Skoda Superb MK4 - Lijst met mogelijke gebreken, storingen, software issues

Eltjo

Forumguru
Helaas weer mee eens.
Op het werk zeggen we nu lacherig tegen elkaar als we een systeem (kan behoorlijk ingewikkeld worden) verkopen, dat het gelukkig wel ver weg is, anders is er niets aan.

Daarnaast hebben we de laatste jaren nog machines (door)verkocht aan met een nieuwe opzet; ipv voorheen van alles op tijd via mechanica, worden er stappenmotoren aangestuurd door de PLC die zijn info binnenkrijgt van sensoren.
Een paar keer is een machine in zijn geheel weer gedemonteerd en op een pallet weer retour gegaan naar de fabriek om de problemen op te lossen. Diverse keren zijn er ook programmeurs in NL gevlogen, verbleven ze in hotels etc.
Ondertussen hadden wij en de klant wel grotendeels de factuur betaald. En dat tikt toch aan als je nog de laatste 10% van 1,5 - 2 ton moet binnenkrijgen als kleiner bedrijf. Gelukkig zijn we niet aangeklaagd omdat de hele start van het productieproces met de machine bij de klant vertraging opliep.

De laatste keer dat ik met klanten bij de fabriekstesten van zo'n machine was, vroeg ik me echt af waarom ik daar met 3 personeel van de klant daar waren en 3 nachten in een hotel zaten. De 2e dag ging het al meteen totaal mis op de eerste basiswerking (duidelijk niet goed getest) en verlieten we na een paar uur wachten na de lunch de fabriek. Aangezien de fabriek het allemaal niet ging lukken is de machine 3/4 jaar later geleverd, waarbij ook snel bleek dat die niet bruikbaar was.
Na maanden 2 man van de fabriek erbij die complete software opnieuw erin schoten. Na een dag of 2,5 was dat geregeld en getest. Uiteindelijk liep het hele verhaal 1,5 jaar vertraging op.

De machines van de oudere mechanische generatie heb ik 20 jaar geserviced en mijn werkgever zo'n 25 verkocht; die werkten gewoon altijd goed en als er wat was, goed reparabel - ook de elektronische aansturing. Het relatief eenvoudige PLC programma werkte ook goed.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan