Skoda Superb MK4 - Lijst met mogelijke gebreken, storingen, software issues

HaycoOnline

Donateur
Beste Forum leden,

Afgelopen juni heb ik mijn nieuwe Skoda Superb Combi Sportline besteld en krijg deze midden september.
Sindsdien hier maar ook het Duitse forum gevolgd. Op de Duitse Skoda Forum lees ik niets anders dan heel veel problemen met de Skoda Superb MK4.
Hier staan de auto's soms weken tot maanden bij de dealer omdat de problemen niet worden opgelost. Sommige Duitse forumleden hebben zelfs juridische stappen ondernomen en de Skoda Superb MK4 teruggebracht (en dit ook voor elkaar gekregen wegens ondeugdelijk product).
Nu ik dit allemaal gelezen heb baat mij dit zorgen over mijn nieuwe Skoda Superb MK4. Mijn huidige Skoda Superb MK3 nu 9.5 jaar oud die ik destijds ook nieuw heb gekocht heeft nooit iets gehad en was 9.5 jaar een zeer betrouwbare auto!

Graag verneem ik van jullie, of deze problemen jullie bekend voorkomen.
Maar ik lees nog veel liever berichten van forumleden die zich hier niet in herkennen en positieve berichten kunnen delen over de Skoda Superb MK4.

Zou je bij je bericht ook het volgende willen aangeven over jouw Superb:
- Bouwjaar/Maand (productieperiode)?
- Type motorisering?
- Type uitvoering?

- Van welke laatste software versie is de Skoda Superb MK4 voorzien?
- Welke klachten zijn inmiddels verholpen middels software updates?
- Welke klachten zijn inmiddels verholpen die niet software gerelateerd zijn?


Probleemoverzicht:​

  1. Tank / tankdop
    • Tankdop niet goed gemonteerd, staat scheef.
    • Ondanks leeggereden tank gaat er max. 40,39 liter in de “45 liter” tank; tankmeter geeft ook nooit volledig vol aan.
    • Ontluchting van de brandstoftank werkt niet betrouwbaar; soms kan ondanks lege tank slechts 50–55 liter worden getankt. Pas door langzaam bijvullen kan de tank volledig gevuld worden.
  2. Smartdial / Smartlink / Infotainment
    • Rechter Smartdial flikkert soms.
    • Voortdurende melding dat Smartlink beschikbaar is, hoewel smartphone al verbonden is.
    • Infotainment-systeem schakelt zichzelf soms in bij openen deuren/naderen auto.
    • Instellingen (favorieten, accounts, menu’s) worden vergeten of overschreven (bijv. AutoHold-favoriet → vervangen door Klimaatregeling; activatiewoord “Hey Skoda” → terug naar “OK Laura”; gebruikersaccounts soms helemaal kwijt).
    • Infotainment: scherm slecht geplaatst, instellingen worden niet altijd opgeslagen, vraagt steeds om accountbevestiging, menu is onoverzichtelijk.
    • Sporadische uitval van de leeslampjes en de bediening van het schuifdak
  3. Gebruikersaccounts
    • Auto vergeet geregistreerde gebruikers, opnieuw aanmelden nodig.
    • Tijdens het rijden soms verlies van account → auto springt naar gastmodus.
  4. Camera’s
    • Voorcamera beslaat, zicht beperkt.
    • Voorcamera kan niet handmatig geactiveerd worden bij parkeren (alleen via achteruitversnelling).
    • Achteruitrijcamera matige kwaliteit (bij park assist).
  5. Stoel en ramen
    • Bestuurdersstoel gaat soms niet naar opgeslagen stand bij starten.
    • Achterraam rechts opent/sluit trager, maakt geluiden, automatische functie werkt niet.
    • Zijruiten gaan niet volledig naar beneden (blijvend gebrek)
    • Bij het wegrijden druppelde er plotseling (een straal) water uit de opening boven de spiegel i.c.m. panoramadak.
  6. Assistentiesystemen (veiligheid/rijhulpen)
    • Auto denkt soms nog te laden tijdens rijden.
    • Onterechte noodremacties (parkeren, manoeuvreren, inhalen, rotondes, zijstraten) → gevaarlijk en oncomfortabel.
    • Uitval van diverse assistentiesystemen (soms door zoninval).
    • Auto Hold: schakelt zichzelf uit zonder reden of vervangt favoriet-icoon → ongemak in wasstraat.
    • Parkassistent: foutieve noodremacties, slecht automatisch parkeren, matige camera, instellingen steeds opnieuw configureren.
    • Travel Assist: geen statische cruisecontrol, geen snelle moduswissel, ontbrekende filefunctie, rijdt te ver links, onverwachte manoeuvres, te vroeg/hard afremmen, oncomfortabel.
    • DCC+ gaat steeds weer terug naar standaard
    • Dynamic Light Assist / automatisch grootlicht schakelt zich onregelmatig uit (om de 2–5 dagen)
    • Bij vochtig-koud weer vallen kort na het starten alle assistentiesystemen uit; foutmeldingen verdwijnen meestal na 1–5 minuten.
    • Interieur beveiliging SAFE kan niet permanent uitgezet worden wat tot zeer gevaarlijke situaties leidt
  7. Remmen, aandrijving, veering
    • Remmen (met name achter rechts) maken schurend/rubbelend geluid bij wegrijden.
    • Aandrijfashoezen kraken bij volledig insturen.
    • Trillingen/rammels bij volledig insturen.
    • Bij langzaam elektrisch rijden soms schokjes, ook bij hogere snelheid met verbrandingsmotor + ACC.
    • Bij langzaam afremmen laat auto soms los en grijpt dan harder in (schok).
    • Bij langzame linkse bochten jankend geluid (wiellager-achtig).
    • Versnellingsbak: traag reageren, laat schakelen, onverwachte kicks, vertraging bij acceleratie.
    • Rammelen (polterend) van de achterwielophanging in het geval van DCC+
  8. Overig
    • Het gehele KESSY-, Easy Open- en comfort-open/sluit-systeem werkt bij de Superb MK4 zeer onbetrouwbaar en functioneert niet naar behoren.
    • Sporadische uitval leeslampjes en schuifdakbediening.
    • Zeer hoog olie verbruik

Wellicht hebben jullie nog meer punten die wij kunnen aanvullen, maar ik hoop van niet.
 
Laatst bewerkt:

HaycoOnline

Donateur
Dank voor je reactie, ik heb hem bij de toegevoegd aan de lijst. Weet je ook ze welke software versie jou Superb heeft?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Misschien ook iets voor die mooie lijst:
Voor welke motorisering gelden bepaalde klachten?
Voor welk type uitvoering gelden bepaalde klachten?
Welke klachten wellicht inmiddels via updates verholpen?
Welke klachten voor welk bouwjaar/maand (productieperiode)?
 

Freeze01

Nieuw lid
Ik heb een First Edition met de 1.5TSI MhEV. Tankklep scheef, uitvallende veiligheidssystemen, onverwachte stuuracties gehad, Adaptive CC kan ik de afstand naar voorganger niet instellen, stoelgeheugen kwijt, KESSY onbetrouwbaar. Vooral de afstandsinstelling bij de ACC is vervelend, hij staat “vast” op de grootst mogelijke afstand…

Positief punt, verbruik uitstekend!
 

HaycoOnline

Donateur
Dank voor je reactie.
Dat klinkt allemaal niet zo best!
Dan is de ACC echt een achteruitgang op wat ik nu heb op mijn Superb. Maak ook veel gebruik van de afstand instelling.
Is de Kessy onbetrouwbaar op automatisch aan en af lopen, of ook met de sleutel in de zak de deur te openen of dicht te vegen met de hand?
Zou je kunnen aangeven welke software versie je hebt?
Nu je dit weet, zou je dan weer een Superb nemen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Freeze01

Nieuw lid
De ACC hoort dat wel te kunnen uiteraard, daar hebben ze al van alles voor geprobeerd. Als KESSY niet werkt, dan sluit bij mij de auto ook niet met sleutel of app. Ik lees nu wel meer dingen hierboven die ik ook ervaar. Zeker de geluiden bij het wegrijden. Schuifdak had ik ook problemen, maar lijkt opgelost.

Ik ben bezig om de auto te wisselen via de werkgever, al is de kans gering dat dat lukt. Ik zou hem niet opnieuw kiezen.
 

andrehj

Forumguru
Dank voor je reactie, ik heb hem bij de toegevoegd aan de lijst. Weet je ook ze welke software versie jou Superb heeft?
Ik heb (nog) een S2... Ik kan via VCDS wel alle softwareversie van de verschillende modules vinden, maar vraag me af of je daarin geïnteresseerd bent... ;)
 

HaycoOnline

Donateur
Ik heb (nog) een S2... Ik kan via VCDS wel alle softwareversie van de verschillende modules vinden, maar vraag me af of je daarin geïnteresseerd bent... ;)
In je eerdere bericht dacht ik dat je opmerking over de S4 ging
Maar begrijp dat dit een S2 melding was en dit topic gaat alleen over de S4/MK4 problemen
 

haassie

Forumguru
Beste Forum leden,

Afgelopen juni heb ik mijn nieuwe Skoda Superb Combi Sportline besteld en krijg deze midden september.
........
Wellicht hebben jullie nog meer punten die wij kunnen aanvullen, maar ik hoop van niet.
Zo te zien ben je een “kanarie in de kolenmijn” …wat een lijst, ik hoop dat deze lijst niet wordt weggeschoven in de map met producteigenschappen. De QA/QC (kwaliteit check/ acceptatie) op nieuwe auto’s is toch wel ver te zoeken…als 80% werkt lijkt het wel voldoende te zijn…
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Zo, weet ik dat ook weer. Eigenlijk een bevestiging van wat ik hier doorgaans lees over nieuwere auto's op het forum.
Wat een ge-eikel. Er kan natuurlijk ook veel mis met software maar ook de hardware blijkt niet zonder problemen.
Die S2 van mij houd ik nog wel een poosje. 10 Jaar terug bewust geen TSi olieboot of een met DSG gekocht en geen waarde gehecht aan een verouderd mediasysteem of elektrische achterklep.
En wederom nooit te nieuw kopen, net zoals b.v. met de nieuwste Windows op je pc was. Laat ze eerst de problemen maar eens ontdekken en eruit halen.
De enige update was een Android radio met camera en chiptuning. Tja, een sjoemeldiesel is het wel.

Wel goed dat je hierin energie hebt gestoken voor het NL forum!
Jammer genoeg na je besluit tot aanschaf van een nieuwe.
Als je de moeite neemt om alle Duitse afkortingen en begrippen te begrijpen naast het reguliere Duits, is dat een grote bron van informatie.

Het blijft op internet natuurlijk wel een vertekend beeld met alle verzamelde problemen op een hoop.
Ik ben haast geneigd om je oude probleemloze S3 over te nemen.... maar de S2 doet het ook al 15 jaar aardig zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Het is gewoon jammer dat niet duidelijk gemaakt wordt in de lijst voor welk type welk probleem en wat is inmiddels via updates opgelost. En natuurlijk voor welk bouwjaar/maand is welk probleem. Dit schetst een verkeerd beeld voor de S4 en dat is jammer want het is m.i. een pracht auto om te rijden zeker in de hybrid uitvoering die in NL verkocht wordt.
 

andrehj

Forumguru
De problemen met vooral de software zitten niet alleen bij Skoda. Lees voor grap eens hier de ervaringen met de Audi A6 e-tron: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83359304#83359304
Is nog erger...

De auto's worden met beta-software de markt opgedrukt, waarna pas na klagende klanten de bugs worden gefixt. De oude wijsheid, dat je nooit een nieuw model auto moet kopen, maar eerst een paar jaar moet wachten, wordt steeds actueler.
 

ertromp

Forumguru
Echt onzin @andrehj .
Ik rijdt probleemloos de nieuwe Tiguan. Niets geen problemen in aandrijflijn of zoiets. Alleen afwerking op klepje middenconsole laat op een plekje los. Wordt gewisseld onder garantie. Kan me niet voorstellen dat aandrijflijn/onderstel bij Audi of Skoda veel anders is.
Ook betreffende de software geen klachten. Niets geen aparte ingrepen gehad. Ook navigatie gaat prima en bij hybride rijden wordt elektrisch en benzine prima met elkaar afgewisseld zodat zo efficiënt mogelijk de rit gemaakt wordt.
DCC Pro die bij mijn Tiguan er onder zit geeft geen geklapper of zo en werkt top.
 
Laatst bewerkt:
De problemen met vooral de software zitten niet alleen bij Skoda. Lees voor grap eens hier de ervaringen met de Audi A6 e-tron: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83359304#83359304
Is nog erger...

De auto's worden met beta-software de markt opgedrukt, waarna pas na klagende klanten de bugs worden gefixt. De oude wijsheid, dat je nooit een nieuw model auto moet kopen, maar eerst een paar jaar moet wachten, wordt steeds actueler.
Problemen met software heb je overal. Mijn elektrische fiets wilde laatst niet opstarten en mijn koffiezetapparaat reageerde deze week ook niet meer op de toetsen. Dat auto's onvoldoende zijn getest ben zeker deels met je eens. Maar enige nuance is wel op zijn plaats. Hou er rekening mee dat je alleen de mensen met problemen op het internet ziet, en niet de mensen die zonder problemen rondrijden. Mijn mk4, van begin mei, is probleemloos na 20.000km.
 

Eltjo

Forumguru
Helemaal mee eens.

Algemeen: werkt het niet? Uit/aan, reset, laatste firmware programmeren zijn meestal de te volgen stappen.

Op mijn werk ook een nieuw ontwerp gasdetector van een leverancier wat mijn collega momenteel liefst niet verkoopt. We hebben er 2 voor verhuur gehad met problemen; daardoor zijn we diverse malen extra bij klanten geweest. Ook moesten zij metingen opnieuw doen o.a. wegens het vastlopen en niet opslaan van data.
In mijn geval was dat 4,5 uur rijden + de tijd om het probleem op te lossen.
Bij elkaar kostte dat de firma zo al diverse dagen en ritten die niemand gaat betalen.
Ik ben er als techneut niet happig op om op deze manier te pionieren. Ik heb meer te doen dan klanten teleurstellen, ook al zijn ze nog zo begripvol.

Een dealer zal waarschijnlijk veel liever iets verkopen wat gewoon goed werkt, dan komt de klant weer terug.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja vroeger en ik hoor jullie alweer denken heb je hem met vroeger
Maar goed VROEGER dan ontwikkelde wij producten en die werden daarna getest en dan werden ze getest op onze testafdeling maar ook dat we het product in werkplaats neerzette en dat een ieder ermee mocht spelen. Dit om te kijken of er toch iemand het voor elkaar kreeg om een product te laten crashen..........
En hierna ging het het veld in en ging het dus in bedrijf......... en dan nog hadden we soms nog storingen aan het product.
Want wij op bedrijf gingen testen vanuit een technische achtergrond en in veld ( bij klant ) kreeg je te maken met de simpelheid van de gebruikers ............ ( niet lullig bedoeld )
Maar goed dit werd dan opgelost door aanpassingen hardwarematig of softwarematig en het her opvoeden van de klant !
Want in laatste geval verbaas je je soms over antwoorden als je vraagt waarom men dat op die manier doet !!??

Heden ten dagen ( dus niet vroeger ) word een product ontwikkeld en dit moet zo vlug mogelijk bij klanten geplaatst worden.
Dus het testen in de testhoek gebeurd dan , maar daarna word het geplaatst.
En dan mogen we op locatie naderhand de problemen zien op te lossen...... en vaak lukt dat maar soms bij hardnekkige problemen dus niet !!
En heel vreemd, maar die problemen staan altijd bij klanten die in uithoeken van nederland of belgie wonen....
Maar dit is heden ten dagen normaal, is microsoft met zijn windows ook niet op deze manier begonnen ??
En dit is vervelend , want als monteur moet je maar uitleggen wat probleem is en wanneer je het opgelost hebt !!??
Maar klanten zijn vaker dan teleurgesteld naar projectleiders toe dan naar de monteur, want ja ze zien vaak dat je je stinkende best doet om het werkend te krijgen....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan