Skoda Superb niet door elandproef?

kwaazaar

Actief lid
Vreemd, hier doet ie het nog steeds.

Ik wist trouwens niet dan banden uberhaupt van de velg kunnen lopen. Ik zou denken dat ver daarvoor al sprake is van overstuur.

En qua gewicht: wat zijn de zwaardere opties?

- Diesel ipv benzine
- V6 ipv V4
- 4x4-aandrijving
- Panoramadak
- Grote wielen
- ?
 

michelover

Forumguru
Vandaag bij de dealer geweest, die wisten nog van niets. Hebben dus ook niets van PON gehoord.
Filmpje van Autoweek is volgens mij een Superb met 16 of 17inch. Terwijl de zweden het over 18inch hebben???
 

sitechris

Donateur
dealers weten bijna nooit ergens iets vanaf, dus dat zegt niet zoveel. En dat Pon nog niet reageert, ach.......lijkt me ook geen verrassing :(. Opmerkelijk idd het beeld in filmpje op 2:20.
 

LenK

Forumguru
Te lage bandenspanning voorgeschreven?
Stoelen waren ook al opmerkelijk zacht volgens AW.
Deinerig weggedrag.
Allemaal om het comfort te verbeteren?
 

Roel

Lid
Dat is in ieder geval wel gelukt.

Ik denk dat ik gewoon maar tegen die eland op knal, scheelt me tenminste een lekke band......:crazy:
 

kwaazaar

Actief lid
Geen idee wat de norm is voor een elandproef, maar die ADAC-test is veel minder heftig (2m30s in het filmpje).
 

Rene de Wit

Actief lid
De ADAC test is ook alleen met bestuurder terwijl de Zweedse test wat ik zo kan zien met maximale belading uitgevoerd wordt. Er zitten in ieder geval al vier personen in de wagen.
Overigens heb ik niet het idee dat de auto onbestuurbaar wordt in het zweeds fimlmpje, ze kunnen hem nog "netjes" tot stilstand brengen. Het zou natuurlijk beter zijn als de band erom bleef zitten maar uiteindelijk kun je het wel nog navertellen.
 

Roel

Lid
@René. Ben ik met je eens. Het is natuurlijk niet goed dat de band klapt, maar de Superb komt mooi tot stilstand.
Ik heb btw nog geen brief van Skoda ontvangen......
 

RogerS

Forumguru
Ik bekeek zojuist nog een de test van de Combi bij autoweek en zie hier wat getoond werd...

picture.php
 

vincefra

Actief lid
reden kan velerlij zijn:
- gekozen banden (tja ...)
- de velg zelf
- de stand van de wielen (loodrecht - licht scheef - ... )
- ...

Skoda dient best snel dit te onderzoeken en aan te passen ... anders zouden ze wel eens een grote inroepactie aan hun been kunnen hebben ...
 
Als deze film goed bekeken wordt dan kan je toch echt wel constateren dat met deze vaart en deze instuur iedere band op de velg dit gedrag gaat tonen.

Opzich is dit dus helemaal niet spectaculair wat je ziet.
Rij maar eens een dagje mee met de mannen van de KLPD die zo nu en dan haast hebben op de lussen van de snelwegen.

Maar goed..... je zal je band kwijt raken.
Is toch erg lastig.
 

andrehj

Forumguru
Meer info, vertaald uit het zweeds.

Op Briskoda.net heeft iemand de zweedse teksten vertaald naar het engels, zodat ook personen wiens zweeds niet zo goed is deze nu kunnen lezen.

Belangrijkste aanbeveling staat helemaal onderaan: De aanbevolen bandenspanning bij max. belading op 18" wielen is een stuk verhoogd.
 

joergarms

Senior Member
Wat de oorzaak ook is; uiteindelijk is de gehele samenstelling van de auto wel gemaakt door Skoda. Die bepalen welke banden + velgcombinatie geschikt zou moeten zijn. Ik denk dat ze er goed aan doen om de bandenspanning en eventueel het type band te gaan aanpassen. Leuk is wel, bij youtube zie je gelijk meerdere testen van hetzelfde type, er zijn nog steeds auto's die echt omvallen. Verbaasde me erover dat ze die test zelfs zonder helm o.i.d. uitvoeren.
 
Bovenaan Onderaan