Sneeuwkettingen met 18" Alaris velgen

andrehj

Forumguru
deze keer ben ik het niet eens met je @andrehj :(
die hefboomwerking ja funest en zelfs gevaarlijk zijn.
wielen moet je op moment vast zetten!!

Maar ik gebruik em ook niet om de bouten vast te zetten, maar om veel te vaste bouten los te halen. Bovendien kan zelfs mijn vrouw met deze sleutel de bouten los krijgen.
En inderdaad, een houten plankje ligt ook nog in mijn kofferbak. Dat is ook nodig, want de standaard krik van Skoda heeft steunt slechts met een miniem oppervlak op de grond.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hephie

Lid
Ik heb even door alle posts heen gelezen, maar de meeste onderwerpen (om niet te zeggen allemaal...) gaan niet over sneeuwkettingen in combinatie met 18" Alaris.
Kan dit nu? of kan dit niet?
Ik vind perfect sneeuwkettingen voor de maat 225/40 R18, waar om zou je ze dan niet Mogen monteren?
 

Canon-Eye

Forumguru
Tip: de momentsleutel die ik een paar seizoenen geleden bij de Lidl heb gehaald, werkt alleen als zodanig bij vastzetten.

Bij het loshalen werkt de momentratel niet, zodat je dan maximaal kunt profiteren van de vrij lange arm als hefboom (veel langer in elk geval dan de ratel van mijn overigens prima doppendoos).
 

hemi24

Forumguru
Ik heb even door alle posts heen gelezen, maar de meeste onderwerpen (om niet te zeggen allemaal...) gaan niet over sneeuwkettingen in combinatie met 18" Alaris.
Kan dit nu? of kan dit niet?
Ik vind perfect sneeuwkettingen voor de maat 225/40 R18, waar om zou je ze dan niet Mogen monteren?

Wellicht omdat je dan het risico loopt delen van je carrosserie en/of je wielophanging en/of remleidingen te raken..?!?
 

ertromp

Forumguru
Ik heb even door alle posts heen gelezen, maar de meeste onderwerpen (om niet te zeggen allemaal...) gaan niet over sneeuwkettingen in combinatie met 18" Alaris.
Kan dit nu? of kan dit niet?
Ik vind perfect sneeuwkettingen voor de maat 225/40 R18, waar om zou je ze dan niet Mogen monteren?
Op jou risico mag het altijd.
Echter Skoda geeft daar geen goedkeuring op af.
Zoals @hemi24 aangeeft zal bij gebruik van kettingen met standaard schakelgrootte etc. het eea letterlijk en figuurlijk gaan wringen.
Maar ik zou zeggen als jij ze erop gooit en een flink stuk gestuurd hebt post hier je ervaringen kunnen we allemaal weer wat van leren :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rick

Senior Member
Ik heb even door alle posts heen gelezen, maar de meeste onderwerpen (om niet te zeggen allemaal...) gaan niet over sneeuwkettingen in combinatie met 18" Alaris.
Kan dit nu? of kan dit niet?
Ik vind perfect sneeuwkettingen voor de maat 225/40 R18, waar om zou je ze dan niet Mogen monteren?
Blijft inderdaad onduidelijk. Mijn logica: men zegt dat kettingen niet kunnen zodat ze zeker zijn dat er niemand aanspraak kan maken op vergoeding van schade als iemand bijv kettingen met belachelijke schakels gebruikt. Kettingen kunnen niet omdat ergens te weinig ruimte zit. Of rondom de band of achter de band. Rondom de band kan bij een niet verlaagde Olll nooit het probleem zijn. Daar zit heel veel ruimte en een verlaging heeft een groter effect op de ruimte rondom het wiel dan evt kettingen. Achter de band is logischer omdat de 18 inch velgen bredere banden hebben. Ik heb daarom kettingen gekocht die niet achter de band zitten (heb zelf rud centrax, maggi trakk kan ook). Blijft nog één risico over: bij zware stuuruitslag kunnen de schakels toch tegen de achterkant komen. Ik ga dus in de gaten houden dat ik niet vol in stuur.

Ben geen expert, maar dit klinkt in mijn ogen logisch. Kan iemand een gat schieten in deze redenering?
 

Pollewop

Forumguru
Kijk, wat betreft sneeuwkettingen om lage banden KAN er van alles, echter is het zo dat niet alle formaten worden gehomologeerd door de leverancier. In Duitsland (en in Oostenrijk en Zwitserland ook) dient Skoda aan te geven welke bandenmaat-ketting combinatie's ze hebben getest en "ondersteunen".
Als je in deze landen een ongeluk veroorzaakt en het blijkt dat de bandenmaat-Ketting combinatie niet is "goedgekeurd" door Skoda, ben je strafbaar, en kan het in het uiterste geval consequentie's hebben voor de verzekeringsdekking.
Ik heb nog even op een Duits Skoda forum gekeken... Daar is het duidelijk... Geen "Schneeketten für 18 Zoll"

Succes... :)
 

Rick

Senior Member
Die reactie had ik min of meer wel verwacht en begrijp ik ook goed. Ik weet van mezelf dat ik voorzichtig rij in de bergen en dat als er echt risico's zijn ik een hotelletje langs de weg pak. Ik denk dat je in haarspeldbochten geen maximale stuuruitslag nodig hebt. Daarnaast doen de remmen het nog steeds prima als je ondertussen met je kettingen je wielkasten kapot slaat :-)

@Pollewop interessant punt. Heb je een link voor mij naar dit forum? Zou het graag nalezen.
Verzekering valt volgens mij wel mee. Ik weet dat verzekeringen gewoon uitkeren als je bijvoorbeeld op zomerbanden in winterse omstandigheden een ongeluk veroorzaakt. Schuldbepaling is inderdaad een andere kwestie. Maar dit is feitelijk gelijk aan alle overtredingen incl te hard rijden en dat doet ook niemand toch...?

Mijn punt is dat op basis van (mijn) logica er geen fysieke reden is om aangepaste kettingen om 18 inch Alaris velgen te leggen. Ik zal nog eens testen thuis of er iets gaat aanlopen tegen de wielkasten als ik ze er omlaag en maximaal stuur.
 

mvneerbos

Senior Member
Daarnaast doen de remmen het nog steeds prima als je ondertussen met je kettingen je wielkasten kapot slaat :-)

Niet helemaal waar, spreek uit ervaring. Heb namelijk zelf met m'n vader op een erg steile bergweg gestaan met een kapotgeslagen remleiding doordat de sneeuwkettingen de binnenkant van de wielkast aan het vernielen waren. In dat geval kwam het door verkeerd gemonteerde ketting, maar het is wel degelijk mogelijk dus.

Wel leuk verhaal achteraf, berger die besneeuwde bergweg op moest van ongeveer 15% met een breedte van 1 personenauto. Hotel had een 4x4 VW Transporter geregeld om ons op te pikken met bagage. Die reed vervolgens zonder sneeuwkettingen volgas botsend sturen dmv de sneeuwwallen omhoog :nailbiting:
 

EdK

Forumguru
@Rick Met alle respect maar ik proef in je uitspraak dat mooi zijn bij jou belangrijker is dan veiligheid !?
En mocht ik het goed geproeft hebben dan hoop ik jou winterdag nooit tegen te komen op de wegen
 

Rick

Senior Member
Snap dat je dat denkt, maar tegendeel is waar. Punt is dat ik (en met mij meerdere) misschien wat naïef een mooie leaseauto bestel waarbij achteraf blijkt dat kettingen niet mogelijk zijn op 18 inch velgen. Ik probeer vervolgens te kijken welke opties ik heb om toch kettingen erop te leggen omdat ik regelmatig richting oostenrijk rij met liefst een vers pak poeder. Mijn analyse obv logica is dat het enige probleem is dat als je stuurt de ketting tegen de kast aan slaat. Dit ga ik dus een keer in nl testen. Werkt het niet dan moet ik andere opties zoeken. Mijn leasemaatschappij staat andere velgen iig niet toe.

Nu op naar de Kwikfit voor een setje winterbanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

030-NL

Lid
Zelf een O3 met 18" besteld. Voor op de wintersport moet de Maggi TRAK SPORT zijn werk gaan doen. Wel een stuk duurder, maar aangezien er geen ketting aan de achterkant van het wiel moet dit gaan werken.

"Zeer geschikt voor auto's waar geen sneeuwketting aan de binnenkant van de band gemonteerd mag worden zoals enkele type's van Ford, Saab, VW, Audi en Opel." (link)

trak-sport.jpg
 

Rick

Senior Member
Dat laatste. Wat betekent dat ik dus velgen en banden zelf kan aanschaffen... dus ik zoek eerst andere opties :-)
 

030-NL

Lid
Adviseer je contact op te nemen met sneeuwkettingen.com in Naarden. Jongens hebben mij al een aantal keer goed geholpen.
 
Bovenaan Onderaan