Soms kort geluidje uit versnellingsbak

bramver

Nieuw lid
Hallo allen, sinds een paar maand een Octavia IV uit 2022 in bezit, rijdt heerlijk! Maar af en toe valt me een kort geluidje op bij het optrekken of afremmen. Klinkt een beetje zoals zo'n oude fietsdynamo die slipt, en altijd vrij kort (<1 sec).
Inmiddels al bij de verkoopgarage en een Skoda dealer garage geweest en die geven aan dat het een bekend iets is, een trilling die in de versnellingsbak kan voorkomen, en die geen kwaad kan. Bij nieuwere modellen zou dat al opgelost zijn.
Is was even benieuwd, komt dat iemand bekend voor? Iemand die hier meer achtergrond van weet?

tvdp

Lid
Goedemorgen bramver, ik heb inderdaad ook zo'n geluid. Een soort kort fluitend geluidje. Dit komt heel af en toe voor als ik met hogere snelheid wat sneller moet afremmen, bijvoorbeeld als het verkeerslicht op oranje springt. Ik weet alleen niet of het rijden electrisch rijden is of op de verbrandingsmotor is. Maar ik vermoed dat het uit de DSG bak komt in combinatie met de electromotor.
Achtergrond hiervan weet ik ook niet.

Heel even wat anders:
Je vertelt dat je je vraag hebt gesteld bij een Skoda dealer. Ik ben zelf ook terug gegaan naar de Skoda dealer voor wat garantie reparaties. En ik had een service medewerker gevraagd hoe en waar de electromotor zit. Volgens hem zat het de achteras. Ik weet wel dat de Octavia een voorwiel aangedreven auto is. Dus ben ik toch maar verder gaan onderzoeken, puur omdat ik in de auto rijd en toch leuk vind om te weten hoe het werkt. De electromotor drijft de voorwielen aan via de DSG. Kortom, aan wie heb je de vraag gesteld, een monteur of een service medewerker achter de balie.

bramver

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie @tvdp , geeft toch enige geruststelling dat ik niet de enige ben. Ik zal er maar aan moeten wennen :)

Ik had het trouwens aan een monteur gevraagd, die zou toch degene met kennis moeten zijn :). Ook aan een monteur van de verkopende niet-Skoda garage, die had het over het koppel-systeem tussen elektromotor en benzinemotor. Maar uit ervaring lijkt het idd tijdens het schakelen te zijn.

• Leuk
Waarderingen: tvdp
(op bericht van tvdp)
Toch onvoorstelbaar dat men in een(Skoda) merkgarage zo flagrant foute info krijgt als "de elektromotor drijft de achterwielen aan".

tvdp

Lid
Ja bizar gewoon. Ik kan mij voorstellen dat er genoeg mensen zijn die dat ook gewoon geloven. Maar meestal interesseert het dat soort mensen ook niet echt. Als het maar werkt...

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan