Software aanpassen na vervangen koppeling 1.8 TSI DSG

KlaasP

Senior Member
Hallo allemaal,

Mijn naam is Klaas en ik kom uit Noord Holland.
Ik ben sinds maart vorig jaar in het bezit van een Skoda Superb 1.8 TSI DSG Business Elegance.
Helaas heb ik net buiten de garantie mijn koppeling moeten laten vervangen.

Ik heb diverse bedrijven gebeld en de DSG dokter vertelde dat hij het advies had om de software aan te laten passen na het vervangen van de koppeling.
Dit om de 1e versnelling langer door te laten lopen ipv dat deze al heel snel over gaat in de 2e versnelling.
Dit zou met snellere slijtage te maken te hebben.

Hebben jullie hier ervaring mee?
 

Sharky

Actief lid
Is een bekend probleem met een DSG, reden waarom veel eigenaars een DSG optimalisatie laten doen, je kan de schakelmomenten laten aanpassen.
Er zijn meerdere "tuners" die dit doen, o.a. de DGS dokter / TVS
Mijn advies: laat dit bij een merk ( in dit geval VAG) gespecialiseerd bedrijf doen.
Hiermee bedoel ik uiteraard niet een VAG dealer :sneaky:
Google op DSG tuning / optimalisatie voor meerdere aanbieders.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hallo Klaas, het is sowieso aan te raden. Of de koppeling al dan niet nieuw is, doet er niet toe. Het rijdt ook prettiger
 

KlaasP

Senior Member
Bedankt voor jullie reacties.
Waar kan ik dit het beste laten doen? Ik hoor al jaren iets over de DSG Dokter en TVS maar weet niet wat jullie ervaringen zijn?
Weten jullie ook wat dit kost?
 

Tees

Donateur
€499 bij TVS, staat gewoon op hun website. Er zijn er hier al heel veel die je voorgegaan zijn, zowel bij TVS als andere VAG-specialisten. Als je bij een van de gerenommeerde bedrijven zit, dan ontloopt de prijs elkaar niet veel en heb je goed resultaat.
 

KlaasP

Senior Member
Als ik op dit soort sites kijk zie ik dat het vermogen en koppel ook omhoog gaat, of kijk ik verkeerd?
 

KlaasP

Senior Member
vermoed van wel ! (TVS)
Denk dat je onder "stock"moet kijken en niet onder stage 1 etc
Bij laatste zie je wat er mogelijk is in combinatie met tuning van het motorblok !
Ik zie het eigenlijk niet staan en weet niet zo goed waar ik moet kijken.
 

KlaasP

Senior Member
Worden alle versnellingen met deze upgrade aangepast? Ik reed hedenochtend 35 km/h in de 4e versnelling. Hij schakelt erg snel op.
 

eriktv

Forumguru
Zorg dat je de tuning/optimalisatie van motor en DSG even uit elkaar houdt, anders krijg je teleurstellingen. Ik heb in 2017 mijn Superb zowel motorisch als de DSG laten tunen en rijd er ondertussen 160.000km naar volle tevredenheid mee. Motorisch (2.0 TDI) 170pk -> 202pk / 350Nm -> 428Nm. Maar het grootste verschil in beleving vind ik de aangepaste schakelmomenten, ik reed idd ook 60 in 6 en je hoort en voelt dat dat allemaal best zwaar is voor koppelingen, maar met name vliegwiel. De D is wat minder eco, de S is wat minder sport en normaal rijdbaar.

Optimalisatie stopt de slijtage uiteraard niet, afgelopen voorjaar heb ik bij 230.000km alsnog de koppelingen en vliegwiel laten vervangen. Zowel tuning als reparatie bij TVS/DSG-dokter laten doen en alleen maar goede ervaringen. Je kunt er prima even zitten om te wachten of bij grotere zaken een leenauto erbij boeken.
 

KlaasP

Senior Member
Bedankt weer voor de reacties. Het gaat inderdaad in eerste instantie om de DSG te optimaliseren.
Dat advies kreeg ik naar aanleiding van het vervangen van de koppeling.

Het tunen van de motor komt misschien later wel eens. De auto rijdt prima zoals deze nu is.
 

KlaasP

Senior Member
Ik had een offerte opgevraagd en de drivability software DSG kost €399.

Het tunen van de motor kan ook en dat kost €799. Of het is een combi. Dat weet ik niet precies.
 

Bijlagen

  • 3E01583B-E19B-458E-8662-08CB3D23E882.jpeg
    3E01583B-E19B-458E-8662-08CB3D23E882.jpeg
    368,4 KB · Weergaven: 17
  • BCADF483-7017-42B3-9CE3-9E5285779E24.jpeg
    BCADF483-7017-42B3-9CE3-9E5285779E24.jpeg
    235,3 KB · Weergaven: 17

haassie

Forumguru
Zorg in ieder geval dat wanneer je de boel laat aanpassen voor dit bedrag een tijdje (1 uur) gaat rijden varierend van volgas tot gesimuleerd file rijden (zat weggetjes in de buurt bij tvs) zodat je zeker weet dat het goed is en zaken aan kunt laten passen als je er bent…wees kritisch…de fijnafstelling is echt heel belangrijk….ik rij nog steeds met een schokje van 3 naar 4 ( afhankelijk van de belasting op de bak)…de rest is ok (acceptabel) maar ook hier spreekt men van een comfort issue van de dq200…ander woord voor producteigenschap….
 

KlaasP

Senior Member
Ik neem aan dat ze iets installeren waar ze al enige ervaring mee hebben? Ik moet er al 2,5 uur voor rijden dus dat komt goed.

Of bedoel je dat je na het aanpassen eerst uitvoerig een proefrit moet maken?
 
Bovenaan Onderaan