Sleutels en personalisering

Hallo allemaal, sinds enkele dagen rijden we in onze nieuwe Karoq. En dat na 12 jaar Yeti....
Inmiddels ia alles wel duidelijk, maar er is één vraag waarop de dealer ook geen antwoord weet.
Mijn vrouw en ik hebben elk een apart account opgevoerd in Skoda Connect en we zijn ook beiden in de auto aangemeld als gebruiker.
Als ik mijn eigen account kies wordt mijn profiel geladen en worden temperatuur, sfeerverlichting, spiegels en de stoelen op mijn voorkeuren ingesteld.
Evenzo als mijn vrouw kiest voor haar account.

Bij de Yeti stelden de stoelen en spiegels zich in al naar gelang met welke sleutel de auto geopend werd.

Op de een of andere manier lijkt dit in de Karoq zo niet te werken. Pas als je in de auto voor een gebruiker kiest wordt alles goed ingesteld.
Kunnen de sleutels niet vast aan een account gekoppeld worden ?

Ergens in de schermen staat een "vinkje" dat het laatst gebruikte profiel wordt opgeslagen in de gebruikte sleutel.
Maar ja, als we allebei instappen hebben we allebei een sleutel aan onze sleutelbos en dan weet je maar nooit op welke sleutel Kessy het eerste reageerde en in die sleutel wordt dus het laatst gebruikte profiel opgeslagen..... Dat kan dus wel de verkeerde sleutel zijn.

Je zou dit misschien op kunnen lossen door Kessy te deactiveren en de auto gewoon met een druk-op-de-sleutel te openen. Dan is duidelijk welke sleutel gebruikt werd. Maar Kessy definitief uitschakelen gaat niet.

Wie weet een oplossing...
 

Rallye

Forumguru
Eigenlijk zou de stoelinstelling etc. al goed hebben voor je gaat zitten. Reageren op de sleutel in plaats van het (na het gaan zitten) ingestelde account lijkt wel voor de hand te liggen. Maar zo gaat het dus niet, ook niet bij de Golf, zo begreep ik pas.

Er zit echter wel een koppeling met de sleutel, zo begrijp ik nu (je zegt: “Ergens in de schermen staat een "vinkje" dat het laatst gebruikte profiel wordt opgeslagen in de gebruikte sleutel.”). Goed om te horen.

Ik weet dat er hoesjes voor Kessy-sleutels te koop zijn die alle straling tegenhouden. Als degene die niet rijdt zo’n hoesje gebruikt reageert de auto op de juiste sleutel. Dat is het enige dat ik kan bedenken.
 

Antera

Donateur
In de nieuwe modellen zou dit vanzelf moeten gaan als je met de betreffende sleutel instapt en met het account gekoppeld is. Wel moet je ervoor zorgen dat je met 1 sleutel de auto in gaat. Ga je met 2 sleutels is het maar net welke hij het eerste herkent.

werkt het dan nog niet contact me even als je wilt op whatsapp 06 15228709
 
Dank voor jullie reacties. Ik snap het systeem en begrijp uit jullie reacties dat het goed werk als je maar met één sleutel tegelijk de auto benadert. Maar ja, als mijn vrouw en ik samen met de auto weg gaan hebben we natuurlijk allebei de sleutel aan de sleutelbos en dan is het maar net welke sleutel als eerste herkend wordt door KESSY.
Volgens mij werkt KESSY pas van dichtbij. Ik ga eens proberen wat er gebeurt als je de auto gewoon met een druk op de knop van grotere afstand opent...
 

Bakkertje

Forumguru
@Karocker heb je al geprobeerd om de sleutel aan het stoelgeheugen te koppelen?
Verder staat er bij mij in het personalisatie menu de optie om een sleutel dynamisch of fixed te koppelen.

Maar om heel eerlijk te zijn was het instellen 1 van de weinige dingen waarvoor ik de handleiding heb moeten kijken.

Verder heb ik het idee dat de auto het profiel selecteert afhankelijk van met welke sleutel de bestuurdersdeur geopend wordt, dus tenzij je met 2 mensen tegelijk door de bestuurdersdeur probeert de auto binnen te komen (of je hebt beide sleutels op zak natuurlijk), maar anders zou de sleutel waarmee de bestuurdersdeur geopend wordt bepalend moeten zijn volgens mij.
 

EdZ

Donateur
Volgens mij detecteert hij de sleutel aan de bestuurderszijde als "de dichtsbijzijnde". Nu heb ik de sleutels sowieso losgekoppeld omdat we met drie personen twee sleutels gebruiken. De keuze maken we dan via de knopjes op de stoel. Overigens geldt dat voor de stoel/spiegels, we hebben geen profielmogelijkheid in de Columbus.
 

wakkie

Senior Member
Inderdaad. Als je de deur aan de bestuurderszijde opent, dan wordt de sleutel herkend en worden de instellingen gedaan. Open je de deur aan de passagierszijde met dezelfde sleutel dan gebeurt er niets. De instellingen van de vorige sleutel blijven intact. Het is wel oppassen als je met twee sleutels in de auto stapt en degene die het eerste aan de passagierszijde instapt deze ”voorrang” heeft. Dan moet je in het display alsnog de goede sleutel (via je naam) activeren. Ook speelt nog een rol of de auto is afgesloten op niet. Mijn partner en ik sluiten daarom de auto altijd af ook als hij in de garage staat. Werkt perfect!
 
Laatst bewerkt:

wakkie

Senior Member
Volgens mij detecteert hij de sleutel aan de bestuurderszijde als "de dichtsbijzijnde". Nu heb ik de sleutels sowieso losgekoppeld omdat we met drie personen twee sleutels gebruiken. De keuze maken we dan via de knopjes op de stoel. Overigens geldt dat voor de stoel/spiegels, we hebben geen profielmogelijkheid in de Columbus.
Ik heb drie sleutels. De derde sleutel gebruik ik enkel als ik voor een beurt naar de garage moet, anders “gooien” de monteurs het hele profiel door elkaar
 

Bakkertje

Forumguru
@wakkie dat is een goeie inderdaad, ik ga er geen 3e sleutel voor aanschaffen, maar kan hem natuurlijk met de sleutel van mijn vrouw naar de dealer brengen ;)
 

dirkie996

Forumguru
Bij mij wordt de zetel aangepast, zodra je de deur opent ( bestuurderszijde). Wanneer we allebei onze persoonlijke sleutel bij hebben, blijft de passagier, bij instappen enkele meters verder van de wagen, zodat de wagen eerst de sleutel herkent van de bestuurder
 
Dank voor al jullie input en reacties. Ik ben het "probleem" stap-voor-stap aan het uitpluizen. Gisteren met de sleutel en profiel van mijzelf uitgestapt en vanmorgen ingestapt met de sleutel van mijn vrouw. En inderdaad wordt dan mijn vrouw welkom geheten en haar profiel ingesteld.
De profielen zijn dus gekoppeld aan de bijbehorende sleutels.

Mijn volgende probeersel wordt nu om met de twee sleutels op zak naar de auto te gaan. Het indrukken van de sleutel reageert van grotere afstand dan KESSY, dus ik verwacht dat de sleutel die van afstand wordt ingedrukt de keuze van het profiel bepaalt.

@wakkie: kun je niet gewoon een PIN-code op je eigen profiel zetten. Dan kunnen ze volgens mij alles wel anders instellen, maar níet je profiel verkl*ten.
 

wakkie

Senior Member
@wakkie: kun je niet gewoon een PIN-code op je eigen profiel zetten. Dan kunnen ze volgens mij alles wel anders instellen, maar níet je profiel verkl*ten.
Ik ben het in het systeem nog niet tegengekomen dat je het e.e.a. met een pincode kunt beveiligen. Ook in de handleiding ben ik het niet tegengekomen.
 

Gbn

Actief lid
stoel geheugen - profiel - sleutel koppeling, ik dacht dat bij het opslaan van het stoel-geheugen, je ook de sleutel 1x moest activeren (sorry, is bijna 4 jaar geleden).
ik dacht geheugen opslaan en deur op slot, of van slot met de sleutel, dat zorgt ervoor dat de geheugen plek van de stoel, gelinked wordt aan de sleutel.
Gerard
 

Antera

Donateur
Inderdaad. Als je de deur aan de bestuurderszijde opent, dan wordt de sleutel herkend en worden de instellingen gedaan. Open je de deur aan de passagierszijde met dezelfde sleutel dan gebeurt er niets. De instellingen van de vorige sleutel blijven intact. Het is wel oppassen als je met twee sleutels in de auto stapt en degene die het eerste aan de passagierszijde instapt deze ”voorrang” heeft. Dan moet je in het display alsnog de goede sleutel (via je naam) activeren. Ook speelt nog een rol of de auto is afgesloten op niet. Mijn partner en ik sluiten daarom de auto altijd af ook als hij in de garage staat. Werkt perfect!

Dat is niet helemaal waar. Kessy zit ook rechts en de auto zal dan ook reageren op de sleutel aan de passagiersKant. Heb er de nodige gecodeerd ervoor en getest via de bijrijderszijde. Zolang de sleutel maar uit de aut is geweest maakt het niet uit via welke deur je in wilt stappen
 
@Gbn: Inderdaad werkte het bij onze eerdere Yeti zo. Je kon stoel(geheugen) aan sleutel koppelen. Nu vind ik die optie nergens meer.
@Antera: Kessy werkt inderdaad op beide voordeuren. We lossen het "probleem" op door gewoon van een afstand waarop Kessy nog niet werkt de deur met een druk op de goede sleutel te ontgrendelen. En ach, wat heet "probleem" :-) Het is meer willen begrijpen hoe het systeem werkt dan dat er nu echt een probleem is hoor.
Ik vraag me af waarop die profielen nu zo nodig in de cloud bij Skoda/VW moeten worden opgeslagen. Kan toch gewoon in de auto !
 
Bovenaan Onderaan