Skoda Superb MK4 - Lijst met gebreken, storingen, software issues

HaycoOnline

Donateur
Beste Forum leden,

Afgelopen juni heb ik mijn nieuwe Skoda Superb Combi Sportline besteld en krijg deze midden september.
Sindsdien hier maar ook het Duitse forum gevolgd. Op de Duitse Skoda Forum lees ik niets anders dan heel veel problemen met de Skoda Superb MK4.
Hier staan de auto's soms weken tot maanden bij de dealer omdat de problemen niet worden opgelost. Sommige Duitse forumleden hebben zelfs juridische stappen ondernomen en de Skoda Superb MK4 terug gebracht (en dit ook voor elkaar gekregen wegens ondeugelijk product).
Nu ik dit allemaal gelezen heb baat mij dit zorgen over mijn nieuwe Skoda Superb MK4. Mijn huidige Skoda Superb MK3 nu 9.5 jaar oud die ik destijd ook nieuw heb gekocht heeft nooit iets gehad en was 9.5 jaar een zeer betrouwbare auto!

Graag verneem ik van jullie, of deze problemen jullie bekend voorkomen.
Maar ik lees nog veel liever berichten van forumleden die zich hier niet in herkennen en positieve berichten kunnen delen over de Skoda Superb MK4.

Zou je bij je bericht ook het volgende willen aangeven over jouw Superb:
- Bouwjaar/Maand (productieperiode)?
- Type motorisering?
- Type uitvoering?

- Van welke laatste software versie is de Skoda Superb MK4 voorzien?
- Welke klachten zijn inmiddels verholpen middels software updates?
- Welke klachten zijn inmiddels verholpen die niet software gerelateerd zijn?

Probleemoverzicht:​

1. Tank / tankdop
    • Tankdop niet goed gemonteerd, staat scheef.
    • Ondanks leeggereden tank gaat er max. 40,39 liter in de “45 liter” tank; tankmeter geeft ook nooit volledig vol aan.
    • Ontluchting van de brandstoftank werkt niet betrouwbaar; soms kan ondanks lege tank slechts 50–55 liter worden getankt. Pas door langzaam bijvullen kan de tank volledig gevuld worden.
  2. Smartdial / Smartlink / Infotainment
    • Rechter Smartdial flikkert soms.
    • Voortdurende melding dat Smartlink beschikbaar is, hoewel smartphone al verbonden is.
    • Infotainment-systeem schakelt zichzelf soms in bij openen deuren/naderen auto.
    • Instellingen (favorieten, accounts, menu’s) worden vergeten of overschreven (bijv. AutoHold-favoriet → vervangen door Klimaatregeling; activatiewoord “Hey Skoda” → terug naar “OK Laura”; gebruikersaccounts soms helemaal kwijt).
    • Infotainment: scherm slecht geplaatst, instellingen worden niet altijd opgeslagen, vraagt steeds om accountbevestiging, menu is onoverzichtelijk.
    • Sporadische uitval van de leeslampjes en de bediening van het schuifdak
  3. Gebruikersaccounts
    • Auto vergeet geregistreerde gebruikers, opnieuw aanmelden nodig.
    • Tijdens het rijden soms verlies van account → auto springt naar gastmodus.
  4. Camera’s
    • Voorcamera beslaat, zicht beperkt.
    • Voorcamera kan niet handmatig geactiveerd worden bij parkeren (alleen via achteruitversnelling).
    • Achteruitrijcamera matige kwaliteit (bij park assist).
  5. Stoel en ramen
    • Bestuurdersstoel gaat soms niet naar opgeslagen stand bij starten.
    • Achterraam rechts opent/sluit trager, maakt geluiden, automatische functie werkt niet.
    • Zijruiten gaan niet volledig naar beneden (blijvend gebrek)
    • Bij het wegrijden druppelde er plotseling (een straal) water uit de opening boven de spiegel i.c.m. panoramadak.
  6. Assistentiesystemen (veiligheid/rijhulpen)
    • Auto denkt soms nog te laden tijdens rijden.
    • Onterechte noodremacties (parkeren, manoeuvreren, inhalen, rotondes, zijstraten) → gevaarlijk en oncomfortabel.
    • Uitval van diverse assistentiesystemen (soms door zoninval).
    • Auto Hold: schakelt zichzelf uit zonder reden of vervangt favoriet-icoon → ongemak in wasstraat.
    • Parkassistent: foutieve noodremacties, slecht automatisch parkeren, matige camera, instellingen steeds opnieuw configureren.
    • Travel Assist: geen statische cruisecontrol, geen snelle moduswissel, ontbrekende filefunctie, rijdt te ver links, onverwachte manoeuvres, te vroeg/hard afremmen, oncomfortabel.
    • DCC+ gaat steeds weer terug naar standaard
    • Dynamic Light Assist / automatisch grootlicht schakelt zich onregelmatig uit (om de 2–5 dagen)
    • Bij vochtig-koud weer vallen kort na het starten alle assistentiesystemen uit; foutmeldingen verdwijnen meestal na 1–5 minuten.
    • Interieur beveiliging SAFE kan niet permanent uitgezet worden wat tot zeer gevaarlijke situaties leidt
  7. Remmen, aandrijving, veering
    • Remmen (met name achter rechts) maken schurend/rubbelend geluid bij wegrijden.
    • Aandrijfashoezen kraken bij volledig insturen.
    • Trillingen/rammels bij volledig insturen.
    • Bij langzaam elektrisch rijden soms schokjes, ook bij hogere snelheid met verbrandingsmotor + ACC.
    • Bij langzaam afremmen laat auto soms los en grijpt dan harder in (schok).
    • Bij langzame linkse bochten jankend geluid (wiellager-achtig).
    • Versnellingsbak: traag reageren, laat schakelen, onverwachte kicks, vertraging bij acceleratie.
    • Rammelen (polterend) van de achterwielophanging in het geval van DCC+
  8. Overig
    • Het gehele KESSY-, Easy Open- en comfort-open/sluit-systeem werkt bij de Superb MK4 zeer onbetrouwbaar en functioneert niet naar behoren.
    • Sporadische uitval leeslampjes en schuifdakbediening.
    • Zeer hoog olie verbruik

Wellicht hebben jullie nog meer punten die wij kunnen aanvullen, maar ik hoop van niet.

Laatst bewerkt:

HaycoOnline

Donateur
Dank voor je reactie, ik heb hem bij de toegevoegd aan de lijst. Weet je ook ze welke software versie jou Superb heeft?

Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Misschien ook iets voor die mooie lijst:
Voor welke motorisering gelden bepaalde klachten?
Voor welk type uitvoering gelden bepaalde klachten?
Welke klachten wellicht inmiddels via updates verholpen?
Welke klachten voor welk bouwjaar/maand (productieperiode)?

Bovenaan Onderaan