Sneeuwkettingen

MCMikeyJ

Nieuw lid
Hallo Mensen!!

Ik zag dat er al wat topics waren van een paar jaar terug.
Maar om even het zekere voor het onzekere te nemen even een vraag aan de geleerde / ervaringsdeskundige in de huidige tijd gezien de techniek en opties snel gaan

Voor onze superb 3 iV moet ik nog een winterset kopen. Liefste zou ik een originele 18” velg nemen of iets in dezelfde maat (8J / ET40/45). Bandenmaat zou dan origineel 235/45/18 zijn om zo min mogelijk afwijkingen te hebben tegenover mijn 235/40/19.
Nu last ik ook dat veel duitse / engelse mensen naar 245 gaan omdat hier veel meer banden keuze in is en ook de kettingen in deze maat wat toegankelijker zijn.
Kettingen lees ik dat die maar op 2 maten “officieel skoda” mogen.. een 16 en 17” maat met dunne bandjes. Los van dat smallere banden beter zijn in dikke sneeuw, vind ik bredere wat mooier ogen onder de grote en zware Superb. Na wat rondneuzen van sokken (niet geldig in oostenrijk) tot kettingen zie ik even door de bomen het bos niet meer.

Zover ik het volgens mij nu begrijp (om achteraf miskoop te voorkomen), zou ik bij 18” loopvlakkettingen moeten hebben. Dit omdat waarschijnlijk de ruimte achter het wiel niet genoeg is in deze maat voor kettingen. Las ook dat er zijn die wel gewoon om 18 of zelfs 19 reguliere kettingen hebben.

Wie heeft er dus ervaring met 1 de grotere velgmaat als winterset en wat is dan een handige band.. 235 of 245?
En wie heeft er ervaring met de ketting soorten op dit soort formaat velgen? Past het allemaal en geeft het geen problemen? Heb nu in al de jaren wintersport pas 1x de kettingen hoeven de gebruiken (heb momenteel pewag zelfspanners). Maar ik wil niet liggen kloten daar als ik ze wel eens nodig heb. Ga dat risico met 2/3x per jaar wintersport niet gokken om maar gewoon iets mee te nemen zoals sommigen wel eens doen. Want heb je ze nodig dan sta je daar weer met je gele nummerplaten hahaha ;)

Bandenmaat 235/245 dus geen probleem op 18” en gok dit dan in combinatie met loopvlak kettingen..

Zou fijn zijn als ik hier wat tips over kan en mag krijgen van mensen die iets vergelijkbaars hebben.

De plaatsen waar we eigenlijk altijd heen gaan hebben niet echt een pas of slecht begaande binnendoor wegen. Dus de blauwe kettingborden zie je nooit.. maar wil toch voorbereid zijn, want je weet maar nooit!

Alvast bedankt voor de hulp!

skodamichael

Senior Member
Ik zelf ben in het bezit van een superb 2.0 tsi 4x4 272pk uit 2019 en ga het gewoon doen zoals in het boekje staat. Dus 215 55 17 6.5J ET41 en dan normale zelfspannende sneeuwkettingen.
Ik ga al mijn hele leven op wintersport en de kettingen zijn nog nooit nodig geweest. Maar ik ga geen onnodig risico nemen dus doe het netjes volgens het boekje.
Voor het oog wat minder mooi maar gemiddeld ligt de winterset er maar 1 maand op. Uit luxe probleem gaan we dit seizoen met kerst en carnaval naar Oostenrijk dus dan maar wat langer op de 17 inch. En daarna weer de mooie 19 inch set.

EJS

Forumguru
Ik heb een Superb 3 2.0tdi uit 2016. Ik heb de winterbanden er wel ongeveer 4 maanden per jaar onder liggen en heb daarom wel voor 'de looks' van 18inch gekozen.
Zoals je noemt wel met 235 band zoals aanbevolen en de loopvlakkettingen van Maggi Trak.
Heb de kettingen meteen het eerste jaar moeten gebruiken en was blij dat ik het geregeld had van te voren.
Nu zat ik wel iets de berg op rond 1100m waar die avond/nacht dus ook echt kettingen verplicht waren. (En die wilde je ook wel gebruiken kan ik je vertellen)
Zie hier een post daarover.

Laatst bewerkt:

MCMikeyJ

Nieuw lid
Thanks @EJS !
Hier gaan ze ook van oktober / november erop t/m maart ongeveer. Dus ook 6 maanden. Kwam er eerst niet echt uit ivm de kettingen (want die moeten natuurlijk erop kunnen) of 18/19” uberhaubt mogelijk was. En op kettingen zoeken kwam je op engelse en duitse fora alleen tegen nee dat gaat niet ivm fabrieksopgave skoda in 16 en 17 inch. Zou niet gaan ivm sensoren en ruimte achter het wiel in grotere maten. Totdat ik dus bij loopvlak kettingen uitkwam. Wel eens op plaatjes gezien, maar nooit iets over opgezocht waarom deze er zijnen waarvoor.

Maar ik begrijp dus dat wil je reguliere kettingen je het beste de opgegeven maten van skoda kan gebruiken, en wil je grotere maten je dan aan de dure loopvlak kettingen vast zit?

skodamichael

Senior Member
Ik heb ook nog de set orginele velgen liggen van de Superb. Deze zijn alleen 7J in plaats van 6.5J de bandenmaat blijft wel hetzelfde(215/55/17)
Ik heb al op veel plaatsen gevraagd of dit problemen geeft icm sneeuwkettingen. Overal hetzelfde verhaal dit moet geen probleem zijn maar 100% zekerheid durven ze niet te geven zelfs bij de skoda dealer krijg ik geen duidelijk antwoord.
Dus ik zal toch voor een kompleet nieuwe set moeten gaan want ik heb geen zin in gedoe als ik in de sneeuw sta. Toch lullig als daar blijkt dat het niet gaat.

MCMikeyJ

Nieuw lid
Nee zeker! Dat wil ik ook absoluut niet. En ik meende dat het anders dus niet kom. Maar blijkbaar met loopvlak kettingen mag het wel omdat die niet achter de wielen vallen. Dus en makkelijker, sneller maar wel 3/4x zo duur. Blijkbaar gebruiken / raden veel merken dit soort kettingen ook aan ivm een iv / hybride of full electric

EJS

Forumguru
Ik had ze via marktplaats. Blijven ze relatief duur maar ik denk eerlijk gezegd dat als je kijkt naar de periode dat je de auto hebt en de restwaarde van de kettingen meeneemt, het wel mee zal vallen.

eriktv

Forumguru
Plus: als ze nu duur zijn op Marktplaats, kun je ze over een paar jaar ook weer voor een goede prijs verkopen. Hier een tevreden gebruiker van RUD Centrax loopvlakkettingen. Mijn Superb is een heerlijke auto, maar voorwielaandrijving + DSG zijn in de sneeuw niet de lekkerste combi!

MCMikeyJ

Nieuw lid
Nee precies! Heb ik met de dakdragers ook. Heb altijd thule en die zijn behoorlijk duur tegenover concurrentie, maar blijft waal aardig waarde houden!

MCMikeyJ

Nieuw lid
Plus: als ze nu duur zijn op Marktplaats, kun je ze over een paar jaar ook weer voor een goede prijs verkopen. Hier een tevreden gebruiker van RUD Centrax loopvlakkettingen. Mijn Superb is een heerlijke auto, maar voorwielaandrijving + DSG zijn in de sneeuw niet de lekkerste combi!

Welke maat winterwielen heb jij dan?

eriktv

Forumguru
Ik heb een ouder model, S2 2.0TDI met nu 225/40R18, eerder altijd 225/45R17 (zelfde omtrek). Die maten zijn al te groot voor standaard kettingen.

Tees

Donateur
@skodamichael de banden zijn vrijwel altijd breder dan de velgen (tenzij je heel smalle banden neemt die getrokken staan), dus het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een velg van 0.5J breder bij dezelfde band gaat aanlopen. MITS je niet een heel andere ET hebt, dan wordt t een ander verhaal

skodamichael

Senior Member
De et waarde is 40 en de voorgeschreven et is 41
Het enigste wat ik zou kunnen bedenken doen ze de 6.5J uit veiligheid hanteren om beschadigingen aan de velgen te voorkomen door de sneeuwkettingen?
Als dat het geval is zou ik lekker met mijn huidige velgen op wintersport gaan dan hoef ik alleen maar nieuwe banden aan te schaffen en geen nieuwe velgen dat scheelt weer een hoop geld en die wielen vind ik op zich niet lelijk als winterset.
Er liggen nu al season banden op maar daar ben ik geen voorstander van voor wintersport. 20250917_152909.jpg 20250917_154811.jpg

Tees

Donateur
De ET helpt nog een millimetertje de goede richting op, dat scheelt ;). Ik denk dat de kans dat dit gaat aanlopen en een 6.5J met dezelfde band niet minimaal is. En als je t zeker wilt weten is hier al genoemd: test t even uit in een weiland in de buurt. Hoef je niet straks in de sneeuw je af te vragen of t goed komt én je hebt al een keer geoefend met je nieuwe kettingen.

Frup

Forumguru
Hier ook de RUD Centrax loopvlakkettingen van Marktplaats. Gaan al drie jaar ongebruikt mee heen en weer. Maar áls je ze nodig hebt, zitten ze er in no-time op. Dat is soms lachen op een kettingplaats, als kettingen verplicht zijn en de meesten zitten te klooien met koude vingers.
Goeie tip van @Tees om even te testen. In mijn geval moest er een extra schakel tussen om het goed passend te krijgen.
Heb zelf een set stalen velgen met winterbanden. Ziet er niet uit, maar what the heck. Geen gedoe met bandenwissels.

• Leuk
Waarderingen: Tees

skodamichael

Senior Member
Ik heb inmiddels mijn orginele set van 7j verkocht en kan nu dus op zoek naar een nieuwe set van 6.5j et 41 ik gok dat de auto 4 jaar in bezit gaat zijn en 1 a 2 x per jaar gaan we naar de sneeuw dus dan is het zeker goed geregeld met de wielen/banden.
De banden worden waarschijnlijk de hankook w462 winter i*cept rs 3.
Deze komen goed uit de test en zijn nog redelijk betaalbaar.

MCMikeyJ

Nieuw lid
Heb inmiddels een set Passat Monterey 18” wielen 8.5J ET44. Met nog goede Sottozero 3 winterbanden. Ook een setje Thule / König loopvlakkettingen aangeschaft. Nu nog dakdrager en we kunnen in december weer richting de bergen

Bovenaan Onderaan