Slechte dim verlichting

Tjip jan

Nieuw lid
Goedemorgen , sinds kort eigenaar van een Skoda fabia 5j station wagen. Viel me enorm op dat ik slecht tot weinig dim verlichting heb. Ik zag ook dat alleen de 2 buitenste koplampen werken, hierdoor alleen wat verlichting aan de buitenkanten van het weg dek. Klopt dit ?

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 7 jaar gereden met een Fabia Greenline uit 2011. Xenonverlichting was tegen meerprijs leverbaar, maar de verkopende dealer vertelde dat de toen nieuwe standaard projectorkoplampen dit zo goed als overbodig zouden maken, dus xenon was eigenlijk zonde van de vrij aanzienlijke meerprijs. Hij kreeg gelijk: met die projectorkoplampen is niet zoveel mis.
Eerste voorwaarde is dat ze goed afgesteld staan, dus ik raad @Tjip jan aan om daar als eerste naar te (laten) kijken.

Tweede mogelijkheid tot verbetering: plaats Philips XtremeVision bolletjes - die geven al een stuk meer licht, tegen veel minder geld dan ombouw naar LED (als je dat echt goed wilt doen in elk geval, ik ben niet zo'n voorstander van plaatsing van LEDlampenin armaturen die daar niet voor ontworpen zijn).

Nog een tip voor @Tjip jan : stel jezelf en je auto nog even kort voor in de Meet en Greet sectie van het forum. Dat wordt gewaardeerd en het helpt om snelle en gerichte adviezen te krijgen.

Canon-Eye

Forumguru
Ah... dan is plaatsen van je vraag in het Fabia II forum enigszins misleidend.
Dat doet overigens niets af aan tip 1 en 2, zie boven. ;)

Misschien kan @Peter-036 het draadje naar de juiste plek verplaatsen?

Erik_NL

Forumguru
vervang de koplamppeertjes van je Skoda Fabia Combi zoals hiervoor al aangegeven door Philips X-treme Vision (of Osram Nightbreaker) en je zult voor drie tientjes versteld staan van het verschil.

Tees

Donateur
En die foto dan met dimlichten aan! Want ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt met 'alleen de buitenste lichten branden'. Afhankelijk van het model en welk soort koplampen erin zit, kan dat ook nogal verschillen.

Captain Hook

Forumguru
Heeft het betreffende model, net zoals de Roomster, geen projectorkoplampunits?
Waarbij er 2 x 2 H7 lampen in zitten.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Mijn ingeleverde Fab 3 had inderdaad projectorkoplampunits ( dit was de JOY versie) en waren inderdaad H7 lampen...

Tjip jan

Nieuw lid
Ja inderdaad. Maar alleen de buitenste doen het , middelste doen het wel met groot licht. Dacht dat deze ook moesten branden met dim licht , misschien relais en of schakelaar stuk ? ‍♂️

Tjip jan

Nieuw lid
Ik bestel ze meteen ! En kan je deze ook afstellen de koplampen buiten de “schuif” naast de licht schakelaar ?

Pindasaus

Forumguru
Hoe zien je koplampen eruit? H7 halogeen in projector of H4 halogeen in reflector of led?

Het wieltje om de koplamphoogte te verstellen, is alleen ter compensatie van de belading. Die blijft werken als je de lampjes vervangt. Na het vervangen van de lampjes zal je mogelijk de basisstand van de koplampen goed moeten zetten met de schroefjes op de lampen zelf.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik bestel ze meteen ! En kan je deze ook afstellen de koplampen buiten de “schuif” naast de licht schakelaar ?
Jazeker kan dat, met een inbussleuteltje.
Bovenop elke koplamp zitten twee (witte, meen ik) stelschroeven. Eentje voor de horizontale richting en eentje voor de hoogteverstelling; weet uit mijn hoofd niet meer welke wat doet maar daar kom je in het donker snel achter.

Stel de auto haaks op voor een muur op een afstand van 0,5 meter of zo. Op die muur markeer je van elke dimbundel apart de hoogte (bv. met een stukje tape). Rij 5 meter achteruit en stel de bundels dan 10 tot 15cm lager af (geeft de bundel een neerwaartse helling van 2 à 3%).
Hou hierbij steeds de lamp afgedekt waar je NIET mee bezig bent. Doe dit alles met het stelwieltje naast de lichtschakelaar in de middenstand en de kofferbak met niet meer dan de normaal gebruikelijke belading, zodat je het stelwieltje daadwerkelijk kunt gebruiken om de boel bij te regelen als je eens een lading tegels moet vervoeren óf een kaar zonder lading*) met een bijna lege tank rijdt...

*) Sommige mensen vervoeren beroepshalve standaard allerlei werkgerelateerde spullen.

Tjip jan

Nieuw lid
Top. Bedankt voor alle informatie. Heb nu het idee dat ze meteen op de grond staan te schijnen. Zal ermee aan de slag. . Maar daarnaast een andere H7 straler zal ook niet verkeerd zijn.

Canon-Eye

Forumguru
@Rallye zie post 5 en 6.
Auto is van 2018 - het topic was dus al uit het FabiaII forum naar de juiste locatie verplaatst (zie ook de forum-ondertitel: "3e generatie, 2014-2021").

Bovenaan Onderaan