Sleutel doet niets meer

skodamichael

Senior Member
Goedemorgen,

Het is weer eens zover. Na het vervangen van de mechatronic tot vanochtend geen problemen meer gehad met de auto maar ineens deed de sleutel het niet meer.
Ik heb de batterij al vervangen 2x zelfs om deze uit te sluiten maar de sleutel doet dus echt helemaal niks meer. Het rode lampje wat erin zit doet het ook niet dus het lijkt erop dat er totaal geen leven in de sleutel zit. De reserve sleutel werkt overigens wel. Heeft iemand misschien de gouden tip of zou de auto wederom naar de garage moeten zoals de afgelopen 13 maanden er eigenlijk continu uit hebben gezien. Helaas heb ik nu geen garantie meer.
Het is een gewone sleutel dus geen keyless entry.

skodamichael

Senior Member
Vals alarm. Ff de batterij van de reserve sleutel over gezet en nu doet hij het wel. Dalijk meteen terug naar de winkel want blijkbaar mogen ze tegenwoordig ook lege batterijen verkopen.

Welk merk batterij had je gekocht. Ik heb het zelf nooit meegemaakt maar het schijnt dat bij bijvoorbeeld Action batterijen soms niet genoeg vermogen leveren aan de sleutel.
Of het nou vermogen is of wat anders, issues geven ze uiteindelijk wel.

Okki

Forumguru
Ik had laatst een zogenaamde platte batterij gekocht (tsja, dat is de goden verzoeken natuurlijk) van Varta. Die bleek dus ook leeg te zijn. Zelfde ook een keer met een motoraccu gehad. Was na 1 maand leeg en kapot.

Jeroen van Arkel

Senior Member
Tipje. Doe je sleutel in een blik thuis. Die sleutels ‘rangen’ constant. Waar de auto is of dat hij de auto kan vinden. Mijn batterijen waren zowel bij mijn ID3 als 4 vrij vlot leeg. Ik doe ze in een oud droste blik. En nu gaan ze langer mee en niet af en toe de lichten steeds aan omdat hij neeeeeeet binnen bereik was steeds. Los daarvan gewoon cr2032 batterijen bij bol kopen. Zit in vrijwel alles tegenwoordig ipv penlights.

We gaan nu best wel offtopic haha.
@Jeroen van Arkel Je kan in dat geval beter een slaap batterij kopen want jij leunt nu meer tegen de Relay attack aan.
Dit zou eigenlijk een vereiste moeten zijn voor deze wagen, maar ze zijn kennelijk niet gewild (of duur) genoeg voor de verzekering :giggle:

Dit zijn de SCM3 oplossingen die ik het beste kan adviseren:

Voorkeur geniet wel de Keylessprotector omdat daar elke standaard CR2032 batterij op past en je die zelf kan vervangen.
Dit is eenmalig duurder, maar kan daarna zelf steeds worden vervangen in de levensloop.
De Sleeping battery is makkelijker vanwege het plug&play aspect. Nadeel is dat je steeds de dure batterij zelf moet kopen en over de levensloop duurder uit bent.

Is maar net wat je zelf fijner vind.

Slaapmogelijk van de sleutel staat toch los van welke versie van KESSY er is geïnstalleerd?

Ik was in veronderstelling dat keyless entry alleen de RFID handshake zoekt tussen transponder (sleutel) en wagen (ontvanger). Zover ik begrijp is het niet standaard in de sleutel inbegrepen maar, ik laat me hier graag in verbeteren.

EDIT:
Ik heb mijn eigen sleutels opengemaakt en ik zie:
3V0 959 752 M met Continental pcb A2C16971010.
In deze chip zit standaard de accelerometer die de sleutel in slaapstand kan zetten.
"standaard" sinds modeljaar 2020 MQB.

Nooit te oud om te leren..
Thanks voor de info @hemi24

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan