snelheidsmeter aanpassen aan bandenmaat???

ja, weer een vraag...
standaard heb ik 185-60-15 banden onder de fabia II combi.
als ik nou 195-50-15 banden erop zou zetten, krijg ik natuurlijk een tellerafwijking.
maar nu de vraag...of dit op te heffen is door aanpassing in de computer van de auto.
er zijn ook fabia's met 185-60-14 banden(standaard).
waar zit 'm dan de aanpassing?
in de bakverhouding of ...
 

Fabia

† In Memoriam
Ik denk dat dat lastig te realiseren zal zijn. Ik rij in de zomer op 15inch en in de winter op 14inch. Dan zou ik constant de bc moeten aanpassen. Maar volgens mij is het verschil niet echt groot. De snelheidmeter heeft altijd een positieve afwijking tov de echte snelheid.
 
Het verschil is (zie hieronder):
pmfFtNAQYniHfSU1PLJdlye9R+94xkGODA2VoBUm59MWA4wAEBAoCDpVhFIRkphv9XqW8+0ng1W8A9hv8Zx0AIB0oCAAgnf8DoPT3f0RBSyQAAAAASUVORK5CYII=


http://www.korvers.nl/?p_nav=bereken
 

djmshell

Senior Member
Verschil voor mijn is nihil ik ga straks van 195/ 55 /15 naar 205/40/17 verschil is nihil ( 0.05%)
Voor jeffrey is het ander verhaal

@ Ziggy: bedankt voor de link erg handig
 
Verschil lijkt me nihil ik ga straks van 195/ 55 /15 naar 205/40/17 verschil is nihil ( 0.05%)

@ Ziggy: bedankt voor de link erg handig

heb je het over jouw minimaal verschil of mijn verschil van 4,48%.
120km/u(op de klok) met 185-60-15 is werkelijk maar iets van 116km/u.
daar nog eens het verschil vanaf van +/- 5,5km/u (195-50-15) een werkelijke 111 km/u afgerond.
het is wat je nihil noemt...
daarom de vraag, of het aan te passen is.

P.s

onder de greenline zit toch ook standaard 185-60-15.
 

van_der_P

Senior Member
Met de TomTom kun je bij iedere belangrijke snelheid (30, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120, km/h) een streep je op de snelheidsmeter zetten.
Kun je niet beter een band nemen die wat hoger is 195-55-15 dan is het verschil maar 1.25%
 

Boet

Actief lid
Ik heb het omgekeerd gedaan. Bandenmaat op teller aangepast. Dat loopt nu praktisch gelijk (gechecked via TomTom)
 
@Boet: Hoe heb je de bandenmaat op de teller aangepast? Ik wil namelijk ook de bandenmaat aanpassen op de teller.
 

Boet

Actief lid
Precies dat. Had een beetje zitten kijken wat de werkelijke snelheid was vs. de snelheid die Tommie aangaf. Uiteraard geeft de snelheidsmeter méér aan dan Tommie. Dus eens gekeken wat dat in procenten scheelde. Toen ik dat wist, ben ik proefondervindelijk gaan 'kloten' met bandenmaten op 15". Bij 195/60 kwam ik zowat exact synchroon met Tommie te zitten én deze bandenmaat is couranter, dus goedkoper.

Keuze was snel gemaakt.
 
@boet,

merk je ook iets in de 0 to 100km/h sprint?
deze zal een fractie minder snel zijn, en ook je toerental zal ietsje lager zijn.
maar dat hoeft niet te boeien.
 

laagvlieger

Forumguru
Normaal gezien maakt het niet uit welke maat band of velg je op de auto zet, de snelheidsmeter (en toerenteller) zal altijd dezelfde waarden blijven weergeven omdat de sensor de snelheid van het wiel meet. Die sensor is ingesteld op z'n 'standaardmaat'. Ga je er iets anders opleggen weet de auto dat niet, of je zou het al moeten kunnen instellen in de computer.
Dus alleen de afwijking (het verschil tussen wat de snelheidsmeter zegt en de echte snelheid) zal kleiner of groter worden.

Het nadeel van het opheffen van die afwijking is dat het andere verkeer vaak te traag lijkt te rijden (maar dat heb je ook als je nu al volgens de GPS rijd). Dat hoeft dan geen probleem te zijn. Ik ga ook mijn winterbanden in een grotere maat bestellen (185/60 ipv 195/55).
 
@laagvlieger,

misschien dat het niet aangegeven wordt, maar je toerental wordt lager,omdat je wiel langer nodig heeft om rond te komen(omtrek).
daardoor ga je minder snel naar de honderd.
of de sensors(computer) daarop inspelen weet ik niet.
 

laagvlieger

Forumguru
Je toerental is enkel lager omdat je voortaan 100 km/u op de teller zult rijden ipv 105. De verhouding snelheid/toerental die op de klokken aangegeven wordt zal altijd dezelfde blijven.
 

duopenotti

Senior Member
@laagvlieger

De snelheid is afhankelijk van je overbrengsverhouding. Een grotere band betekend meer afstand per omwenteling(= een ander overbrengsverhouding) dus een hogere snelheid bij hetzelfde toerental. Omgekeerd betekent dat dus dat je bij 100 km/u minder toeren maakt.
 

laagvlieger

Forumguru
@duopenotti: Ja daar ben ik het mee eens. Zoals ik zei wordt 105km/u op de teller met standaardband 100km/u op de teller met grotere band (allebei 100km/u als GPS snelheid). Het gaat erom dat de snelheidssensor de snelheid van het wiel meet en daarop altijd dezelfde waarde zal weergeven. Bij een grotere band zul je dus sneller moeten rijden om dezelfde waarde te halen op de teller. Het is dus niet zo dat de toerenteller opeens 100 toeren minder gaat aangeven bij 100 km/u met een grotere band dan bij 100km/u met een standaardmaat eronder. Omdat de overbrenging altijd hetzelfde blijft en de snelheidssensor een vaste waarde meet. Beide tellers zullen altijd hetzelfde blijven aangeven.

Op de GPS, of echte km/u, daar zul je dus wel verschuiving zien.

Met een grotere band heb je minder toeren nodig, maar het gaat me erom dat het op de tellers in de auto niet te merken is
 

Boet

Actief lid
@Jeffrey. Nope. Merk ik niets van. Maar ik doe dan ook zelden of nooit stoplichtsprintjes. Toerental zal iets lager liggen, maar ook dat zal niet dramatisch zijn.

In de tussensprintjes is het Roomstertje nog steeds sneller dan menigeen denkt:)
 
Bovenaan Onderaan