Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Nedje

Senior Member
Bel de krant! Na zoveelste bezoek aan de dealer zit ik ook op 3.7. Ik merk er helemaal niks van:ROFLMAO:

Gerco

Nieuw lid
Ik begrijp dat 3.x waarschijnlijk nog de meest voorkomende versie is die rondrijdt. Ik zag op het kanaal van Speicher Elektrisiert dat er voor 4.x al een update zou zijn naar 5.4, maar is er ook al ergens iets bekend over de update van 5.2 (waar mijn Enyaq in oktober vorig jaar mee werd geleverd) naar 5.4?

Hier wordt al wel aangegeven dat de dealers contact zouden opnemen:

Laatst bewerkt:

Backpacker

Senior Member
Ik rij nu een week of wat met ME3.8 rond, en merk dat de automatische ruitenwissers slechter zijn gaan werken. Ik heb nu vaker dat de ruitenwissers spontaan aan gaan terwijl het helemaal niet regent - meestal als er bv. kabels horizontaal over de weg hangen. En al een aantal keer gehad dat de auto een storing in de ruitenwissers meldt. Na een stop/start cyclus is deze melding dan weer weg.

Iemand dezelfde ervaring?

JJ te G

Donateur
Hier heeft de auto de update inmiddels gekregen en deze functioneert nog steeds goed. Ik hoop dat het uiteindelijk leidt tot een voorverwarming van de accu in de 77 kWh versies die beschikken over de hardware die hier voor nodig is.

Voltooid. Gevolgd door wat applicatie / handleiding updates.
alleen de parkeercamera lijkt van slag? Ik ging de auto even verplaatsen naar een laadplek.

hoop dat het eenmalig is en dat ie het morgen weer gewoon doet?

IMG_2861.jpeg
IMG_2862.jpeg
IMG_2863.jpeg

Flem_nl

Forumguru
Bij mij afgelopen week de update gedraaid. Enige dat nu opvalt is dat de carkit ineens (via Apple carplay) nu dramatisch is. Valt weg, krijg te horen dat men mij niet verstaat, ik hun wel ondertussen, of dat een zin ineens tig keer aan de andere kant vd lijn wordt herhaald.

Dit gebeurt bij meerdere gesprekken en verschillende personen. Aan/uit van telefoon heeft ook niet geholpen toh

Ok bij mij werkt het probleemloos, altijd al gedaan. Al is het regelmatig zo als ik uitstap ergens en de telefoon erin laat en aangesloten dat hij hij terugkomst vaak 20 sec staat na te denken om de verbinding te maken.. en die moet ik dan ook altijd zelf aandrukken anders blijft ie niks.. heel irritant.. terwijl hij bij “koude start” het altijd direct doet.. paar seconden..

Ik heb in een ander forum gelezen dat de 3.7 naar de 3.8 update zorgt voor een slechter werkende Travel assist.
Handen op 10 voor 2 nodig anders krijg je een hands on melding.
Heeft men dit hier ook gemerkt?
ik zit op 5.2 maar als de update naar 5.4.3 hetzelfde euvel heeft dan hoef ik hem niet te hebben (n)

Backpacker

Senior Member
Ik weet niet of het specifiek de 3.7 naar 3.8 update was, of al eerder, maar volgens mij TA is inderdaad kritischer geworden op het vasthouden van het stuur. Drie vingertjes aan het stuur was nooit genoeg, het moest altijd een volle hand zijn. Maar één hand losjes vast was voldoende. Dat is het nu niet meer. Ik gebruik TA daardoor eigenlijk vrijwel nooit meer. Zonde.

Als je OBD11 hebt, dan zit daar ergens in de "live data" de feedback van het capacitive steering wheel. Daarin kan je zien in welke zones je het stuur beet hebt, en hoe goed je het beet hebt. Ik kan me voorstellen dat TA een soort van optelsom van die data maakt, en op basis van die som bepaalt of je het stuur goed genoeg vast hebt. Die grenswaarde zal dan in de loop der tijd verhoogd zijn.

Daarnaast is TA ook happy als er een daadwerkelijke fysieke input gedetecteerd wordt. Een klein rukje aan het stuur werkt ook. Maar is weer minder comfortabel voor je passagiers.

In de Tesla wereld zijn er allerlei trucjes bedacht om het systeem voor de gek te houden. Flesje halfvol met water aan het stuur hangen bijvoorbeeld. Misschien werken die trucjes ook voor een Enyaq. Totdat Skoda dan, net als Tesla, weer allerlei logica toevoegt om die trucjes te detecteren...

Erg jammer, ik begrijp wel waarom ze het zouden doen maar als het daardoor weer minder comfortabel wordt dan stap je sneller over naar het rijden zonder TA zodat je weer met één hand kan sturen zonder meldingen

Ik heb geen TA in de Enyaq dus daar kan ik niet over oordelen.
Wel 2 andere punten die met 3.8 zijn verbeterd.

Volgens de info zou 3.8 een waarschuwing geven wanneer het koudemiddel van de airco te laag zou zijn. Iets wat blijkbaar geregeld voor komt en wat ik ook mee gemaakt heb: ik heb idd een te lege airco gehad met de enyaq zonder dat er lekkage was.

Tweede punt: dat is de koplamp verstelling. En dat geld dan voor de reguliere LED units, niet de matrix-LED units. Inderdaad was bij mij de hoogte versteller defect: die wilde niets doen. Maar dat blijkt vooral software te zijn. Echter: doet hij het nu niet, dan zul je alsnog (ook na 3.8) naar de dealer moeten voor herstel (evengoed module vervangen).. Maar indien je het euvel nu niet hebt, en de hoogte verstelling het dus gewoon doet, dan zou dit defect niet meer mogen ontstaan na 3.8.

Rick63

Lid
Module voor hoogteverstelling is bij mijn Enyaq niet meer vervangen. Dat is eenmaal wel gedaan maar de dealer zei dat het software matig probleem was, en heeft een update geïnstalleerd en doet het weer. Dit moest in de werkplaats. Wel MOET de software geïnstalleerd zijn, anders heeft vervangen geen nut werd mij gezegd.

Dat klopt; maar er zijn bijv units vervangen met de auto die al een tijd met 3.7 reed waarbij op een later moment wéér de verstelling niet werkte. Met 3.8 zou het dus niet meer voor moeten komen. Maar het is dus ook zo dat als hij nu niet werkt, en je dan upgrade naar 3.8 dan gaat het niet ineens weer werken.

tja.. :arghh:

Rick63

Lid
Zolang de software niet een update heeft gehad blijven de units inderdaad "stuk" gaan. Unit alleen vervangen zonder update heeft geen nut. Of deze in de 3.8 zit weet ik niet.

Bovenaan Onderaan