Velgen zijn accesoires op het moment dat ze niet fabrieks-af op de auto zitten of boven op de kale catalogusprijs komen. Dus, wordt een bepaald type standaard met stalen velgen aangeboden en kun je voor een meerprijs lichtmetalen velgen nemen dan zijn je velgen accessoires. Het zelfde voor wanneer je zelf achteraf velgen aan schaft. En ja het klinkt belachelijk maar het is zo, net zoals dat je premie berekend wordt aan de hand van je postcode gebied, die is namelijk hoger wanneer je bijvoorbeeld in de wijk Schiemond in Rotterdam woont dan wanneer je in het Friesche dorpje Buitenpost woont.
En ja, je kunt inderdaad een lager eigen risico nemen zoals ik al aan gaf en inderdaad een no-claim beschermer is ook mogelijk. Dat had je dan in mijn rekenvoorbeeld 150 euro minder gekost en je had je no-claim behouden maar dan kun je nog steeds 730 uit eigen zak euro neer tellen.
Wat ik dus probeer aan te geven, kijk heel goed in je polis voorwaarden hoe dingen gedefineerd worden en of je eventueel extra modules nodig hebt zoals een module die extra dekking bied voor accesoires.
Wat beteft bonus malus, de jaren die er van af gaan hangen af van de hoogte van de claim en de hoogte van de uitkering, maar inderdaad je wordt hoe dan ook genaaid. Maar dat is net zo goed bij een verzekeraar zonder bonus-malus systeem (Dit-Zo?) Die werken namelijk met een collectieve korting die ze baseren op het totale aantal claims. Het 1e jaar krijg je geen korting, het 2e jaar wel maar die korting is gebaseerd op de claims van het voorgaande jaar. Waren er veel claims dan is die korting dus laag. Heb je dan vervolgens weer schade, dan ben je je korting voor het jaar daar op weer kwijt. Misschien interessant als je net 2 jaar rond rijd, maar als je een flink aantal schade vrije jaren hebt opgebouwd ben je elders goedkoop uit. Overigens tellen de jaren die je lease rijd ook mee als schade vrije jaren en daar kun je bij de leasemaatschappij gewoon een bewijsje voor vragen.
Dus om terug te komen op de discussie: Slotbouten boeien niet voor de verzekering, de preventieve werking is nihil omdat de dievengilde ze er met een enkele tik van de hamer af kan draaien en als je het opzet stukje kwijt bent, dan ban je er doodziek van als je met een lekke band staat. En misschien ben je er zelf zuinig op, maar wat als het bij de bandenboer kwijt raakt bij de winter/zomer bandenwissel?
Dus daarom investeer ik liever in een knap alarm. Vanaf 450 euro heb je er een klasse 3 gecertificeerd alarm op en ja das duurder in aanschaf dan slotbouten maar de afschrikkende werking is veel groter en voorkomt in zekere mate ook dat er in je auto ingebroken wordt of dat de gehele auto gejat wordt. Bovendien wordt je verzekeringspremie lager waardoor het zich op lange termijn zal terugverdienen. Dus, kost wat, maar dan heb je ook wat.