Skoda superb IV stopt steeds met laden bij thuislader

ESL

Actief lid
Ik heb een superb PHEV die ik zoveel mogelijk oplaad bij laadpalen. Eigenlijk nergens een probleem, maar thuis stopt hij er met regelmaat mee. Ik heb een EVBox Elvi laadpaal aan huis.

Sinds een paar maanden krijg ik steeds vaker het probleem dat de auto wel gewoon start met laden maar er dan na een tijdje uit zichzelf mee stopt. Ik krijg dan een melding in de app (zie afbeelding). Ik trek dan vaak stekker er weer uit en steek hem opnieuw in. Soms werkt dat (deels), dan stopt hij uiteindelijk wel weer maar is dan in ieder geval weer iets verder geladen.

Het begint nu wel irritant te worden. Ik heb geen idee of dit door paal of auto wordt veroorzaakt. Ideeen? Ik kan in de menu’s van die laadpaal nergens een foutlog ofzo ontdekken. Auto gaat volgende week voor onderhoud dus kan de dealer ook vragen, maar ben wel benieuwd of anderen bekend zijn met dit probleem. Via Google kon ik er niks over vinden.

29efba83a6949774005d784f47747dfa.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Lijkt me een EV box probleem als het alleen daar optreedt, onderstaande al doorgenomen?

Andere gedachte was nog stopt het laden wellicht vanwege fuse protection? Zijn er andere gebruikers in huis actief op het moment dat je probeert te laden?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik lees dat die lader met laadschema's kan werken, er zit niet toevallig een schema in de weg?
Of een maximale lading?
Ook kan er iets in de laadbox te warm worden, waardoor 'ie zich uitschakelt, of zoveel minder gaat laden dat de auto het te weinig vindt.
 

ESL

Actief lid
Thanks voor de reacties. Tja die manual van EVBox word ik niks wijzer van. Ik zie geen beschadigingen aan kabel of wat dan ook.

Er zijn geen laadschemas actief, dus dat zou geen verschil moeten maken denk ik.

De invloed van spanning in huis heb ik ook een tijdje verdacht, maar het viel me later op dat het probleem niet van tijdstip op de dag afhankelijk lijkt te zijn. Dat kan dus niet zo zijn verwacht ik.

Het is dus geen bekend Skoda probleem vermoed ik? Anders had ik wellicht ook wel meer problemen kunnen vinden.

Ik denk dat ik maandag dan eerst de dealer maar laat kijken, en mocht die niks vinden ga ik ondersteuning van EVBox proberen.
 

ESL

Actief lid
Ja die heb ik wel maar dat is dan voor mijn eigen rekening. Die EVBox is van het werk en daar zit een kWh meter achter zodat ik kan declareren. De auto is een lease auto.
 

Japanese Power

Donateur
Klinkt een beetje als mijn euvel van een jaar geleden. Ik had de app Jedlix draaien die het laadsignaal van o.a. de thuislader overrulede en daarmee het laden afbrak.
 

hemi24

Forumguru
Als je geen laadschema in je laadpaal hebt staan, zal dat het probleem niet zijn.
Maar hoe zit het met settings in je wagen en de app?
Heb je daar wellicht de thuislaadpaal aangevinkt als laadlocatie?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ESL

Actief lid
Wat kun je in de wagen en app instellen over laden? Laadspanning staat op normaal en in de app staat geen vertrekplan ofzo actief.
 
Laatst bewerkt:

ESL

Actief lid
Ik heb eerst maar eens het installatie menu van de app van evbox doorgespit. Volgens mij zie ik daar geen mogelijkheid om iets van een foutlog te zien. Ik vond nog wel de optie voor een firmware update. Dat maar eens geprobeerd. Ik verwacht er niet veel van, maar je kan geen kwaad het eens te proberen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ESL

Actief lid
Hm nou ik ben er wel uit; vandaag was een vriend van mij hier, met een Toyota phev. Ik dacht we hangen die auto eens aan de lader. Maar dat werkt dus ook niet. Het is me wel duidelijk; storing in de laadpaal.
 

ESL

Actief lid
zijn auto begon überhaupt niet met laden. Mijn auto begint vaak wel eerst, of wekt die indruk. Maar doet dan uiteindelijk niks
 

Bakkertje

Forumguru
Dan is de auto wel uitgesloten inderdaad, ben wel benieuwd wat het uiteindelijke probleem is.
Heeft de laadpaal het wel gedaan of is het vanaf het begin al twijfelachtig?
 

ESL

Actief lid
Nee hoor, de laadpaal deed het eerst prima. Op een gegeven moment kreeg ik af en toe een foutmelding. Stekker opnieuw insteken verhielp dat dan meestal wel, dus ik had eerder de indruk dat de kabel dan misschien niet goed ingestoken zou zijn ofzo. Maar de paal laadt nu helemaal niet meer.
 

EdK

Forumguru
Zekering in groepenkast van laadpaal al eens voor 2 minuten uitgezet en weer aangezet en daarna weer getest ??
Soms wil de elektronica wel eens hikken en dan dus dwars wezen !
 

hemi24

Forumguru
Ik zou de partij van de laadpaal benaderen, klinkt alsof je laadpaal niet goed communiceert.
Wellicht heeft de monteur de kabelklemmen niet goed aangedraaid, of is er iets anders niet goed…
 

ESL

Actief lid
Zekering in groepenkast van laadpaal al eens voor 2 minuten uitgezet en weer aangezet en daarna weer getest ??
Soms wil de elektronica wel eens hikken en dan dus dwars wezen !

Dank voor de tip! Ja dat heb ik. Dat was meteen ook een van de enige tips die ik kon vinden in de handleiding. Geen effect.

Ik ga morgen maar eens bellen om te zien wat ze voor me kunnen betekenen.
 
Bovenaan Onderaan