgewerkt naar versie 330, infotainment zekering er 10 minuten uit gehad. Heeft helaas niet geholpen. Volgende week naar @Antera om te kijken of een update van de OCU misschien helpt.

EdwardP

Forumguru
Is geen standaard batterij, maar meer een soort kleine accu. Bij de dealer kost het € 280 om te vervangen. Voor een Superb althans, ik weet niet of dat per type verschilt.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Flem_nl

Forumguru
Deze factuur zou eigenlijk direct richting Brussel moeten. De noodoproep functie is iets dat zij verplicht hebben gesteld en iedere fabrikant aan moet voldoen. Is niet een gekozen optie vd consument.
Daarnaast slecht design. Nood accu zou gevoed moeten worden door de hoofd accu waardoor deze altijd "vol" is. Pas indien deze leeg is zou het over moeten gaan naar de nood accu!

helemaal gelijk.
je moet je ook afvragen waarom dit allemaal verplicht is. Creëert toch vooral veel afhankelijkheid van allerlei systemen etc.

Maakt je auto niet beter (imho).

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Tja, nu heb je een ongeluk gehad en de 12V accu is uitgeschakeld/stuk/weg, en de 'noodaccu' in de SOS module is, doordat die voortdurend aan de lading (van de 12V boordaccu) lag ook naar z'n grootje.
Dan maar hopen dat je zelf in staat bent om hulp te vragen/krijgen, of dat je (snel genoeg) gevonden wordt?
Overigens is het vervangen van die noodaccu, of de SOS module, ook bij (alle?) andere merken erg duur.

EdK

Forumguru
Tsja me mobiel heeft ook de mogelijkheid van 112
En is ook te peilen
En met de juiste app zal die ook een GPS locatie doorgeven.....

Rallye

Forumguru
Veel van dit soort zaken zijn verplicht omdat het kan. Helaas ontbreekt het aan een kosten/baten-analyse die verder gaat dan alleen ”het is veilig en dus”. Bovendien werken ze niet heel goed en maken ze niet alleen nieuwe auto’s veel duurder (https://www.autoweek.nl/autonieuws/...ie-werkt-aan-plan-voor-kleine-goedkope-autos/), maar dus ook oude auto’s sneller economisch afgeschreven. Een nieuwe accu van €280 voor een SOS-system doe je niet meer zo snel als de auto eenmaal 15 jaar oud is.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Nee, maar het is een APK puntje heb ik begrepen.

@EdK Ik schreef dan ook onder meer: "Dan maar hopen dat je zelf in staat bent om hulp te vragen"
En of iedereen 'de juiste app' op zijn/haar telefoon heeft?

Tees

Donateur
Dit is nou een systeem waarvan ik inschat dat het op zich redelijk goed werkt. Alleen is het ontwerp totaal belachelijk, dat de hele unit na ca. 10 jaar vervangen zou moeten worden door een lege batterij. Dat zou gewoon een relatief makkelijk vervangbare batterij moeten zijn. En goede kans dat t ook helemaal niet zo moeilijk is, maar dat VAG gewoon aanhoudt dat de hele unit vervangen moet worden.

De gedachte dat de factuur naar Brussel zou moeten is trouwens ook totaal krankzinnig. Wil je de reparatie van je gordel of je verlichting ook naar Den Haag sturen, omdat dat nou eenmaal verplicht is?!? :arghh:

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ja europese unie die dit verplicht heeft gesteld moet dus regeltje erbij zetten dat accu/batterij vervangbaar moet zijn door gebruiker !!
"Dan maar hopen dat je zelf in staat bent om hulp te vragen"
Tsja zelfde als dan maar hopen ddan dat die unit werkt als hij het moet doen....
Want ja kan wel tijdens APK moeten gebeuren, maar is ook maar moment opname
Dus ook dan kom je er achter als het nodig is............. :pieker:

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdwardP

Forumguru
Alleen is het ontwerp totaal belachelijk, dat de hele unit na ca. 10 jaar vervangen zou moeten worden door een lege batterij. Dat zou gewoon een relatief makkelijk vervangbare batterij moeten zijn. En goede kans dat t ook helemaal niet zo moeilijk is, maar dat VAG gewoon aanhoudt dat de hele unit vervangen moet worden.
Batterij is los te vervangen, de unit zit bij de Superb achter het infotainment scherm. Iemand met 2 rechterhanden en het juiste gereedschap zal dit zelf kunnen. Zo iemand ben ik dus niet.

• Leuk

EdK

Forumguru
Een anderhalf a 2 uur voor het batterijtje ?
Zit die dan zo erg ver verstopt dat je halve wagen moet demonteren ?
Of moet die batterij ook ingeleerd worden ?? :koffie:

• Leuk

Tees

Donateur
Een batterij van €100?!? Wat is dat voor batterij, wetende dat een gemiddelde autoaccu (die 100x zo zwaar is) minder dan dat kost?

Bovenaan Onderaan