Sleutel herkenning voor stoel, spiegels ?

Edwin 63

Nieuw lid
Ik heb een superb sportline van 2023 en wil graag sleutel herkenning instellen maar lukt niet.
Elctriche verstelbare stoelen en amundsen radio en navi.

Mijn vorige superb van 2018 werkte prima??
 

Rallye

Forumguru
Wat bedoel je precies met “sleutelherkenning”? Dat te bestuurder herkend wordt? Heb je verschillende gebruikers op de auto ingesteld?
 

Edwin 63

Nieuw lid
Klopt dat er 2 bestuurders ingesteld kunnen worden en ales aangepast wordt als je de deur ontgrendeld met sleutel 1 of 2.
Dus stoel, spiegels, radio ect... ben alleen tot hoofdgebruiker gekomen??
 

Antera

Donateur
Moet je presonalisatie in je menu hebben staan en beide apart koppelen met de instellingen
 

Edwin 63

Nieuw lid
Ben niet verder gekomen dan hoofd gebruiker??
En ook gast maar geen idee hoe ik nog een gebruiker aan kan maken.
 

Rallye

Forumguru
Je maakt een gebruiker aan op de site van Skoda (ik heb een VW, dus dat werkt hetzelfde, maar daarom plaats ik geen links) voor iedereen die de auto regelmatig gebruikt. In mijn geval zijn dat, naast mijzelf, mevrouw Rallye en dochterlief. Jij zelf bent al hoofdgebruiker, dus jij hebt al een account. De auto herkent vervolgens wie de deur bedient en stelt daar de stoel, kleur binnenverlichting etc. op in. Heel handig.

Nadelen:
- als mijn vrouw met haar sleutel in de tas het bijrijdersportier opent, gaat de bestuurdersstoel toch in haar stand. Als ik met mijn sleutel in de zak iets eerder het bestuurdersportier open gaat het meestal wel goed;
- meestal inderdaad - soms heb ik de auto het laatst gebruikt en stelt de auto mijn positie in als mijn mevrouw Rallye met haar sleutel in de tas de auto opent;
- heel soms duurt het ook nog eens meerdere minuten voordat het systeem de gebruiker heeft gewijzigd - ik heb al eens van de supermarkt naar huis gereden met de stoel in de setting voor mijn echtgenot…….
 

Captain Hook

Forumguru
ik heb al eens van de supermarkt naar huis gereden met de stoel in de setting voor mijn echtgenot…….
Dat zou bij ons thuis niet lukken. Als mijn vrouw achter het stuur heeft gezeten, moet ik echt de stoel naar achteren zetten, voordat ik er tussen (zitting versus stuur/kolom) kan komen met mijn lange benen. ;)

Aan de andere kant, dat mis ik dan wel weer bij onze Kluger Kuga; de AGR-stoelen zijn ultiem elektrisch in-/verstelbaar en zitten uitstekend.
Maar... geen geheugenstand. :nono:

M.a.w. ik moet op het knopje drukken om de stoel elektrisch naar achter te verplaatsen, voordat ik überhaupt kan instappen als bestuurder (als ik niet de laatste bestuurder was).
 

Smeeuwis

Donateur
- heel soms duurt het ook nog eens meerdere minuten voordat het systeem de gebruiker heeft gewijzigd - ik heb al eens van de supermarkt naar huis gereden met de stoel in de setting voor mijn echtgenot…….
Heb jij er geen easy entry functie op zitten? Die doet dat voor je. Zou best kunnen dat dat instelbaar is via de tovenaars omdat je een electrische stoel hebt. Bij de Enyaq kan dat in ieder geval en in de O4 ook voor zover ik weet, dus in de Golf allicht ook?
 

Rallye

Forumguru
De bestuurdersstoel heeft inderdaad easy entry, en die staat ook aan (tot verdriet overigens van onze zoon die vaak achter mij zit - deur open = stoel naar achteren) . Dus in tegenstelling tot @Captain Hook kan ik gewoon gaan zitten - maar daarna ging de stoel dus in haar stand. Mevrouw Rallye is een kop kleiner dan ik, maar rijden kan ik dan wel. Alleen niet echt comfortabel.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ervaar eigenlijk weinig problemen met de profielen. Bij mij kan ik de gebruikers gewoon aanmaken in de de auto zelf (auto is uit 2015).
Daarna kan ik een sleutel toewijzen aan een gebruiker, dat kan handmatig of automatisch, heb dat handmatig gedaan in mijn geval. Dus 1 sleutel voor mij en de andere voor mijn vrouw. Een derde profiel is aangemaakt voor onze dochter.

Instellingen van stoel e.d. worden in het gebruikersprofiel opgeslagen. Dat er (in mijn geval 2) geheugen op de stoel zit is eigenlijk alleen maar om 2 basis instellingen te hebben. Die zijn niet 1 op 1 gekoppeld aan een profiel. Het is wat lastig uit te leggen, maar ga het toch proberen.. Ik heb de stoel ingesteld naar mijn smaak en die opgeslagen in positie 1 van de stoel. Als ik handmatig daarna de stoel nog anders instel dan houdt ie deze stand vast en zal hij ook die stand aannemen als ik de volgende keer de auto open met mijn sleutel. Als mijn dochter de auto gebruikt met mijn sleutel (en niet haar gebruiker kiest na het instappen) en vervolgens geheugenstand 2 kiest, want dat is die voor mijn vrouw ingesteld is en zij ook gebruikt, dan zal de stoel in die stand blijven staan. En daar wijkt het af van de Superb2 die ik heb gehad. Daar was een geheugenstand van de stoel aan de sleutel gekoppeld en neemt de stoel altijd de geheugenstand aan bij het openen van de auto. Het heeft even geduurd bij me voordat ik dat helemaal helder had..

Easy entry werkt bij mij alleen op mijn profiel en ik kan dat in het menu ook niet aanzetten (ik heb geen stoel menu), ik vermoed dat de vorige eigenaar dit met VCDS aangezet heeft (laten zetten). Daarbij werkt het volgens mij alleen als de stoel in 1 van de geheugen standen staat. Als je handmatig bijstelt werkt het volgens mij niet meer.

Wat ik zo lees werkt het bij de nieuwe Superb ook zo mert als verschil dat je de gebruiker online aan moet maken. Maar qua instellingen werkt het zoals ik net omschreven heb. Dat geldt niet alleen voor de stoelinstelling, maar voor zo'n beetje alles in de auto (hulpsystemen, radio, climate control, etc..)

Meer dan 3 gebruikers kan ik in mijn geval overigens niet aanmaken.
 

hemi24

Forumguru
Grote verschil is dat de vorige wagen uit 2018 een MIB2 systeem had en de huidige waarschijnlijk een MIB3 systeem.
Nieuwere is niet altijd beter..!
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klopt @hemi24 en in de RNS tijd was de sleutel gekoppeld aan positie in het stoelgeheugen. Dat was helemaal simpel en duidelijk. Nieuwe functionaliteit komt met meer instelmogelijkheden en daardoor ook meer vragen op een forum als dit. Het is ook bijzonder moeilijk om een uniforme gebruikerservaring te ontwikkelen met zoveel onderdelen in een auto die zich in laten stellen naar de voorkeur van een berijder. De handleiding van de auto is daarin ook niet altijd helemaal duidelijk (en kloppend).
 
Bovenaan Onderaan