Slagmoersleutel, is dit wat?

Frup

Forumguru
Twee keer per jaar verwissel ik zelf zomer- en winterbanden op velg van 2 auto’s.
Een goede krik heb ik op deze wijze allang al jaren terugverdiend.
Los- en vastdraaien is wel een dingetje en kost me steeds meer moeite. Bouten losdraaien met een wringstaal, dan met de accuboormachine helemaal uitdraaien. Vastdraaien idem en daarna met een momentsleutel aantrekken.
Ik dacht om voor het gemak nu een elektrische slagmoersleutel aan te schaffen. Want ik heb geen compressor (wel 18v Makita). Zo’n slagmoersleutel zou in mijn ogen dan een instelbaar moment moeten hebben.
De bedoeling is dus om zonder extra gereedschap het werk makkelijker en sneller te kunnen doen.

Ik vond deze slagmoersleutel en een vergelijkbare hier. Beiden voor een acceptabele prijs.
Mijn vraag nu is of dit wel wat is voor mijn doel. Jullie inzichten zijn welkom.
 

Tees

Donateur
Ik heb altijd geleerd dat je nooit wielbouten moet aandraaien met een slagsleutel. Behalve als je die ruimschoots onder het ingestelde aantrekmoment instelt, zodat je m daarna met de momentsleutel netjes op moment kan zetten. Dit omdat slagsleutels een veel te onnauwkeurige momentinstelling hebben. Maar deze heeft als minimaal aanhaalmoment 100 Nm, dat lijkt me niet laag genoeg.
Voor t losdraaien kan dat natuurlijk wel een hulp zijn, zij het naar mijn mening vrij duur.
 

JeSko

Forumguru
Kijk eens op HBM, die hebben heel degelijk betaalbaar gerief voor hobbyisten. Heb er zelf al enkele jaren een betrouwbare degelijke Slagmoersleutel van en die koste 100 euro dacht ik. Ik koop er alles en altijd zeer tevreden van hun huismerk kwaliteit.

 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
Ik heb altijd geleerd dat je nooit wielbouten moet aandraaien met een slagsleutel. Behalve als je die ruimschoots onder het ingestelde aantrekmoment instelt, zodat je m daarna met de momentsleutel netjes op moment kan zetten. Dit omdat slagsleutels een veel te onnauwkeurige momentinstelling hebben. Maar deze heeft als minimaal aanhaalmoment 100 Nm, dat lijkt me niet laag genoeg.
Voor t losdraaien kan dat natuurlijk wel een hulp zijn, zij het naar mijn mening vrij duur.
Laatste keer dat ik bij de lokale bandenboer was, werden de bouten gewoon alleen met een (pneumatische) slagmoersleutel vastgezet. Ik kan me ook niet herinneren bij vroegere bandenwissels een momentsleutel te hebben gezien.
De instelbare slagmoersleutels die ik zag zijn per 10Nm instelbaar. Ik zal doorgaans 100 of 120 Nm nodig hebben. Dus de minimale 100Nm is geen probleem. Zal de genoemde 500Nm genoeg zijn om de bouten makkelijk los en uit te draaien?
Als ik een goedkope machine van bijv. HBM koop, hoe weet ik dan of die niet een te hoog moment bereikt? Of één van Lidl Parkside met max. 100Nm. En dan i.d.d. nog even met de momentsleutel.
 

EdK

Forumguru
Bij mijn bandenboer worden de banden met een slagmoersleutel los en vastgedraaid maar het vastzetten is alleen omdat het makkelijker is en dan komt daarna de momentsleutel erbij om de boel op moment vast te zetten.
De bandenboer waar ik met me bedrijfswagen naar toe moet werkt op zelfde wijze.
Zelf zou ik niet voor de modellen (230V) gaan maar lekker één op accu basis.
Voor werk heb ik standaard zo'n slagmoersleutel van Hitachi in de wagen liggen, en als ik lekke band heb ( wat nog wel eens voorkomt) dan heb ik met dat ding de boel in 5 min verwisseld , incl het reserve wiel losbouten en vastbouten onder de wagen...
 

Frup

Forumguru
@EdK dat zou in mijn geval een Makita kunnen zijn. Zonder nu heel veel uit te willen geven, wat zou het max. koppel moeten zijn voor losdraaien?
 

Tees

Donateur
Probleem van max 100 Nm moment is dat je daarmee waarschijnlijk de bouten niet loskrijgt, want die zitten vaak wel wat strakker dan 120 Nm oid (bouten willen in de loop der tijd nog wel eens strakker gaan zitten dan het aanhaalmoment).
En 500 Nm is méér dan genoeg normaliter. Ik krijg geen 500 Nm met m'n wringijzer gezet hoor, en mijn wielbouten komen daarmee altijd redelijk makkelijk los.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

EdK

Forumguru
wat zou het max. koppel moeten zijn voor losdraaien?
De Hitachi die ik heb heeft 3 of 4 instelbare sterkte's maar met hoeveel Nm ze eraan trekken durf ik niet zo te zeggen.
Voor mij niet echt heel belangrijk.
Maar heb wel eens gehad dat ik toch de eerste slag met een kruissleutel en er op trappen om de bout los te krijgen.
Maar met vastzetten of loshalen van een RVS moer/bout die vastgekankerd zat ook wel eens de kop/M10 draad gebroken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
Bedankt voor het meedenken.
Reviews bij een accumachine van Makita met een max. Koppel van 190Nm zeggen dat deze niet steeds alle wielbouten los kan krijgen. Een Makita met een koppel van 350Nm (210€ zonder accu/lader) kan dat wél. Ik twijfel nog om die investering te doen.
Dan zou ik misschien beter af zijn met een goedkope elektrische in combinatie met de momentsleutel van bijv. Aldi of Lidl. Hoewel ik steeds meer reviews lees dat de machines, die ik in de OP aanhaalde, vaak problemen hebben met lossen. Dus halen het geclaimde koppel niet bij losdraaien.
 

EdK

Forumguru
Die ik zakelijk gebruik die is best krachtig en kan ik in aantal slagen regelen en volgens mij kracht.
En ondanks dat hij af en toe toch moeite heeft met het losdraaien van een enkele wielbout en ik de kruissleutel er even op moet zetten met de voetpower is het verdomd handig.
Als je echt er voor zou gaan dan eens een goede ijzerwarenzaak inlopen en vragen of je het mag uitproberen op je wagen.
Zou ik wel een dop 17 0f 19 van huis meenemen met eventueel het korte verlengstuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Aan de Parkside machine zul je ruim voldoende hebben: tot 400 Nm om spul los te krijgen, en met vastdraaien niet door blijven 'jekkeren', maar meteen stoppen en de momentsleutel gebruiken om de wielen goed vast te zetten.
Youtube filmpje van harry the ferryman (nederlands) heeft 'm vergeleken met die van HBM.
 

Erik_NL

Forumguru
Mijn snoerloze slagmoersleutel is er ook een van Parkside/LIDL. Krik en momentsleutel ruim twintig jaar geleden gekocht bij ALDI.
Een eerdere 12V slagmoersleutel sneuvelde toen ik voor het eerst de wielbouten van onze Touran wilde verwijderen. Eén wiel zat toen knettervast. Sindsdien gaat bij het losdraaien de momentsleutel er eerst op voordat de slagmoersleutel aan de beurt is.
Vastzetten doe ik zoals Peter-036 beschrijft.
 

Turbo Harry

Actief lid
Ik heb het kopen van zo'n ding jaar op jaar uitgesteld en met ditzelfde dillema gezeten.

Uiteindelijk heb ik voor 10 euro dit setje aangeschaft:

Verloop in de 20v Parkside accuschroever, dop 17 erop en gaan. In- en uitdraaien werkt perfect. Losmaken en op moment zetten met een wringijzer en gewone momentsleutel. Op moment zetten en na-trekken moet je toch, dus die momentsleutel ligt toch al naast de auto.

Voor die paar keer per jaar dat ik een slagmoersleutel nodig heb (elektrisch of op lucht) kon ik die uitgaven niet rechtvaardigen. 10 euro voor een adaptersetje kost echter de kop niet. Had ik 100 jaar eerder moeten doen.
 

TDifan

Lid
@ Erik_NL een momentsleutel is NIET gemaakt voor het losdraaien van bouten. Hiermee zal de calibratie van de momentsleutel verlopen en zal hij niet meer aan het instelde moment komen (hoger of lager)
 

JeSko

Forumguru
Klopt @TDifan , net zoals je een momentsleutel altijd moet ontspannen vooraleer je hem weer opbergt, dat weten veel mensen niet.
 

Tees

Donateur
Wringijzer! Kost een tientje en dan kan je je dure momentsleutel tenminste heel houden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Herzog Jan

Forumguru
Uiteindelijk heb ik voor 10 euro dit setje aangeschaft:
Bij de lokale bouwmarkt hadden ze zoiets niet, dus ik dacht, dan maar ff snel naar Venlo.
Daar hing alleen een setje van Wera voor 17 euro. "Pardon, heeft U dit set ook van uw eigen Hornbach merk ? "U bent hier bij Bauhaus, meneer..." :banghead:
Dan maar via internet bestellen. Doe ik er meteen een karamelschijf bij. Die hadden ze in Venlo ook niet.
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

Frup

Forumguru
Update: na lang wikken en wegen deze goedkope elektrische slagmoersleutel van Lidl gekocht voor € 50. Max. 100nm aantrekken en 500nm lossen.
Zojuist de bandenwissel maar weer gedaan. De wintersportweken zijn achter de rug. :cool:
Wat een genot. Super snel en makkelijk de bouten eruit en er weer in! Even natrekken met de momentsleutel en klaar ….
Getwijfeld over een Makita DTW300. Want ook handig onderweg met vakantie. Maar ik heb al jaren geen lekke band gehad. Dus hoe vaak zou ik een accumachine nodig hebben? Dan bel ik de reisverzekering wel (ja, die dekt dat).

 

redriver

Actief lid
Ik heb altijd geleerd dat je nooit wielbouten moet aandraaien met een slagsleutel. Behalve als je die ruimschoots onder het ingestelde aantrekmoment instelt, zodat je m daarna met de momentsleutel netjes op moment kan zetten. Dit omdat slagsleutels een veel te onnauwkeurige momentinstelling hebben. Maar deze heeft als minimaal aanhaalmoment 100 Nm, dat lijkt me niet laag genoeg.
Voor t losdraaien kan dat natuurlijk wel een hulp zijn, zij het naar mijn mening vrij duur.
Inderdaad altijd vastdraaien met momentsleutel , losdraaien mag met slagmoersleutel !
 
Bovenaan Onderaan