Skoda Tuning ervaringen

haassie

Forumguru
was weer even een stukje rijden naar nuenen, 2 uurtjes tuffen door de spits, eerst duidelijk geprobeerd te maken wat het probleem was en het werd ook ervaren. Bleek dat er rond de 2500rpm een sensor iets deed met de kleppen. Na vergelijking met een andere map van een zelfde motor type moest deze op 3000rpm staan…zijn toch nog een uur of 3 bezig geweest maar de schok is verdwenen, top. Motor loopt ook iets soepeler door de toeren nu…dus tevreden.

Afgelopen zaterdag bij VDA chiptuning langs geweest met mijn Skoda Fabia 1.2. Mooi uurtje rijden voor me. Ik werd vriendelijk geholpen en binnen het uur was de stage 1 (van 85 naar 130pk) ingesteld. Vooraf hebben ze de auto nog even uitgelezen en geen opvallende zaken gezien. Dat uurtje terug naar huis was het verschil goed merkbaar ook met gewoon normaal rijgedrag. :giggle:

kleine heino

Senior Member
Bij mijn 1.5 tsi met dag 7 (vw Touran) schakelde hij sowieso later op als de caravan eraan hing. Zo veel later zegs dat ik regelmatig zelf ging schakelen.
Dus ik zou dat eerst eens proberen en zoals @hemi24 al schreef, had de 1.5 met volle bepakking bij mij wel een keer moeite met de temperatuur gehad. Lange klim 30+ graden buiten…
Dit hadden wij ook een aantal keren in de vakantie! Bij ons ging ineens de airco uit en zag ik de temperatuur oplopen. Redelijk snel kwam de airco weer op en liep de temp omlaag. Ik heb de dealer ingelicht en dit gaan ze onderzoeken.

@hemi24, jij schrijft hierboven "Gaat je alleen maar teveel thermische belasting geven bij langere klim, als je ook nog gaat tunen"
Ik dacht juist dat chiptuning kan helpen omdat de auto dan meer koppel krijgt waardoor het trekken in de bergen makkelijke gaat?

hemi24

Forumguru
Waar komt die koppel dan vandaan?!?

Meer brandstof verbranden levert niet alleen meer vermogen, maar ook meer (rest)warmte; en laat dat nu net het probleem zijn bij VAG wagens op het MQB-platform: die overtollige warmte raak je niet afdoende kwijt!

kleine heino

Senior Member
Waar komt die koppel dan vandaan?!?

Meer brandstof verbranden levert niet alleen meer vermogen, maar ook meer (rest)warmte; en laat dat nu net het probleem zijn bij VAG wagens op het MQB-platform: die overtollige warmte raak je niet afdoende kwijt!
Ik ben technisch niet voldoende onderlegd maar ik dacht dat de verhoging van 250Nm naar 320Nm bij een stage1 tuning wel gaat helpen bij de caravan trekken?

Arjan1985

Forumguru
Ja maar dan raakt je blok wel eerder over verhit bedoeld @hemi te zeggen.
Probeer gewoon een tandje terug te schakelen. Hoeveel draai je in de RPM bergje op?

Bovenaan Onderaan