Sleutel met afstandbediening bij citigo uit 2014

JaHallo?

Nieuw lid
Wat voor sleutel zit er standaard bij de Citigo uit 2014? Ik heb deze auto onlangs gekocht en er zit maar 1 "normale" sleutel bij, en ik vermoed dat hier normaal gesproken een sleutel met afstandsbediening bij hoort. En als vervolg op deze vraag, kan ik de verkoper vragen om de kosten van het maken van een tweede sleutel te vergoeden? Aangezien dit standaard bij de auto hoort en mij van tevoren niet is verteld dat er maar 1 sleutel bij de auto zit.
 

hemi24

Forumguru
Standaard één klapsleutel met AB en één sleutel met baard zonder AB, als het goed heb…

plaatje geleend van internet:
1675204069470.jpeg
 

kwillems

Donateur
Juridisch maak je weinig kans om de kosten van het maken van een extra sleutel succesvol op de verkoper te verhalen. Als koper heb je bij het sluiten van een overeenkomst immers een eigen onderzoeksplicht. Je had tevoren, - voor het sluiten en afronden van de koop - , eenvoudig kunnen constateren dat er maar één sleutel bij de auto zit. Dat is niet iets waarvoor bijvoorbeeld diepgravend technisch onderzoek nodig was geweest. Je had het eenvoudig kunnen vragen.
Het feit dat er normaliter twee sleutels bij een auto horen doet daar niet aan af. Sleutels raken immers zoek. Het is daarom niet vanzelfsprekend dat er bij een occasions altijd twee sleutels aanwezig zijn.
Dit zou anders zijn als jou door de verkopende partij een verkeerde voorstelling van zaken was gegeven en jij daar redelijkerwijs op mocht vertrouwen. Bijvoorbeeld als in een advertentie zou hebben gestaan dat er twee sleutels waren of als de verkoper bij het aanprijzen van de auto beweerd heeft dat je twee sleutels zou meekrijgen.

In gewoon Nederlands: je had beter moeten opletten. Niet voor niets staat bijvoorbeeld in de checklist van de ANWB dat je ervoor moet zorgen dat je de reservesleutel krijgt.

Nogmaals: dit is een juridische benadering. Je kunt de verkoper natuurlijk altijd vragen of hij de kosten voor zijn rekening wil nemen. Wellicht heeft hij redenen om je verzoek te honoreren.
 
Laatst bewerkt:

Busso

Actief lid
Was de verkoper en garagebedrijf? Iemand heeft nog die originele klapsleutel. Ik zou die sleutel laten uitprogrammeren als je een nieuwe laat inleren/programmeren.
 
Niet elke Citigo heeft standaard een klapsleutel met afstandsbediening trouwens, een Active bv niet want goedkoopste versie, dan horen er wel 2 normale sleutels bij te zijn
 
Mijn Skoda is van een lease maatschappij geweest, daar is 1 sleutel kwijtgeraakt. Met de verkoper afgesproken dat zij op hun kosten een tweede sleutel bij zouden laten maken. Dit hebben ze bij de officiële skoda dealer laten doen, die hebben gelijk de ontbrekende sleutel eruit gehaald.

De Skoda dealer maakt alleen sleutels met afstandsbediening bij, deze kosten ongeveer 280€, durf niet te zeggen of dit inclusief of exclusief btw is.
 
Bovenaan Onderaan