Software versie 1803 update nodig?

Goedemorgen,
In mei dit jaar een Octavia IV uit 2021 gekocht bij de Autofirst garage in de buurt. Import uit duitsland. Er staat nog software versie 1803 op. We ervaren wel wat problemen zoals : lukt niet om hoofdgebruiker te worden, android connectie valt heel vaak weg en heel af en toe nog andere kleine dingetjes. Niet schrikbarend maar wel irritant. Garage gebeld maar dat schiet niet op. Die probeert contact te krijgen met de dealer zonder succes.
Nu zou ik graag willen weten hoe noodzakelijk het is om de software up te daten. Moet ik dan zelf de dealer maar bellen?
Omdat ik lees dat anderen al een paar versies verder zijn vraag ik me af of mijn octavia er beter van wordt of dat het veiliger is om het hierbij te laten.
Garage zegt overigens dat er geen garantie zit op software update.
Verder superblij met deze auto!!!

Antera

Donateur
Kan je daarmee helpen geen probleem. Stuur een bericht naar onderstaande whatsapp nummmer :-)

Tieske25

Nieuw lid
Kan je daarmee helpen geen probleem. Stuur een bericht naar onderstaande whatsapp nummmer :-)
Via het forum en herkenbare problemen kom ik hier terecht. Ook in het bezit van een import Octavia met 1803 software en wil graag naar 1969 toe (maar dit moet met tussenstappen als ik het goed begrijp). Ook ik stuur je een apje

abdelilah

Nieuw lid
Hoi allemaal, ik ben sinds juli 25 ook in bezit van een import skoda octavia iv. Ook herkenbaar alle storingen. Nu lees ik dit en zie dat ik ook een software versie 1803 heb. @Rainesh en @Antera, kan iemand van jullie mij hiermee helpen?

Ik heb helaas de laatste tijd ook last van een koelventilator die bij het starten en soms bij het opladen aanslaat. Ik weet niet of dit ook iets is wat met een eventuele update opgelost kan worden?

Laatst bewerkt:

dj.verhulst

Forumguru
Ik heb sinds een week ook een 2021 PHEV maar die heeft echt oude software , heb de Octavia gekocht bij een niet dealer dus die hebben niet zelf de mogelijkheden om de software te upgraden.

Heeft zo'n hogere versie behalve bug fixes nog bepaalde voordelen ? meer mogelijkheden ? ik mis een ouderwetse dagteller

Zijn er mensen in de buurt van de regio Twente waar ik langs kan gaan die de software kunnen bijwerken ?

Bijlagen

• software versie.png
    software versie.png
    86,7 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Voordelen zouden betere stabiliteit kunnen zijn en de mogelijkheid om OTA updates te krijgen. Het dashboard verander je niet. Wat moet je met een dagteller?

Laatst bewerkt:

dj.verhulst

Forumguru
Het verbruik bij houden, ik vergeet wel eens eerst de stand op te schrijven , sinds tanken vast te leggen voor ik tank en dat soort doeleinden, hij reset zich gelijk als je tankt.
En als ik op vakantie ga en ik het totaal gereden wil weten met de 2e dagteller . natuurlijk kan je wel het één opschrijven en dan berekenen, maar waarom moeilijk doen als zelfs een Opel kadett uit 1987 een dagteller had ??

En ik hoop op optimalisaties , meer banden voor de equaliser heb er 3 zou er wel 5 of 7 willen. , aanpassingen layout of vrijheid om dit te kunnen doen. een volt meter ,, of meer informatie kunnen laten zien te gelijk .

dj.verhulst

Forumguru
Ja, maar het is beperkt , ik moet het voor het tanken opschrijven want anders is het weg. na 30 jaar auto rijden en de km stand op schrijven op het bonnetje is zo ingesleten ..

heb het linkje bekeken maar dat wist ik al het zijn tellers waar je beperkt zelf wat mee kunt , je kan wel resetten maar dat is echt verstopt in een menu

Canon-Eye

Forumguru
de auto houdt het verbruik toch bij in het infotainment?
Dat doet de auto wel, maar dan op zijn geheel eigen wijze. Ik heb nog nooit een auto met deze voorziening gereden die het verbruik niet structureel (veel) te optimistisch rapporteert. Er gaat in dit verband niets boven het berekenen vanuit de daadwerkelijk gereden kms en getankte liters.
De kilometers "sinds start", "sinds tanken" en "lange tijd" zijn doorgaans uit de boordcomputer te halen, evenals de door de auto berekende gemiddelden die naar mijn ervaring doorgaans zo'n 5 tot 7% gunstiger uitvallen dan de werkelijkheid. De dagteller gebruik ik nogal eens om declarabele kilometers bij te houden.

dj.verhulst

Forumguru
ik heb een excel sheet met gegevens datum, km stand , liters, prijs en kan heel goed zien in een grafiek wat de score is.

daar is een klassieke dagteller zeer nuttig ,, het aparte de snelheidmeter is tamelijk nauwkeurig 1,5 km wijkt ie maar af op een gps app

dj.verhulst

Forumguru
Ja zoiets, ik heb er nog bij of ik op zomer of winterbanden sta en iets anders dan euro 98 getankt heb , maar niet het merk benzine .

Het is me gelukt om hoofdgebruiker te worden, ik zie nu ook iets meer in de app op de smart phone maar omdat ik niks betaald heb zal ie daarom blijven mekkeren dat ie geactiveerd moet worden, maar vind het wel bezopen ,, ik ga toch geen creditcard nemen van een 10,- per maand van de bank waar ik m'n bankzaken onder gebracht heb, om adressen op te kunnen slaan ???.

Als ze daar in volharden dan koop ik een super de luxe tomtom die alles beter kan en in 2 jaar terug verdiend heb. , vaste beugel erin en klaar .

Canon-Eye

Forumguru
Ik noteer ook het bedrag per tankbeurt. Dat levert mij dus ook de brrandstofkosten per km op, zowel per tankbeurt als cumulatief gemiddeld over alle tankbeurten zolang ik de auto heb. Dat nivelleert tankverschillen (de ene keer vol is de andere niet).
Omdat ik bij elke tankbeurt ook het gemiddelde volgens de boardcomputer op het tankbonnetje en daarna in de excel noteer, zie ik dan ook de procentuele afwijking daarvan oppoppen.

In een tweede werkblad noteer ik alle andere uitgaven tbv de auto met datum en kmstand: reparatie/onderhoud, banden, belasting, parkeerkosten, wassen. In een derde werkblad komt alles vanzelf samen in de totale kosten per kalenderjaar en gemiddeld per km over alle kms sinds aanschaf. In dat blad heb ik ook een veld "Restwaarde", als ik daar de (vermoedelijke) verkoop- c.q. inruilopbrengst invul dan wordt meteen de afschrijving meegenomen in de totale kosten.

Rob

Forumguru
@dj.verhulst
Ik gebruik de Fuelio app. Het enige wat je op je bonnetje hoeft te schrijven (of gelijk in de app invult) is de totale kmstand. Die kan je makkelijk zien door de cruisecontrol uit te schakelen (hendel helemaal van je af duwen)

De app rekent zelf de gereden kilometers tussen de tankbeurten uit. Die tripmeter heb je dan niet meer nodig. Ik heb het ook heel lang "gemist" hoor, maar denk er nu niet eens meer aan.

Screenshot_2026-03-05-21-26-10-86_2b3f3c8d1fd5cd66f114c90effc5a955.jpg

Screenshot_2026-03-05-21-31-15-94_2b3f3c8d1fd5cd66f114c90effc5a955.jpg

Bovenaan Onderaan