Slappe vering

Ik heb gemerkt dat mijn F1 combi al met 4 volwassenen zo ver door z'n veren zakt dat verkeersdrempels een probleem worden: De auto komt dan met het laagste stuk van de trekhaak op de grond. Geen leuk geluid.
Hebben andere Fabia-bezitters daar ook last van? En heeft er iemand ervaring met hulpvering? ik denk er over om hulpevering in de auto te laten zetten, maar ik twijfel nog. Als dat betekent dat de wagen keihard wordt doe ik het misschien niet. Benieuwd naar jullie ervaringen!

EdK

Forumguru
Ik heb gemerkt dat mijn F1 combi al met 4 volwassenen zo ver door z'n veren zakt dat verkeersdrempels een probleem worden: De auto komt dan met het laagste stuk van de trekhaak op de grond. Geen leuk geluid.
Hebben andere Fabia-bezitters daar ook last van? En heeft er iemand ervaring met hulpvering? ik denk er over om hulpevering in de auto te laten zetten, maar ik twijfel nog. Als dat betekent dat de wagen keihard wordt doe ik het misschien niet. Benieuwd naar jullie ervaringen!

Het lijkt wel een VAG kwaal te worden !
Hebben sinds kort Altea XL en de nieuwe Caddy xl rijden op zaak en hebben excact hetzelfde probleem waar jij over praat !
Bij de caddy zijn er extra bladveren bijgezet en voor de Altea is men nog naar een oplossing aan het zoeken ! En geen garantie maar gewoon dokken in euries

Als je niet geladen bent heb je natuurlijk wel veel bodemruimte. De fabia zakt idd wel fel door, je merkt dat snel (binnenspiegel iets aanpassen). Was voor mij geen reden om hem toch niet te kopen.

Ik rijd momenteel in een Skoda Fabia I uit 2004. Ik heb ook sinds de aanschaf last van dit probleem. De vaste trekhaak van de auto raakt bij het nemen van een verkeersdrempel inderdaad de grond als ik 2 of 3 passagiers op de achterbank meeneem. Ik heb dit niet meer bij de dealer aangekaart. Het hangt ook van het soort verkeersdrempel af, maar dit zou eigenlijk niet mogen!

Bij het nemen van een verkeersdrempel (met of zonder passagiers c.q. volle belading) rijd ik er voorzichtig en langzaam overheen.

Tijdens mijn proefrit met de Fabia II heb ik express getracht dit probleem te reproduceren. Weliswaar zonder passagiers, maar met enige fantasie was het mij niet gelukt om dit te reproduceren. Misschien omdat de auto niet ingereden is en het probleem zich pas na verloop van enige tijd voordoet. Wie zal het zeggen?

pvl123

Nieuw lid
Ik had dus ook last van dit probleem. Ik heb er nu hulpveren onder dit scheelt een stuk. Rijd veel beter en geen last meer van doorzakken.

Echter een min punt is wel dat de auto nu erg hoog op zijn poten staat. Komt het uiterlijk niet ten goede.

Ik had dus ook last van dit probleem. Ik heb er nu hulpveren onder dit scheelt een stuk. Rijd veel beter en geen last meer van doorzakken.

Echter een min punt is wel dat de auto nu erg hoog op zijn poten staat. Komt het uiterlijk niet ten goede.
En is hij met die hulpveren ook minder comfortabel geworden?

Ik heb ook een fabia combi als ik rij met 4 personen heb ik er geen last van ik heb ook een trekhaak groetjes van een tevreden fabia rijder :baby012:

Desperado

Forumguru
Dit probleem doet zich bij veel meer merken voor.
Let er maar eens op bij de kleinere autos met 4 mensen erin.
Daarvan hangen de meeste behoorlijk in de kont.

higgy

Forumguru
Dat komt dan wellicht meer door de kont van sommige passagiers achterin... :)

(luister eens naar "WC Experience: Ons oma" Hilarisch en toepasselijk)

Glenn

Actief lid
Moet je eens een lpg tank in een fabia steken dan ziet een verschil van +- 5 cm op voor tegen achter
Echt niet te doen voelden ook onveilig aan
Op gelost door een ophanging van kw te steken
Klinkt misschien niet wat jullie willen om dat dan een paar cm lager komt
Maar op dat het dan niet meer zo doorzakt heb je ook niet zo veel last van drempels
Je moet natuurlijk niet tegen 70 over de drempels

cvegreen

Forumguru
Ik heb dit probleem nog niet meegemaakt , nu ja het zwaarste dat ik vervoer is ik en mijn vrouw vooraan en mijn zoon van nog geen 10 kg achteraan en wat boodschappen in de koffer.

D

Deleted member 1943

Bij mijn fabia heb ik er geen last van misschien dat deze al verstevigd is maar niet dat ik weet. Ik had er pag geleden een tandemas aanhanger met anderhalve kuub grond erop en ik had nergens last van ook niet in drempeldorp schoonhoven

Desperado

Forumguru
Als dat er goed opligt drukt al het gewicht op de tandemas en maar heel weinig op je as van de auto.....

D

Deleted member 1943

ik weet het maar het was een lage aanhanger met hogedruk bandjes en die lag iets lager dan mijn trekhaak het scheelde maar iets maar het reed wel goed

D

Deleted member 1943

en trouwens als je over een drempel gaat knikt het hele spul maar ook toen merkte ik niks dat hij te ver door de vering ging

robertocloock

Nieuw lid

Ik heb dit probleem ook ja. Onlangs twee ``zwaardere'' mensen achterin gehad. In de parkeergarage in Gorinchem liggen van die leuke drempeltjes. Gaf al geen gas en ging er al over met beetje koppeling / remmen etc...
Toch geraakt. De contactdoos was zo ver omhoog gekomen dat zelfs de bumper bol stond aan de onderkant. Gelukkig dit wel weer rechtgekregen, maar het is inderdaad vrij irritant. En dan te bedenken dat deze auto op het zicht niet eens ``verlaagd'' is. Staat op zich vrij normaal.
Inderdaad even rekening mee houden dus.

Ik heb er vlak voor de vakantie hulpvering in laten zetten. Bevalt prima. Met 4 personen, bagage, dakkoffer en 2 fietsen op het rek geen enkel probleem. En het comfort lijdt er ook niet onder. Aanrader dus voor wie vaker met volle belading onderweg is.

kiwi

Nieuw lid
Heb afgelopen vrijdag mijn 3e Octavia in ontvangst mogen nemen. Op werkdagen rijd ik met een massa van ongeveer 175kg in mijn kofferbak rond. Dit doe ik een slordige 60.000km per jaar. Die 175kg liggen achter de achterwielen zodat de voorwielen, zonder hulp, uit de bakken zouden komen. Al op mijn eerste Octavia heb ik luchtbalgen van MAD laten monteren, die er voor zorgen dat de auto horizontaal blijft. Ook op vakantie met de caravan blijf ik horizontaal. De vering wordt in onbeladen toestand wel harder, kwestie van gewenning, het rijgedrag blijft goed. Eigenlijk zou ik de druk steeds aan moeten passen aan de massa van de belading, maar omdat het handmatig moet gebeuren schiet dit er meestal (bijna altijd) bij in. Heb met mijn tweede Octavia wel eens in ruw terrein rondgereden, maximale druk van 2,5bar op de balgen, maximale bodemvrijheid. Denk dat de Fabia hier ook mee te helpen is.

Bovenaan Onderaan