Sneeuwkettingen 235/50 R19 Kodiaq sportline Business

Hallo Kodiaq rijders,

Eind November komt mijn bestelde Skoda kodiaq sportline PHEV binnen en wil er met kerst mee op wintersport.
Hier liggen standaard 235/50 R19 banden op.
De Skoda Dealer en Skoda Service geeft aan dat er te weinig plaats is in de wielkast voor kettingen en daarmee sturen ze mij het bos in?

Zijn er wintersporters die mij kunnen aangeven hoe hun dit oplossen?

1. Dunne goedkope sneeuwkettingen kopen, omdat je ze verplicht moet hebben en hopen dat je ze nooit hoeft te gebruiken?
2. passen loopvlakkettingen wel, heeft iemand ervaring, maar veel duurder en als er schade is. wordt deze ook niet vergoed.

We spreken over een zakelijke lease, dus over 5 jaar gaat hij er weer uit.

Hopelijk zijn er mensen die mij hierin kunnen adviseren op basis van ervaring.

Groeten van Bram

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Welkom,

Da's wel een vreemd advies. Als je het mij vraagt zou ik ook niet graag met zulke banden zonder sneeuwkettingen het bos in gaan.

Velen waarderen het overigens als je jezelf en vooral je auto even voorstelt in de meet&greet

Ff serieus: ik kan je technisch niet helpen

de auto is zo besteld in standaard maat, ik kom er nu achter via de dealer dat het een uitdaging is met de sneeuwketting. (wie houd daar rekening mee) er zit een winterpakket bij het leasecontract maar krijg dezelfde maat winterbanden op de velg.

EdK

Forumguru
In algemeen staat (stond) in de manual met welke maat banden je sneeuwkettingen kunt gebruiken.
Lijkt me sterk dat dit er nu niet meer in staat !?
En dat zou de dealer ook moeten weten.....

Tees

Donateur
In de manual staat het volgende voor een Kodiaq. Alleen 17" velgen zouden dus officieel met sneeuwkettingen gebruikt mogen worden. Lijkt mij persoonlijk nogal onwaarschijnlijk dat loopvlakkettingen niet zouden passen, maar je weet t pas echt als je t probeert.
c6898afe3211902eed8b72a4b6cb17de.jpg

Even doorgerekend: jouw 19 inch velgen + banden hebben een theoretische diameter van 717.6 mm, de gespecifiseerde 17" 711.3 mm. Dus 6 mm diameter oftewel 3 mm straal verschil. Als bij de 17" 13mm schakels toegestaan zijn, zou je dus met die 19" weg moeten kunnen komen met 10mm schakels. Let wel: theoretisch!

Dank je @Tees, daarom vraag ik ook naar ervaringen, dit zou het voor mij een stuk eenvoudiger maken.
Loopvlakkettingen zijn geen goedkope producten om even te testen helaas

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Volgens mij zijn er prima loopvlakkettingen op de markt die schakels hebben van 10 mm. Grote kans dat die werken.

PizzaPieter

Donateur
Ik ben bang dat ik dat concept dan niet voldoende ken......

Maar als loopvlakkettingen zo breed zijn als de band en de hoogte neemt over de hele breedte, kan het alsnog de toegenomen omtrek over de hele breedte zijn die een probleem veroorzaakt bij in en uitdraaien.

Arjan1985

Forumguru
Immer gerade aus dan. Maar ik snap jou punt wel. Inderdaad met volledig in en uit draaien wel kans op raken.

Ik zou gewoon eens die kettingen kopen of lenen en eens kijken hoe het bevalt. Even in het gras rijden

Bovenaan Onderaan