Slotbout nuttig?

Ik merkte gister op dat er geen slotbouten op mijn 17 inch Pallas velgen zitten.
Heeft het zin om Slotbouten aan te schaffen?

Ik denk zelf dat het niet zoveel zin heeft om de volgende redenen.
De dieven die het op velgen hebben gemunt zijn geen gelegenheidsdieven, zij zullen wel wat gereedschap bij zich hebben oa. ook universele sleutels of iets dergelijks om slotbouten los te draaien.
Ten tweede, op de auto zit een klasse 3 alarm met hellingdetectie, deze zou moeten afgaan als de auto wordt opgekrikt?

Kensel

Forumguru
Ik zit hier zelf ook over te twijfelen, maar denk dat ik er wel slotbouten opzet.
Ik heb zelf ook 17 inch onder de auto en ook de hellingdetectie etc, maar met slotbouten zullen ze wel net wat meer tijd nodig hebben om ze eraf te krijgen gok ik.
En daar bovenop denk ik dat ik me geen bult val aan slotbouten, zo kosten gelukkig niet de hoofdprijs ;)

Chatslet

Forumguru
Slotbouten is onzin: We nemen een hamer, een ratel en een doppenset. Pak een dop die net niet op de slotbout past en sla deze met de hamer op de slotbout. Een flinke tik is genoeg. Je kunt nu met de ratel de slotbout los draaien.

MarcoO2

Forumguru
Tsja, maar dan moet die dief wel dat hele zootje gereedschap bij zich hebben.

Ik zie het iets genuanceerder: met slotbouten voorkom je een snelle diefstal van je velgen. Maar als iemand ze perse wil hebben, dan voorkomt ook een slotbout dat niet. Zie het als goede sloten op je deuren: een echte inbreker komt bijna overal binnen, maar je maakt het wel een stukkie moeilijker.

darkprojectx

Forumguru
Slotbouten krijg je los als je dat echt wilt, maar verzekeringstechnisch kun je wel aan tonen dat je er alles aan hebt gedaan om diefstal te voorkomen.

Chatslet

Forumguru
Laat dit nu juist de standaard uitrusting van de dievengilde zijn. Wielbouten zijn niet altijd de zelfde grote dus de wielsleutel uit de kofferbak werkt niet op iedere auto. Ze nemen dus een doppenset + ratel mee zodat ze altijd de juiste maat hebben om de boel even snel los te kunnen trekken. Zit zo'n wielbout een beetje vastgerot, dan pakken ze een hamer en geven ze een klap op de ratel zodat de wielbout alsnog los komt.
Twee jaar geleden hebben we hier in de buurt bijna iedere week wel weer een auto op houten klosjes zonder velgen gehad. Uiteindelijk zijn mensen camera's gaan plaatsen en hebben we kunnen zien hoe ze te werk gingen. Alle velgen verdwenen in een busje met oost europees kenteken. Politie heeft ze nooit kunnen pakken want kenteken zou niet traceerbaar zijn.

Antera

Donateur
er zijn speciale setje leverbaar voor slotbouten te verwijderen bij slotje kwijt. En goede accutol met slagmoment en klaar is je. Ligt het er net zo snel weer onderuit

Jasper02

Banned
Ze hebben wel degelijk nut. Een persoon zit vaak niet te wachten op onhandig gedoe en gedraai. In mjnn tijd dat ik werkzaam was bij een velgenbedrijf nooit iemand gehad waarvan de velgen met slotbout zijn gestolen en wel wekelijks een diefstal zonder slotbout. Met slotbout pakken ze toch eerder die van de buurman fie ze niet heeft. Het is namelijk niet dat ze 1 bout op een alternatieve manier moeten verwijderen maar 4! Ik zeg zeker doen!

Chatslet

Forumguru
Tja, aan de andere kant, ik heb gezien hoe "makkelijk" ze er af gaan dus ik geloof niet zo in de preventieve werking er van. En dan zal je net zien als je langs de snelweg staat met een lekke band: Rara, waar is nou toch dat speciale dopje van de slotbouten? De vorige keer zat ie nog bij het boordgereedschap onder het reserve wiel, dat heb ik nog gecontrolleerd voordat ik de auto naar de garage bracht om de zomerbanden er onder te laten zetten...

hemi24

Forumguru
1. Wat is de meerprijs van de slotbouten t.o.v. de 4 velgen inclusief banden.
2. Als je een goed vertrouwen hebt in de medemens kun je er ook voor kiezen om je auto niet op slot te doen. M.a.w.: Het is ook voor je eigen gemoedsrust...

Cordoba

Forumguru
Het idee dat ik al had (waarom auto dan wel op slot), is al door hemi genoemd. Het mooiste voorbeeld daarvan heb ik jaren terug meegemaakt toen ik bij een maatje op bezoek was. We stonden voor zijn huis nog even te wachten op iemand die elk moment kon komen, om samen te gaan stappen, toen een meisje aan kwam rijden in een Colt, die parkeerde en wat uit de kofferbak pakte, en vervolgens zat de auto op slot, met de sleutels in de auto. Ze kwam vragen, of wij konden helpen om de auto open te krijgen. Ik had in Den Haag een aantal keren op een afstandje gezien hoe de politie-sleepdienst dit aanpakte, en vroeg of m'n maatje een metalen strip in huis had van de juiste afmetingen. Vijf minuten zoeken naar een geschikte strip, en 1 minuut nodig voor de uitleg, en 5-6 seconden voor de uitvoering door iemand die het nog nooit had gedaan. Auto open zonder schade. :ahum: Meisje blij, en tegelijk was ze zich rot geschrokken dat het zo makkelijk was.

Wat de slotbouten betreft: die sletuel heb ik altijd op een vaste plek in de auto liggen, alleen als de wielen er in de garage af moeten, leg ik de 'sleutel' in het doosje waar ook de originele bouten inzitten in het zicht voor de monteur.

Chatslet

Forumguru
Toch zal ik persoonlijk liever in een knap alarm investeren. Zo eentje met omgevingsradar die al begint te loeien als de dievengilde naast de auto staat. Vind het te riskant met die slotbouten, Ze hebben je velgen er zo onder vandaan en als je zelf eens wat moet doen en het verloopstukje is kwijt dan zit je met de narigheid. Bovendien kijkt de verzekering niet naar wel of geen slotbouten. Je premie wordt berekend aan het aantal kilomters per jaar, het postcode gebeid waar je woont, de motorinhoud en gewicht van je auto en de SCM alarm klasse.
Ook als je velgen gejat zijn kijken ze niet naar slotbouten, dan is het gewoon heel simpel: Is de auto all risk verzekerd? Check. Is er een bon van de velgen aanwezig? Check. Zijn de velgen er onder vandaan gehaald? Check. Is het bedrag van meeverzekerde accesoires hoger of gelijk aan de waarde van alle achter af in de auto aangebrachte accesoires plus de waarde van de velgen? En dit is dus het punt waar je je polis op moet controleren want navigatie, DVD speler voor de kids, car kit, misschien nog een subwoofer en versteker das dan ineens erg veel geld bij elkaar en dan nog die velgen er bij, das toch wat meer dan de 1500 euro die we ergens in de kleine lettertjes verstopt hebben dus blijft er niet veel over, en dan nog het eigen risico er van af, nou meneer, we zullen de resterende EUR 3,75 op uw rekening over maken. We halen er alleen wel even een jaartje no-claim vanaf.

Jasper02

Banned
Toch zal ik persoonlijk liever in een knap alarm investeren. Zo eentje met omgevingsradar die al begint te loeien als de dievengilde naast de auto staat. Vind het te riskant met die slotbouten, Ze hebben je velgen er zo onder vandaan en als je zelf eens wat moet doen en het verloopstukje is kwijt dan zit je met de narigheid. Bovendien kijkt de verzekering niet naar wel of geen slotbouten. Je premie wordt berekend aan het aantal kilomters per jaar, het postcode gebeid waar je woont, de motorinhoud en gewicht van je auto en de SCM alarm klasse.
Ook als je velgen gejat zijn kijken ze niet naar slotbouten, dan is het gewoon heel simpel: Is de auto all risk verzekerd? Check. Is er een bon van de velgen aanwezig? Check. Zijn de velgen er onder vandaan gehaald? Check. Is het bedrag van meeverzekerde accesoires hoger of gelijk aan de waarde van alle achter af in de auto aangebrachte accesoires plus de waarde van de velgen? En dit is dus het punt waar je je polis op moet controleren want navigatie, DVD speler voor de kids, car kit, misschien nog een subwoofer en versteker das dan ineens erg veel geld bij elkaar en dan nog die velgen er bij, das toch wat meer dan de 1500 euro die we ergens in de kleine lettertjes verstopt hebben dus blijft er niet veel over, en dan nog het eigen risico er van af, nou meneer, we zullen de resterende EUR 3,75 op uw rekening over maken. We halen er alleen wel even een jaartje no-claim vanaf.

Vraag me af wat voor verzekering je hebt met zo een hoge eigen risico

Ik denk dat slotbouten absoluut afschrikken aan diegene die snel iets wil stelen.
Maar ook met slotbouten kan een wiel gestolen worden natuurlijk.
Als men echt wil lukt alles.. toch?

Bij ons op de zaak worden alle nieuwe auto’s gelijk voorzien van slotbouten.
Het scheelt toch weer een paar setjes per jaar die minder gestolen worden!

Kleine tip, laat je slotbout zichtbaar.
Het is iets minder fraai, maar daarmee voorkom je de schade van het loswippen van de dopjes.

Chatslet

Forumguru
Vraag me af wat voor verzekering je hebt met zo een hoge eigen risico

Een hele normale verzekering met een heel normaal eigen risico. Ik zal het eens voor rekenen:
Laten we het op zo'n 1300 euro aan accesoires houden, standaard is 1500 euro aan accesoirces meeverzekerd. Velgen plus banden zal iets van 900 euro zijn dus kom je daar met 700 euro boven. De verzekering gaat dan dus maar 200 euro willen vergoeden. Eigen risico begint bij vrijwel iedere autoverzekering met 150 euro en kun je in stappen van 50 euro verhogen of verlagen om goedkoper dan wel duurder af te zijn met je premie. Laten we uitgaan van een eigen risico van 150 euro. Dan krijg je dus 50 euro vergoed en kost het je een jaar no claim en kun je vervolgens uit eigen zak 850 euro bij leggen voor nieuwe velgen plus 30 euro voor een nieuw setje slotbouten.
Voor dat bedrag heb ik een klasse 3 alarm op me auto en heb ik nog geld over om voor ieder wiel een wielslot/wielklem te kopen.

Noord26

Forumguru
Sinds wanneer zijn velgen en banden accessoires? Zonder dit doet je auto namelijk niet zoveel.

Met een beetje verzekeringen vergelijken kom al snel uit op een verzekering zonder eigen risico en no-claim garantie. Of anders (net als mij) onderhandel je dat erbij voor hetzelfde geld met eigen risico en geen no-claim garantie. En er zijn tegenwoordig ook verzekeringen die niet werken met het bonus-malus systeem. En als je schade claimt gaat er niet maar 1 jaartje vanaf, maar denk eerder aan een jaartje of 6.. ;)

Jasper02

Banned
Een hele normale verzekering met een heel normaal eigen risico. Ik zal het eens voor rekenen:
Laten we het op zo'n 1300 euro aan accesoires houden, standaard is 1500 euro aan accesoirces meeverzekerd. Velgen plus banden zal iets van 900 euro zijn dus kom je daar met 700 euro boven. De verzekering gaat dan dus maar 200 euro willen vergoeden. Eigen risico begint bij vrijwel iedere autoverzekering met 150 euro en kun je in stappen van 50 euro verhogen of verlagen om goedkoper dan wel duurder af te zijn met je premie. Laten we uitgaan van een eigen risico van 150 euro. Dan krijg je dus 50 euro vergoed en kost het je een jaar no claim en kun je vervolgens uit eigen zak 850 euro bij leggen voor nieuwe velgen plus 30 euro voor een nieuw setje slotbouten.
Voor dat bedrag heb ik een klasse 3 alarm op me auto en heb ik nog geld over om voor ieder wiel een wielslot/wielklem te kopen.

Waarom 200 vergoeden als je voor 1500 bent verzekerd? Ik weet trouwens niet of velgen en banden wel als accesoires worden gezien bij een verzekering, anders zou je uitlaat, spiegels en deurklink en alles ook als accesoires moeten worden gezien.

Ik weet er het fijne niet van af. Maar voor 4 tientjes aan slotbouten.en dat ze dan verder lopen zou ik het wel weten. Een alarm is nog minder werk op uit te schakelen.

Chatslet

Forumguru
Velgen zijn accesoires op het moment dat ze niet fabrieks-af op de auto zitten of boven op de kale catalogusprijs komen. Dus, wordt een bepaald type standaard met stalen velgen aangeboden en kun je voor een meerprijs lichtmetalen velgen nemen dan zijn je velgen accessoires. Het zelfde voor wanneer je zelf achteraf velgen aan schaft. En ja het klinkt belachelijk maar het is zo, net zoals dat je premie berekend wordt aan de hand van je postcode gebied, die is namelijk hoger wanneer je bijvoorbeeld in de wijk Schiemond in Rotterdam woont dan wanneer je in het Friesche dorpje Buitenpost woont.
En ja, je kunt inderdaad een lager eigen risico nemen zoals ik al aan gaf en inderdaad een no-claim beschermer is ook mogelijk. Dat had je dan in mijn rekenvoorbeeld 150 euro minder gekost en je had je no-claim behouden maar dan kun je nog steeds 730 uit eigen zak euro neer tellen.
Wat ik dus probeer aan te geven, kijk heel goed in je polis voorwaarden hoe dingen gedefineerd worden en of je eventueel extra modules nodig hebt zoals een module die extra dekking bied voor accesoires.
Wat beteft bonus malus, de jaren die er van af gaan hangen af van de hoogte van de claim en de hoogte van de uitkering, maar inderdaad je wordt hoe dan ook genaaid. Maar dat is net zo goed bij een verzekeraar zonder bonus-malus systeem (Dit-Zo?) Die werken namelijk met een collectieve korting die ze baseren op het totale aantal claims. Het 1e jaar krijg je geen korting, het 2e jaar wel maar die korting is gebaseerd op de claims van het voorgaande jaar. Waren er veel claims dan is die korting dus laag. Heb je dan vervolgens weer schade, dan ben je je korting voor het jaar daar op weer kwijt. Misschien interessant als je net 2 jaar rond rijd, maar als je een flink aantal schade vrije jaren hebt opgebouwd ben je elders goedkoop uit. Overigens tellen de jaren die je lease rijd ook mee als schade vrije jaren en daar kun je bij de leasemaatschappij gewoon een bewijsje voor vragen.

Dus om terug te komen op de discussie: Slotbouten boeien niet voor de verzekering, de preventieve werking is nihil omdat de dievengilde ze er met een enkele tik van de hamer af kan draaien en als je het opzet stukje kwijt bent, dan ban je er doodziek van als je met een lekke band staat. En misschien ben je er zelf zuinig op, maar wat als het bij de bandenboer kwijt raakt bij de winter/zomer bandenwissel?
Dus daarom investeer ik liever in een knap alarm. Vanaf 450 euro heb je er een klasse 3 gecertificeerd alarm op en ja das duurder in aanschaf dan slotbouten maar de afschrikkende werking is veel groter en voorkomt in zekere mate ook dat er in je auto ingebroken wordt of dat de gehele auto gejat wordt. Bovendien wordt je verzekeringspremie lager waardoor het zich op lange termijn zal terugverdienen. Dus, kost wat, maar dan heb je ook wat.

Bovenaan Onderaan