Slecht geluid telefoon en facetime audio bij gebruik van CarPlay

Hallo Skoda Forum,

Ik heb een Skoda Fabia Combi uit 2021.

De auto heeft een infotainment systeem met een geactiveerd CarPlay systeem dat bedraad werkt met iPhone, de iPhone kan helaas niet via Bluetooth worden gekoppeld voor Carplay, die optie ontbreekt in de instellingen.
De iPhone is wel gekoppeld met Bluetooth maar alleen voor bellen.
Het display heeft een zichtbare diagonaal van ca. 17 cm, dat zal voor de kenners wel voldoende zijn om het type infotainment systeem te herkennen.

Op zich werkt het infotainment systeem zoals verwacht, de stembediening is probleemloos en het navigeren via CarPlay met zowel de iOS Kaarten app als met de Google Maps app gaat goed.

Mijn probleem: zolang de iPhone niet bedraad is aangesloten, en CarPlay dus niet voor navigatie gebruikt wordt, dan gaat het handsfree mobiel bellen en facetime-audio via Bluetooth prima en het geluid is goed van kwaliteit maar zodra de iPhone is aangesloten met de USB kabel voor navigatie dan gaat het mis, de persoon die mij belt kan ik in de auto prima horen maar andersom ben ik amper of niet te verstaan voor de ander.

Mijn vraag: zijn er forumleden die hetzelfde probleem hebben gehad en daar een oplossing voor hebben gevonden, zo ja dan hoor ik dat graag.

Bedankt.

update: de oorzaak is gevonden, zie mijn posting een stukje verderop.

Laatst bewerkt:
Het probleem wordt veroorzaakt door een tekortkoming van het infotainment systeem, ik kan de telefoon niet gebruiken als CarPlay in gebruik is omdat de Bluetooth verbinding met de iPhone, nodig voor bellen, dan verbroken wordt. Dit vond ik in de digitale manual.

Bijlagen

• IMG_1233.jpeg
    IMG_1233.jpeg
    454,7 KB · Weergaven: 12
  • IMG_1235.jpeg
    IMG_1235.jpeg
    247,1 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Er is een workaround om toch iemand te woord te staan die jou belt terwijl CarPlay wordt gebruikt voor navigatie.

Dit gebeurt er zonder workaround:
Op het scherm van het infotainment systeem verschijnt de inkomende oproep en zodra je handsfree opneemt kan jij de ander goed horen maar die ander jou dus niet (de reden is inmiddels bekend) met frustratie als gevolg.

Nu de workaround:
Als je zorgt dat de iPhone in het bakje onder de USB connector met het scherm naar boven ligt, dan kan je zodra je hebt opgenomen zonder de iPhone op te pakken op het scherm van de iPhone tikken, dan krijg je direct het telefoonscherm te zien met onderaan het scherm de telefoon bedieningsknoppen, als je vervolgens tikt op de luidspreker knop dan gebeuren er 2 dingen:

1- de microfoon en de luidsprekers van het infotainment systeem worden direct uitgeschakeld,
2- en die van de iPhone worden direct ingeschakeld.

Vanaf dat moment loopt het inkomende gesprek helemaal via de iPhone, het volume van de luidspreker moet dus van te voren hoog zijn ingesteld om de ander goed te horen maar de ander hoort jou nu ook goed.
In het scherm van het infotainment systeem zie je linksboven een geel/oranje stip die aangeeft dat de iPhone microfoon is ingeschakelt.
Zodra het gesprek is beëindigd neemt het infotainment systeem de microfoon en luidspreker weer over.

De grootste tekortkoming van het infotainment systeem is daarmee verholpen, je kunt gebeld worden, maar om zelf te kunnen bellen moet je wel eerst de iPhone loskoppelen van de USB draad en dat gaat niet zo makkelijk handsfree . . .

Rallye

Forumguru
Sorry, maar de oorzaak die jij aanvoert klopt niet. Ja, de bluetooth-verbinding vervalt als je CarPlay gebruikt. Maar dan neemt CarPlay ook de carkit-functie over, zodat het wel werkt. Ik kan, zowel met mijn huidige Golf GTI met draadloze CarPlay als met de bedrade CarPlay in mijn voormalige Octavia RS, prima handsfree bellen.

Conclusie is dat er iets misgaat met je CarPlay. Elders op het forum is daar ook al eens sprake van geweest. Wellicht eens contact opnemen met @Rainesh of @Antera ?

Laatst bewerkt:
Conclusie is dat er iets misgaat met je CarPlay.
Zou best kunnen, er zijn nogal wat variabelen waardoor het mis kan gaan, ik noem de verschillende iOS versies, verschillende infotainment systemen met verschillende firmware versies, kortom er zijn nogal wat dingen die het goed laten samenwerken kunnen frustreren.

Ik zou het niet weten, is ook niet van belang, enkel dat er teveel variabelen zijn.
Komt bij dat hardware (iPhone, USB kabel) ook van invloed kan zijn net als de instellingen van de iPhone en het infotainment systeem.

Ik ga niet verder zoeken naar de oorzaak, zelf bellen terwijl ik auto rij doe ik zeer zelden, het is te afleidend en voor de enkele keer dat ik gebeld wordt tijdens het rijden is de workaround voldoende.

Aan alle reageerders, dank voor je suggesties.

Rallye

Forumguru
Tja, als het voor jou niet hoeft dan houdt het natuurlijk op. Ik zou me er kapot aan ergeren als ik niet alles gedaan had om ervoor te zorgen dat het wel werkt.

Eigenlijk zijn er maar twee variabelen als een technische oorzaak is uitgesloten: je telefoon en je infotainment. Als je iPhone (iOS 18.5 op dit moment) up to date is zou je naar de softwareversie van je infotainment kunnen kijken en het model en nummer hier posten. Dan is er altijd wel iemand die weet of een systeem update zou kunnen helpen.

Bovenaan Onderaan