SmartGate via WiFi Direct lukt niet

Xander

Senior Member
Ik heb een probleem bij het opzetten van een verbinding met de SmartGate via WiFi Direct. Via WiFi werkt het vlekkenloos, maar het probleem daarbij is dat de telefoon dan geen werkende internet verbinding heeft. WiFi Direct zou de oplossing moeten zijn. Dit is wat er in de handleiding staat:

Verbinding met SmartGate via Wi-Fi Direct

Deze manier van verbinden is bedoeld voor communicatieapparaten en applicaties
die een verbinding via Wi-Fi Direct ondersteunen.
Verbinding opbouwen
  1. Het contact inschakelen.
  2. Op het aan te sluiten apparaat de ŠKODA-applicatie met ondersteuning voor een verbinding via Wi-Fi Direct starten.
  3. In de applicatie de verbindingsfunctie (bv. "Connect") kiezen, deze start het zoeken naar beschikbare apparaten die Wi-Fi Direct ondersteunen.
  4. In het menu met gevonden netwerken het menupunt met "SmartGate_..."1) kiezen.
  5. De pincode ingeven (af fabriek is als wachtwoord de laatste zes cijfers van het chassisnummer ingesteld).
Wilt u de verbinding met SmartGate in een andere wagen opbouwen, dan
moet na het starten van de applicatie eerst de voorgaande verbinding worden
verbroken door de verbreekfunctie (bv. "Disconnect") te kiezen.

Verbinding verbreken
De verbinding kan op een van de volgende manieren worden verbroken.
  1. In de applicatie wordt de verbreekfunctie (bv. "Disconnect") gekozen.
  2. Door het uitschakelen van de Wi-Fi Direct-verbinding in het aangesloten apparaat.
  3. Door het uitschakelen van het contact gedurende meer dan 5 seconden (bij wagens met een startknop door het afzetten van de motor en het openen van het bestuurdersportier).
Automatische verbinding
Werd het communicatieapparaat al eens eerder met SmartGate verbonden,
dan wordt de verbinding na het starten van de applicatie automatisch hersteld.​

Dat lijkt behoorlijk rechttoe rechtaan, maar als ik bovenstaande stappen volg krijg ik echter geen SmartGate netwerk te zien (bij stap 4). Ik gebruik een Android toestel met Android 5.1 erop. Er zullen niet veel O3 rijders zijn met SmartGate, maar het worden er vast steeds meer en hopelijk komt hier ooit een antwoord op :dankje:
 

Figaro75

Senior Member
Ik heb SmartGate in mijn Fabia maar ik snap niet wat je wil bereiken.
Zelf verbind ik gewoon via wifi en heb via 4G internet op mijn telefoon.
 

Badsloefke

Forumguru
Ik krijg mijn Smartgate niet werkend in mijn rs... Dacht zal eens zien toen ik uw topic zag... Dat paswoord zou nr wagen moeten zijn maar da werkt niet... Eens mee naar de dealer gaan zeker zoals handleiding zegt ?
 

Figaro75

Senior Member
Moeten wel allemaal als hoofdletter worden ingevoerd anders werkt het niet.

Maar idd eerst VIN nummer, daarna moet je van de app het wachtwoord wijzigen en kan je kiezen wat je wil.
 

Figaro75

Senior Member
Ik moest trouwens het hele VIN-nummer gebruiken en niet alleen de laatste 6 zoals in het eerste bericht staat. Dus zoals die helemaal achter de voorruit staat.
 

Xander

Senior Member
Bij gebruik van WiFi moet je het hele VIN-nummer gebruiken inderdaad. Als je WiFi Direct gebruikt, dan alleen de laatste 6 getallen.
 

Xander

Senior Member
Ik heb SmartGate in mijn Fabia maar ik snap niet wat je wil bereiken.
Zelf verbind ik gewoon via wifi en heb via 4G internet op mijn telefoon.
Los van het geen-internet probleem heb ik het probleem dat Android niet automatisch een connectie maakt met WiFi-netwerken waarbij internet niet werkt. Misschien dat iemand dit weet te omzeilen?
 

michaelh

Nieuw lid
Ik heb gisteren van Skoda Octavia combi, prachtige auto in race blue!
En ik heb gisteren ook een poging gedaan om te werken met de smartgate apps.
Maar ik kreeg geen connectie tussen de auto en mijn iphone. Ik doe waarschijnlijk iets fout.
Kan iemand mij vertellen hoe het moet?
Ik heb in het menu van de Columbus de opties WLAN en Hotspot. Moet ik daar connecteren met de WLAN?(ik kan het pasw en wifi naam daar zelf aanpassen)
Of moet ik op zoek naar een andere wifi netwerk? Ik las ergens iets van een smartgate-wifi-signaal? En het paswoord daarvan zou men VIN-nummer zijn?
Of ben ik helemaal verkeerd bezig...
De Smartlink via de usb kabel werkt wel.
 

Xander

Senior Member
Als je SmartGate hebt, dan zendt de SmartGate module na het aanzetten van het contact een wifi signaal uit. Er is dan een SSID zichtbaar als je op je telefoon kijkt bij wifi-netwerken.

SmartGate is echter niet standaard. Kijk een onder de passagiersstoel, daar zit de SmartGate module.
 

michaelh

Nieuw lid
Als je SmartGate hebt, dan zendt de SmartGate module na het aanzetten van het contact een wifi signaal uit. Er is dan een SSID zichtbaar als je op je telefoon kijkt bij wifi-netwerken.

SmartGate is echter niet standaard. Kijk een onder de passagiersstoel, daar zit de SmartGate module.


Het is zit er zeker in, staat op men bestelbon ;) Tenminste dat is nog geen garantie maar ik neem aan dat ze het niet vergeten zijn.
 

michaelh

Nieuw lid
Bij mij is het gisteren gelukt, na aanzetten contact kwam de smartgate wifi erbij en kon ik inloggen met VIN nummer als paswoord. Daarna vraagt hij trouwens wel om het paswoord te veranderen. En de apps werken allemaal direct. En hij verbind ook elke automatisch nu.
Het beste is dat men 4g gewoon blijft werken. Dus hoe dat dan werkt weet ik ook niet maar het werkt!
 

Badsloefke

Forumguru
Bij mij is het gisteren gelukt, na aanzetten contact kwam de smartgate wifi erbij en kon ik inloggen met VIN nummer als paswoord. Daarna vraagt hij trouwens wel om het paswoord te veranderen. En de apps werken allemaal direct. En hij verbind ook elke automatisch nu.
Het beste is dat men 4g gewoon blijft werken. Dus hoe dat dan werkt weet ik ook niet maar het werkt!
Bij mij lukt dit dus niet op mijn iPhone m pakt die VIN code niet aan...
Denk dak die bij de dealer eens zal moeten laten resetten als dit mogelijk is
 
Hi @Xander soort gelijk probleem had ik ook in mijn O3. In de topic "Help! Geen wifi connectie in my2016 O3" staat een handleiding hoe je dit wel voor elkaar krijgt. Ik weet niet hoe je een link van een forum kan posten...
 
Bovenaan Onderaan