Skoda Superb Combi Ambition Greenline

Zo, tijd voor een review. De Skoda is nu 4 weken in mijn bezit en de eerste 5500 km zijn onder de wielen door gegleden. Letterlijk gegleden, want wat rijdt deze wagen fantastisch! Mijn vorige auto (Seat Ibiza Sport 1.9 TDI) reed al lekker, maar dat valt in het niet bij de Skoda Superb.

Rijden:
Eerlijk is eerlijk, ik was enigszins huiverig voor het motorvermogen (1.6 TDI) i.c.m. het gewicht van de auto. Nu blijkt dat dat absoluut onzin is. De wagen is geen 'strepentrekker', maar het is verre van behelpen. Deze motor is sterk genoeg om meer dan goed mee te komen in het verkeer. Een snelheid van + 150 km/h is geen enkel probleem. En verder; zo ontzettend stil! De motor is op kruissnelheid nauwelijks te horen. Het enige rijgeluid is eigenlijk het afrollen van de banden. Heerlijk comfortabel!

Interieur:
Het grijze dashboard had vooraf niet mijn voorkeur en is er toch gekomen door een fout van de leasemaatschappij; als tegemoetkoming heb ik lederen bekleding gekregen (achteraf ingebouwd). Achteraf kan ik alleen maar zeggen dat het grijze dashboard i.c.m. de lederen bekleding (kleur Opal) prachtig is (over smaak valt niet te twisten natuurlijk). Het geeft een lekker licht interieur en het gijs i.c.m. de bruine lak is erg fraai. De afwerking is gewoon erg goed.
De verlichting in het interieur is super in het donker. Een paar mooie ledjes in de hemel, mooie ledverlichting bij iedere deurgreep en de voetenverlichting maken het rijden in het donker heerlijk ontspannen.
De Amundsen+ navigatie is een prima systeem en is wat mij betreft vergelijkbaar met TomTom. Het is alleen wat vervelend dat de vriendelijke dame steeds automatisch een nieuwe route berekend/kiest als er opstoppingen zijn, terwijl ik dat zelf zou willen bevestigen. De bluetooth module werkt ook voortreffelijk, zeker i.c.m. de iPhone. Het telefoonboek wordt keurig overgenomen en het kiezen gaat erg eenvoudig (aflezen op Amundsen+ en/of in MaxiDot). Ik wilde graag een MDI aansluiting, maar dat blijkt niet nodig. I.c.m. de af-fabriek bluetooth module is er namelijk streaming audio vanaf bijv. mijn iPhone mogelijk! Ik wist hier niets van (staat ook niet in de catalogus), maar werkt super! Nummers binnen een album zijn te switchen vanaf de Amundsen+ of het stuur. Enkel wisselen van album moet op de iPhone.

Exterieur:
Ja, wat valt daar over te zeggen. Ik vind de combi de mooiste versie van de Superb. Het chroom past erg goed bij een donkere kleur lak en maakt dat de auto echt 'spreekt'. Jammer vind ik wel dat ik geen chroomkleurige dakrails heb...
De xenon verlichting is met de AFS ook heerlijk. Meedraaien in de bochten, lichtbundel aanpassing aan de snelheid en een heeeel grote lichtopbrengst. Waarom is er nog grootlicht? :)

En voor de nieuwsgierigen; de foto's:
IMG_5107.jpg IMG_5105.jpg IMG_5100.jpg IMG_5095.jpg IMG_5093.jpg

Een paar foto's meer staan hier: http://www.skodaforum.nl/board/members/jwolfkamp/albums/mijn-auto/

RayDelft

Forumguru
Mooie auto en mooi verslag. Ik heb dezelfde kleur en vind hem prachtig. Wel besmettelijk he? dat magnetic brown.

Thanks @RayDelft! Na 4 weken en weer een wasstraat gehad; ja de kleur is besmettelijk. Maar met mijn vorige auto was dat niet anders (donkergrijs). Als je geen last van besmettelijkheid wilt hebben moet je voor een lichte kleur gaan... Maar dat vind ik niks. Deze kleur is super en zeker geen 13 in een dozijn zoals zwart of grijs; daar zie je er veel te veel van.

Bovenaan Onderaan