Skoda Superb combi met 230.000 km aanschaffen

beste forum-leden. Wij zijn op zoek naar een grote stationwagen waar een idem hond in gaat passen. De Volvo V50 (1.8 benzine uit 2005) is sowieso dorstig en potentieel duur in onderhoud. Ons budget is niet groot (+/- €8000). Nu zie ik wel een aantal Superbs (1.4 tsi) uit 2011 en 2012 met meer dan 2 ton op de teller. Ga ik dan tegen hoge kosten aanlopen?
 

JeSko

Forumguru
Ik ben geen specialist maar ik zou oppassen met die oudere TSI's, die generaties durven nogal eens olie verbruiken, een dure revisie van de zuigers en zuigerveren is dan vroeg of laat noodzakelijk. Potentieel rekt hun ketting ook nog als ze die hebben, geen idee of deze Superb met een ketting kwam.

Ze hebben het zeker niet allemaal maar er zitten behoorlijk wat probleemmotoren tussen die generaties, dat was de reden voor mij om een A5 Tsi van 2010 te laten voor wat het was. Als er op factuur kan aangetoond worden dat ze een Zuigerrevisie gehad hebben kan je het proberen, maar anders...
 
Laatst bewerkt:
Beste JesKo,
Bedankt voor je reactie en advies. Dat verklaart de prijs ook denk ik zo. Vanaf welk bouwjaar en type motor raadt u het wel aan?
 

eriktv

Forumguru
Is het nog een optie om aan het rekenen te slaan of diesel uit kan? Is een beetje nattevingerwerk natuurlijk met de schommelingen in brandstofprijzen en de verhoudingen tussen benzine en diesel, maar ik denk dat je voor dat geld een betere auto koopt als je voor een TDI gaat. Mocht je gaan rekenen, doe dat dan met werkelijk verbruik (www.spritmonitor.de) en niet de fabrieksopgaven.
 

Tees

Donateur
Let even op: de SuperB is pas met de nieuwe (EA211) motor geleverd vanaf het nieuwe model, dus 2015 (modeljaar 2016).

De ketting zou ik me niet al te veel zorgen over maken, dat is een niet extreem dure reparatie, en bovendien kan je die zelf horen (mits de motor echt koud is als je een proefrit gaat maken). De zuigers is wel een dingetje, de 1.4 TSI van die generatie is er idd eentje die daar bovengemiddeld last van had. Maar natuurlijk geldt ook dat er héél veel van verkocht zijn (hij zat tenslotte in vrijwel elke VAG auto uit die tijd), dus er rijden er ook veel rond zonder die olieproblemen. Maar tis een risico (en een serieus dure grap als het je treft!).
 

Highway

Forumguru
Hier een 1.8tsi Superb uit 2010. Motor is wel gereviseerd (olie verbruik).

Fijne auto om mee te rijden. Ik heb hem wal laten chippen, dan wil die toch wat lekkerder vooruit. Ik heb bewust gekozen voor de handbak, gezien er veel verhalen zijn dat de dsg voor problemen kan zorgen.

Mijn S2 heeft nu bijna 260K gelopen. Ik heb er wel wat kosten aan gehad (o.a. rond de 2 ton de turbo laten reviseren, 2 maal kleppen laten reinigen, PVC vervangen, airco compressor vervangen, nieuwe accu). Echter kan ik zelf veel doen, waardoor de kosten redelijk gedrukt worden. Zelf ben ik voor de preventieve onderhoud. Kost ook wat maar ik het het idee dat ik daardoor wel probleemvrij heb kunnen rijden (nog nooit pech met de auto gehad).

Als je een auto met 230K wil kopen - in mijn ogen kan het best en erg belangrijk is hoe deze auto is onderhouden. Verder - na 230K zullen veel rubbers, dempers etc. niet meer optimaal zijn (als ze nog origineel zijn). Dat hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel wat kraak geluiden opleveren (bij bijv. over een drempel rijden).

Het is een grote en best zware auto, waardoor deze in de stad een best hoog verbruik heeft. Op de snelweg valt het me erg mee, en de auto rijdt dan erg fijn en best stil. Erg fijn is dat er veel in kan (ik kan een artikel van 1m breed en 2m lang er zo in schuiven als ik de achterbank plat doe.
 

Eltjo

Forumguru
Ik dacht dat de 1.4TSI niet zo'n olieslurper was in tegenstelling tot wat de oude 1.8TSI was?
 

Highway

Forumguru
Zover ik weet, is het olie zuip probleem idd een stuk minder bij de 1.4 in vergelijking met de 1.8. Maar ik dacht dat de kettingproblemen juist weer meer waren bij de 1.4.
 

Tees

Donateur
De ketting problemen zijn universeel voor alle TSIs van die generatie. Ook niet raar want ze gebruiken allemaal hetzelfde mechaniek (kettingspanner), wat niet voldoende goed werkt. Maar de echt foute kettingen, die waren uit de beginjaren van de TSIs, dus 2009-2011. Dus een late 2011 of 2012 is sowieso goed, maar voor de vroegere TSIs is een terugroepactie geweest.

Olieprobleem is volgens mij idd groter bij de 1.8, maar ik zeker ook een voorkomend probleem van de 1.4. Alleen de 1.2 lijkt gevrijwaard te zijn gebleven.
 

EdK

Forumguru
Leuk die verhalen van de 1,4TSI
Olie verbruik was bij mijne dat er na 30K werd vervangen tijdens onderhoud en tussendoor ik nooit heb bijgevuld omdat dat dit simpelweg niet hoefde.
1,8TSI stonden toen al wel zeer bekend om hun overmatig verbruik naar olie...
En ketting , de voorlopers van blok dat ik had schijnen SCHIJNEN er last van gehad te hebben maar zelf niet, hoorde toendertijd wel alle verhalen over de 1,2 TSI met problemen omdat een leverancier niet volgens de specs leverde en VAG zijn onderdelen toendertijd blijkbaar niet controleerde totdat de problemen naar voren kwamen.
 

Chrisjemol

Forumguru
1.4tsi’s hebben dezelfde problemen… lees maar na, zijn zat bedrijven die ze reviseren.
Dus zonder revisie niet aan beginnen.
Tuurlijk zijn er ook modellen die dat niet hebben maar is wel een breed probleem over veel modellen
 

JeSko

Forumguru
Er zijn voor 8000 euro genoeg andere mooie opties te vinden zonder de koppijn van een vroeger model VAG TSI aan te schaffen, ik zou er nooit aan beginnen, je zal net zien dat je de pech hebt.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat het aan TS is om hier een eigen afweging in te maken. De risico's zijn benoemd, maar bedenk wel dat je het hebt over een risico van hooguit een paar procent. Wat betekent dat 95+% van de TSI motoren prima functioneert zonder significant olieverbruik. Voor de ketting zou ik het iig zeker niet laten (zegt iemand die rijdt met een 10 jaar/130k oude 1.2 TSI met originele ketting).
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

JeSko

Forumguru
Klopt, alles is gezegd wat er te zeggen valt, wat je zegt van die 95% kan kloppen @Tees , bedenk wel dat je met 8000 euro onderaan de prijsklasse voor zo'n TSI aan het shoppen bent, en onderin die klasse ga je misschien meer kans lopen op net zo'n probleem blok, want het zijn doorgaans de heel goedkope ( te goedkope ) die zo goedkoop zijn voor een reden.

En daar ga ik het bij laten. Succes aan TS met de keuze en laat weten wat het uiteindelijk geworden is :)
 

Bakboord1

Forumguru
Waarom van een V50 naar een Superb? De Octavia is denk ik al een stuk groter dan de V50. Je wil nu dus twee klassen groter. Is dat bewust?
Geen idee wat de prijzen doen maar het aanbod is bij de octavia wel een stuk groter vermoed ik. En als de hond in de V50 past dan gaat dat in een Octavia ook wel lukken.

(Heb trouwens 5 jaar rond gereden in een V50 2.4)
 

EdK

Forumguru
wat je zegt van die 95% kan kloppen @Tees
Ja dus 5% zou problemen kunnen geven.....!!!???
Maar als ik dan de reacties lees dan komt het bij mij over als dat de procenten omgedraaid zijn en de TS op een verkeerd been gezet word.
En als er dan wat tegenspraak komt ( in dit geval nu van mij ) dan komen opeens de werkelijke procenten naar boven !
En met die laatste gegevens krijg je wel een totaal ander beeld !
Oké er zijn wat problemen, maar met wat vragen en zoeken kun je dus achterhalen welke wagen wel een risicofactor heeft en welke niet.
 
Bedankt voor alle reacties en adviezen. De V50 is helaas te klein om een volwassen Leonberger te vervoeren. Zo'n hond past niet op een leuke manier in de V50 (ja, maar dan als legkip), daarvoor zijn we op zoek naar een grotere wagen. Maar ik denk dat we ons budget moeten verhogen zodat we een jongere occasion kunnen kopen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220408-072805.jpg
    Screenshot_20220408-072805.jpg
    86 KB · Weergaven: 2

Bakkertje

Forumguru
Het is maar net wat je ermee wilt en welke eisen je eraan stelt. Persoonlijk vind ik een Passat vanaf 2005 een tijdloze auto en zou ik daar prima in kunnen rijden.
Als je meer budget hebt dan zijn er natuurlijk meer keuzes. Een Octavia doet overigens ook niet veel onder qua kofferbak vergeleken met een Superb, daar zou je ook naar kunnen kijken.

Dat je voor ruimte bij Skoda het beste uitkomt is (zeker hier op dit forum) wel duidelijk
 
Bovenaan Onderaan