Skoda yeti 1.2 / Knaus Sport 400

Erwin

Lid
Na 8 jaar kamperen met een De Waard tent (35 Kg) getrokken door een volkswagen transporter (1800 Kg) nu op vakantie met een 1.tweetje en een Knaus Sport 400 LK (2011) van maximaal 1200 Kg.

Wat gaan ik onderweg verwachten ??

- Bij Luik met een geel zwaailicht de berg op ? :722:
- Angstige momenten als vrachtwagens mij gaan passeren ?
- Verplicht vakantie in de lage landen ?


Of..........is de Yeti met recht de trekauto van 2010.

Graag ervaringen van caravan trekkers

Zonder caravan rijdt de Yeti heerlijk, luxe, vlot en stil
 

snel

Actief lid
ik denk / verwacht niks verwachten maar gewoon gaan met die banaan
zie caravan trekker .nl
je gaat met vakantie dus je hebt geen haast.
nog geen straaljager gezien met caravan in de 26 jaar dat ik met caravans onderweg ben.
verwacht dus dit met max aanhang gewicht niet maar je komt met een rustige aanpak er ook zonder beven
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb ff gekeken op de meest betrouwbare bron en dat is caravantrekker.nl
Daar haalt hij 3 sterren van de 5 , dus er zijn betere combinaties maar wel doenbaar , max stijgpercentage is 13% , dus niet mis als je het mij vraagt .
Voor als je het allemaal eens wil gaan bekijken hier de site http://www.caravantrekker.nl/
 

OuweHippie

Senior Member
Wat kun je verwachten....

Bij Luik ga je de berg op voorafgegaan door een Pacecar zoals in de F1.
(Reden hiervoor is, je gaat veel harder dan de rest dus moeten ze je inhouden)

Vrachtwagens passeren je alleen nog maar links in files. Meestal ga je met >90 die stinkende diesels voorbij.

Lage landen vakantie? Het is dat je niet makkelijk in 3 weken Tibet haalt anders had je last van Sherpa's die zich benadeelt voelen omdat zij overbodig werden.

Nu weegt mijn BIOD 350 BB (elders aangeduid als het HHH oftewel Happy Hippie Home, officieel geen 1200 kg maar met de zooi die mijn bloemenmeisje meeneemt zal ik er niet veel vandaan zitten.

Er zijn nog wat caravanbezitters op dit forum en iedereen is vol lof.

De titel caravantrekker van het jaar 2010 is zeker terecht.

(Op natte grasvelden en modderige plaatsen wel even ESP afzetten)
 
Tja, wat moet ik je nog vertellen. mijn ervaring is al te lezen op caravantrekker.nl en ook in dit forum.
Helaas geen ervaring met een caravan van 1200 Kg maar een kip kompakt van 950 kg. Wel nog een 2 persoons kano op het dak en een fiets voor en achterop de caravan.
Ook nog niet echt in de bergen gezeten maar wel in zuid limburg met hellingen in de dorpen van <15 graden (bij klimmen ransdaal en epe) en aquaducten in friesland die ook lekker stijl zijn, en niet te vergeten de 7 heuvelenweg en omgeving bij Berg en Dal. Dat alles op cruise control en DSG automaat.
Geen centje pijn keurig op snelheid en sneller/sterker dan mijn vorige 2.0 ltr scenic automaat.
Het is niet alleen het vermogen en koppel maar ook de manier waarop de yeti is gebouwd, kort op de achteras, breedte, hoogte en stevige vering. En de wegligging van de caravan. breedte en hoogte plus manier van belading.
Met andere woorden, gewoon uitproberen. Het zal je niet tegen vallen.
Beter kan natuurlijk altijd. Pak dan een Hummer of Ranche rover 4 wd. Maar dan betaal je het hele jaar voor die ene keer dat ie echt de bergen in moet. Blijft een keuze natuurlijk.
 

deusjevo

Forumguru
Heb een O2 1.2TSI met een Knaus Südwind van 1200 kilo max.
Ik verwacht geen problemen met die combinatie.

Ben afgelopen jaar met m'n oude O1 1.6 MPI door de Alpen getrokken met die Knaus, ging prima.

De nieuwe 1.2TSI is zelfs nog minmaal sterker dan de oude 1.6 MPI maar koppel komt eerder vrij, prima toch :aangenaam:
 

Melis

Lid
De auto levert genoeg power met caravan. Ook in Frankrijk kom je niets tekort het lijk wel of hij meer power heeft dan opgegeven is. Het verbruik is met caravan gemeten over 960 km van Frankrijk terug naar huis 10,7 liter op de 100 km daar zit alles in klimmen, dalen, snelweg, stadscentrum. Dus op zich nog redelijk. En wat mij opviel alleen bij snel inhalen of echt een heuvel op even terug schakelen naar vijf of vier en dan ging hij weer als de brandweer. Verder kan je met gemak in zijn zes rijden.
Caravan die er achter hangt is een Eriba touring Troll Lmt leeggewicht 860 kilo en beladen 1200 kg.
 
Bovenaan Onderaan