Sneltoets airco uitzetten

Nu het weer wat lekkerder wordt gaat regelmatig het dak open. Het is dan minder handig om de airco/verwarming aan te laten. Die kun je uitzetten via het ventilator tekentje onder in het menu en dan kiezen voor off.
Ik heb echter jammer genoeg geen sneltoets/shortcut in het bovenmenu kunnen vinden om de airco/verwarming uit te zetten.

Heeft iemand hier een slim idee voor?

Groet H

Die optie heb ik dan nog niet gevonden. Bedoel je dan de middelste knop en met deze de ventilator op “0” zetten?

MikeyMan

Forumguru
Zou er zelf de voorkeur geven om wel de ventilatie aan te laten en alleen a/c uit te zetten. Dit ter voorkoming van vocht in het systeem.

hemi24

Donateur
Ik heb bij de Kodiaq I met panoramadak, me werkelijk nooit 1 moment druk om gemaakt, dat hebben de goedbetaalde engineers van VW/Skoda namelijk al gedaan en het aircosysteem beveiligd tegen aanvriezen… :arghh:

amukar

Lid
Als de buitenlucht droog is, dan zal je niet zo gauw schimmels krijgen in je ventilatie/AC -filter en -kanalen. Maar ik laat de ventilator bijna altijd draaien, al is het op de laagste stand. De airco kun je best niet laten werken als je je (panorama-)dak open hebt staan: dat is verkwisting van energie. Eigenlijk zou een slimme auto de AC zelf moeten uit moeten zetten als het dak open gaat, net zoals de AC in je hotelkamer ook uit gaat als je een raam open zet..

Rallye

Forumguru
@amukar Ik Ben serieus benieuwd hoeveel liter per 100km dat dat zou schelen. Waarom denk je overigens dat jouw auto geen rekening zou houden met een geopend dak? Ik weet bijvoorbeeld dat onze Mini Roadster dat wel doet.

Canon-Eye

Forumguru
Als het buiten warm is zit er sowieso meer vocht in de lucht.
Er KAN meer vocht (waterdamp) in de lucht zitten, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. En zelfs bij meer vocht (in absolute zin) in een kuub lucht zal de relatieve luchtvochtigheid in procenten variëren: lager worden als de temperatuur stijgt, hoger worden als de temperatuur daalt.
En als de temperatuur ver genoeg daalt, dan kan vanaf 100% relatieve vochtigheid condensatie optreden. De temperatuur waarbij dat gebeurt is het dauwpunt en dat varieert dus met de hoeveelheid vocht die in de lucht aanwezig is.

Bovenaan Onderaan